بیماری حیوانات منطقه حفاظت شده شاسکوه واگیردار نیست


بیماری حیوانات منطقه حفاظت شده شاسکوه واگیردار نیست

بیرجند - ایرنا - مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: مبتلا شدن وحوش منطقه حفاظت شده شاسکوه به یک بیماری ناشناخته، نادرست است و امسال تلفات حیات وحش بر اثر بیماری در این منطقه نداشته‌ایم.

امیر صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خبری در چند روز گذشته در پایگاه‌های محلی مبنی بر تلفات تعدادی از حیات وحش منطقه حفاظت شده شاسکوه بر اثر بیماری منتشر شد که صحت ندارد.

وی بیان کرد: چندی پیش یکی از شهروندان شهرستان زیرکوه با انتشار تصویر از بیماری وحوش منطقه در یکی از پایگاه‌های خبری این شهرستان از مبتلا شدن حیوانات منطقه حفاظت شده به یک بیماری ناشناخته که باعث کوری و سپس مرگ آنها می شود، گفت.

وی ادامه داد: این بیماری به علت تخم‌ریزی یک نوع مگس در چشم حیوانات بوجود آمده و واگیردار نیست البته تعداد محدودی سه یا چهار راس از حیات وحش منطقه بر اثر تخم‌ریزی مگس میاز در چشم دچار بیماری میازیس شدند ولی تلفاتی بر اثر این بیماری گزارش نشده است.

مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: این بیماری در حیوانات اهلی منطقه و کشور هر سال به صورت محدود وجود دارد و در مجموع یک مشکل در دامداری کشور است.

وی افزود: این بیماری به طور معمول در سال‌هایی که بارندگی در منطقه خوب باشد، روی داده و فراگیری چندانی ندارد.

صادقی اظهار داشت: برای اطمینان بیشتر و با هماهنگی و همکاری دامپزشکی شهرستان زیرکوه، از حیوانات مبتلا، آزمایش‌های مورد نیاز گرفته و به تهران ارسال شد که خوشبختانه عدم واگیردار بودن این بیماری نیز تایید شد.

وی عنوان کرد: یکی از دوستداران محیط زیست یک راس بز کوهی که در منطقه حفاظت شده شاسکوه، بینایی یک چشم خود را بر اثر بیماری میازیس از دست داده بود، تحویل محیط زیست شهرستان داد که با اقدامات مختلف تیماری، بینایی چشم این حیوان در حال برگشت است.

بیماری میازیس ناشی از حضور لارو مگس‌ها در بافت‌های بدن حیوانات است که این ورود و حضور لارو ممکن است از طریق زخم و جراحات پوستی و یا از طریق حفره‌های طبیعی بدن مثل دهان، گوش، چشم و دستگاه تناسلی و ادراری آنان صورت گیرد.

منطقه حفاظت شده شاسکوه در شهرستان زیرکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!