آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟


آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

سیگار قاچاق، به علت مواردی، چون توتون نامرغوب و فیلتر‌های دارای مواد سرطان زا، بسیار خطرناک‌تر است. این در حالی است که بسیاری از مصرف کنندگان، اعتقاد دارند که سیگار قاچاق، مرغوب‌تر از سیگار داخلی است.

آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

گروه بازرگانی بازارانیوز: بسیاری از مردم از زیان های استعمال سیگار آگاهند و می دانند که مصرف دخانیات، مضرات متعددی برای بدن فرد مصرف کننده دارد و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز گردد. اما با این وجود، استعمال دخانیات برای عده ای تبدیل به لذتی زودگذر و بعضا عادت شده است. در گذشته تصور می شد که سیگار فقط به ریه افراد آسیب می زند اما با مشاهده مواردی چون زخم معده، پوکی استخوان ها و بیماری های قلبی، دایره زیان های سیگار وسیع تر شد.

چرا سیگار قاچاق از سیگار تولید داخل خطرناک تر است؟

سیگار به خودی خود برای مصرف کنندگان مضر است، اما سیگار قاچاق، به علت مواردی چون توتون نامرغوب و فیلترهای دارای مواد سرطان زا، بسیار خطرناک تر است. این در حالی است که بسیاری از مصرف کنندگان، اعتقاد دارند که سیگار قاچاق، مرغوب تر از سیگار داخلی است.

منوچهر مشتاقی متخصص بیماری های ریه، طی مصاحبه ای با بازارنیوز، با انتقاد از باور عموم نسبت به سیگار قاچاق، گفت: متاسفانه ما هیچ تجربه ای در زمینه بررسی مواد درون سیگار قاچاق نداریم.

گزارش ایندیپندنت از چگونگی سوددهی پدیده قاچاق سیگار

همچنین روزنامه ایندیپندنت، پیرامون این موضوع گزارشی منتشر کرده است که در آن از محبوبیت سیگار قاچاق بابت قیمت پایین آن نوشته است. طبق این گزارش، قاچاقچیان، برند های معروف شناخته شده مانند مالبرو را در کشورهای بلاروس و اوکراین به قیمت یک دلار می فروشند.

این قیمت، با بهای واقعی این سیگار که در حدود 12 پوند است، اختلاف فاحشی دارد که نشان دهنده تقلبی و مضر بودن سیگار عرضه شده در کشورهای مذکور است.

رایج ترین روش جعل و قاچاق سیگار به کشور

جعل و قاچاق سیگار به روش های مختلف در کشور صورت می گیرد. در گذشته نیز این پدیده توسط برخی قاچاقیان سیگار در کشورمان، انجام شده است. حدودا 5 سال پیش، خبری مبنی بر وجود کارخانه ای در عراق که سیگار تقلبی به ایران قاچاق می کند، در فضای رسانه ای منتشر شد که رایج ترین روش را برای فروش محصولات خود، به کار می برد.

این کارخانه که در شرایط فوق امنیتی اداره و توسط نیروهای مجهز به انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین محافظت می شد، برندهای معروف سیگار را جعل و سیگارهای غیر استاندارد و بسیار خطرناک را از طریق شبکه قاچاق وارد بازار می کرد.

یک کارخانه مدرن چاپ و بسته بندی نیز با این مجموعه همکاری می کرد و تنها بخش استاندارد این مافیا، همین بود که سیگارهای غیراستاندارد به طور استاندارد بسته بندی می شد.

دیدگاه توئیتری ها پیرامون سیگار قاچاق و تقلبی چیست؟

عدم برخورد با قاچاقیان سیگار توسط نهادهای متولی انتقاد بسیاری از کاربران توئیتری را به بار آورده است. در همین رابطه، کاربری با شناسه «شیذر» به بیان نظر خود پرداخت و گفت: قاچاق سیگار دست چه کسی است که روزانه میلیونها دلار [از کشور]خارج می شود و صدای هیچکس درنمی آید؟آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

همچنین کاربر artahermes با اشاره به تقلبی بودن اغلب سیگارهای خارجی، مصرف کنندگان را به استفاده از سیگار داخلی ترغیب کرد.

آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

کاربری با شناسه «علیرضا» نیز با انتشار توئیتی به گران بودن برخی سیگارها در عین تقلبی بودن پرداخت.

آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

همچنین کاربری به نام میلاد، ضمن ذکر نام یک برند، از وجود بسته های تقلبی آن در بازار خبر داد.

آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

راهکار اصلی جلوگیری از قاچاق سیگار چیست؟

کارشناسان اعتقاد دارند «طرح رهگیری سیگارت» می تواند به طور جدی از پدیده قاچاق سیگار، جلوگیری کند. طرح ذکر شده، طرحی است که به موجب آن کلیه فرآیندهای واردات تا عرضه خرد سیگار، از طریق استعلام کد درج شده بر محصول توسط سامانه پیامکی، قابل رهگیری خواهد بود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان یکی از متولیان جلوگیری از قاچاق، اسفند سال گذشته از طرح رهگیری سیگارت رونمایی کرد.

آسیب شناسی پدیده قاچاق سیگار/ دیدگاه توئیتری ها چیست؟

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با بازار نیوز و در پاسخ به سوالی در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح، اظهار داشت: با توجه به این که همه شرکت‌های داخلی باید به سیستم کد رهگیری و شناسه کالا مجهز می‌شدند، تا شهریور ماه مهلت داده شد که همه سیگار‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند با کد رهگیری روی هر بسته، هر باکس و هر کارتن عرضه شوند.

انتظار می رود با اجرایی شدن طرح مذکور، دست قاچاقیان از سودجویی ناشی از قاچاق سیگار کوتاه گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند