جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان


کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که می گویند از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شده است. کلیسای وانک اصفهان در میان دیگر کلیساهای این شهر شاید یکی از زیباترین کلیساهای اصفهان باشد. تا اواخر قرن هفدهم میلادی اصفهان 6 کلیسا داشت و محله جلفای نو که همان منطقه جلفای امروزی است 24 کلیسا داشت که...

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که می‌گویند از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌است. کلیسای وانک اصفهان در میان دیگر کلیساهای این شهر شاید یکی از زیباترین کلیساهای اصفهان باشد. تا اواخر قرن هفدهم میلادی اصفهان 6 کلیسا داشت و محله جلفای نو که همان منطقه جلفای امروزی است 24 کلیسا داشت که متاسفانه امروز فقط 13 کلیسا از آن زمان باقی مانده. کلیسای وانک از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان است و در زمان شاه عباس ساخته شده. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است. نقاشی‌های زیبای این کلیسا می‌تواند ساعت‌ها شکا را مسحور کند. از سقف طلاکاری این کلیسا گرفته تا سطح داخل گنبد آن، این کلیسا را به یکی از زیباترین کلیساهای اصفهان بدل کرده.

تور اصفهان

کلیسای وانک اصفهان چطور ساخته شد؟

داستان ساخت کلیسای وانک اصفهان از کوچ ارامنه آغاز شد. وقتی به دستور شاه عباس اول ارامنه از جلفا به اصفهان منتقل شدند. آنها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی خود در اصفهان کردند. ارامنه مردمانی بودند که مذهب برایشان اهمیت بسیاری داشت. به همین دلیل پیش از هر چیز به فکر ساختن محلی برای دعا و نیایش بودند. یکی از اولین بناهایی که ساخته شدکلیسای وانک اصفهان بود. وانک اولین بار در سال 1605 ساخته شد که البته این بنا خیلی کوچک‌تر از بنای فعلی و با وسعتی بسیار کمتر بود.ساخت کلیسای وانک حدود 50 سال طول کشید. نکته قابل توجه اینکه معمولا مسیحیان برای ساخت کلیساهای خود از سنگ استفاده می‌کنند اما کلیسای وانک با خشت خام ساخته شده است. وقتی ساخت کلیسا تمام شد سر در لاجوردی برای آن ساختندو با رنگ طلایی بر روی آن ساخت ساخت و اتمام کلیسای وانک را نوشتند.

۵۰ سال بعد از ساخت اولیه به خواست و تشویق خلیفه وقت داویراول (خلیفه شخصی است روحانی که ازدواج نمی‌کند و امور ارامنه در دست اوست این شخص از ارمنستان و یا لبنان که رئوس مذهبی ارامنه هستند انتخاب شده وبه نقاط مختلفی که ارامنه ساکن هستند فرستاده می‌شود) این مکان ویران شده و جای آن بنایی با طرحی شکوهمند و عظیم ساخته می‌شود. ساخت این مکان ۹ سال به طول می‌انجامد و در سال ۱۶۶۴ در زمان سلطنت شاه عباس دوم به اتمام می‌رسد. این مکان را برای تعلیم راهبان و اسکان خلیفه بنا می‌کنند.

جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان

توضیح نقاشی‌های کلیسای وانک اصفهان:

درون کلیسای وانک و دیوارهای اطراف، تمامی از تزئینات نقاشی کلیسای وانک رنگ و روغن و آب طلا هستند. سبک نقاشی‌ها و تزیینات ایرانی است و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) در تمام کلیسا دیده می‌شود که متاثر از نقاشی ایتالیایی است. بیشتر این نقاشی ها موضوعاتی از انجیل مقدس را بیان می‌کنند. در قسمتی از کلیسا تصاویری از بدو تولد تا عروج عیسی مسیح را می‌بینید و بر روی بخشی از دیوارها، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و بهشت و دوزخ، نقش بسته است.

جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان

در کلیسای وانک چه می‌بینیم؟

این بنا دو در ورودی دارد که در اصلی در چوبی بزرگی است که مردم از آن رفت‌وآمد می‌کنند. سر در این ورودی منظره‌ای از داخل دیر با کاشی لاجوردی و خاکستری مزین شده بالای تصویر به خط ارمنی این چنین نوشته شده «دیر ناجی همگان محلی برای راهبان». بعد از ورود دالانی وجود دارد که در دو طرف دالان دو اتاق وجود دارد که قبلاً در آن اتاق‌ها به امور مربوط به ارامنه رسیدگی می‌کردند؛ ولی در حال حاضر یکی به عنوان مغازه‌ای کوچک و دیگری به عنوان اتاق نگهبانی از آنها استفاده می‌شود. دالان به سمت پلکان ورودی می‌رود. در سمت راست پلکان برج ناقوس واقع است. در زیر این برج دو قبر وجود دارد؛ این قبرها متعلق به سربازی ارمنی و دیگری متعلق به پیشوای ارمنی است. این برج ۳۸ سال بعد از بنای اصلی دیر ساخته شده‌است. هزینهٔ آن را تاجری ارمنی به اسم هوانجان جمالیان متقبل گشته‌است.

جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان

در سمت راست برج ناقوس کتیبه‌ای بزرگ به رنگ آبی مشخص است و دور آن را سنگهای صلیبی احاطه کرده‌اند این سنگهای صلیبی به زبان ارمنی (خاچ کارم نام دارند یعنی همان سنگ صلیبی) این سنگها یا خاچ کارها از کلیساهای ویران شدهٔ جلفا به این مکان آورده شده و در این دیوار نصب شده‌اند. در چهار طرف برج ناقوس، چهار صفحۀ مدور با قطری ۱۰۴ سانتی متری قرار گرفته‌اند. صدای ناقوس یا صدای این ساعت وقتی که نواخته می‌شود تمام محلۀ جلفا را پر می‌کند. در قسمت سمت چپ برج ناقوس بنای یادبودی چشم هر بیننده‌ای را به طرف خود جلب می‌کند، این بنا یادبودی از قتل‌عام ارامنه‌است که در سال 1915 به دست ترکان عثمانی صورت گرفته هر ساله در این مکان در روز بیست و سه آوریل مراسم برگزار می‌شود که مردم (ارامنه) جمع شده و شمع روشن می‌کنند و یاد شهدای ارمنی را گرامی می‌دارند.

جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان

به طور خلاصه کلیسای وانک ار بخش‌های زیر ساخته شده:

برج‌های ناقوس گنبدهای کلیسای وانک ساختمان نمازخانه نقاشی‌های کلیسای وانک بنای یادبود شهدای نژادکشی ارامنه موزه کلیسای وانک چاپخانه کتابخانه اماکن اداری

زمان بازدید از کلیسای وانک چه وقت است؟

زمان بازدید از این کلیسا حدود ساعت 8:00 صبح تا 17:00 است. این کلیسا از روز شنبه تا جمعه میزبان بازدیدکنندگان است.

آدرس کلیسای وانک کجاست؟

کلیسای وانک در استان اصفهان، چهارراه حکیم نظامی٬ خیابان نظرشرقی٬ کوچه کلیسای وانک واقع شده است. از مردم خونگرم اصفهان در پیدا کردن آدرس می‌توانید کمک بگیرید و اگر با تکنولوژی راحت‌تر هستید می‌توانید از گوگل مپ استفاده کنید.

تور یزد



1399/05/05 | کد مطلب: 123
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان
جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان هانیه کاظمی
جاذبه های گردشگری ایران کلیسای وانک اصفهان، زیباترین کلیسای اصفهان

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام