روسیه باز هم کنار ایران ایستاد


روسیه باز هم کنار ایران ایستاد

سفر ظریف به روسیه با حمایت مسکو از توافق هسته‌ای و تاکید بر حقانیت ایران به پایان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، همزمان با آمدن الکاظمی به ایران، وزیر امور خارجه کشورمان راهی مسکو شد تا با لاوروف، همتای روس خود به رایزنی بپردازد و نامه حسن روحانی را هم به دست پوتین برساند. ظریف در بدو ورود خود به مسکو گفت: تمدید توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفرش به مسکو، اظهار کرد: در این سفر درباره موضوعات چند جانبه، منطقه‌ای و برجام گفت‌وگو می‌شود. به نظر می رسد که ایران از سفر اخیر وزیرخارجه به روسیه راضی باشد. چرا که این بار هم مانند دفعات قبل، دستگاه سیاست خارجی این کشور حمایت کامل خود را از توافق هسته ای و ایران اعلام کرد و به بی قانونی در آمریکا تاخت.

نامه روحانی به پوتین چه بود؟

روز سی و یکم تیرماه وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه حامل پیام مهمی برای رئیس جمهور روسیه بوده است گفت: توافقنامه بلندمدت همکاری جامع راهبردی ایران و روسیه را نهایی می کنیم. ظریف در توئیتی نوشت:" در مسکو پیام مهمی را به رئیس جمهور پوتین ارائه کردم. گفتگوهای مفصل با وزیر امور خارجه لاوروف درباره همکاری دوجانبه و هماهنگی منطقه‌ای و جهانی داشتیم. درباره برجام و نیاز به پایبندی به حقوق بین‌الملل دیدگاه یکسانی داریم. توافق کردیم که توافقنامه بلندمدت همکاری جامع راهبردی را نهایی کنیم. "

یک کارشناس مسائل روسیه در مورد اینکه محتوای این نامه چه چیزی می تواند باشد گفت: چیزی از مفاد این پیام منتشر نشده است ولی من شخصا احتمال می‌دهم که این پیام ناظر بر نگارش و تدوین سندی باشد که پیش از این به آن اشاره شد. احتمالا در جریان گفت وگوی تلفنی پوتین و آقای روحانی که چند روز قبل انجام شد دو رئیس جمهور در این مورد صحبت کرده‌اند و سفر آقای ظریف نیز در راستای گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور و پیگیری مسائل مطرح شده است، گفت: به نظر می‌رسد که در آینده خبرهای بیشتری در این ارتباط منتشر شود و از سوی دو کشور گام‌های جدی تری برای تدوین این سند برداشته شود.

قرارداد بیست ساله تهران و مسکو

ظریف روز چهارشنبه در گفتگویی با بیان اینکه یک قرارداد همکاری میان ایران و روسیه وجود دارد که در زمان ریاست جمهوری خاتمی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و دو تا پنج سال تمدید شده و هشت ماه دیگر، ۲۰ ساله می‌شود. این قرارداد به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. با پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود. ظریف در ادامه گفت: البته زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند، تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به‌روز شود و نهایتا امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص این قرارداد گفت: از سفر آقای پوتین به تهران در دولت نهم این قرار داد همراه با وعده های مختلفی مطرح شد. این وعده ها مبنی بر یک همکاری دو جانبه با بازه زمانی 20 سال همراه با حجم مالی چهل میلیارد دلار بود. اما در حال حاضر مشاهده می کنیم که بالاترین سطح گردش مالی در این همکاری ها دو میلیارد دلار است که به هیچ وجه رقم خوبی نیست... طبیعتا تحریم های آمریکا خیلی موثرند چرا که شرکت های روسی یا خودشان زیر فشار تحریم های آمریکا هستنند یا اگر بخواهند با ایران همکاری کنند مشمول تحریم قرار می گیرند، به همین خاطر این بحث پیش آمد که مبادلات بین ایران و روسیه بر اساس روبل و ریال انجام بشود. اخیرا اعلام شد که برخی از بانک های روسیه می توانند مبادلات اقتصادی را با روبل و ریال انجام بدهند. خب اگر چنین اتفاقی بیافتد یکی از موانع توسعه ی همکاری های ایران و روسیه برداشته خواهد شد.

ماجرای یک مکالمه امن

وزیر امور خارجه از گفت‌وگوی یکساعته با رییس‌جمهور روسیه از طریق صحبت تلفنی امن خبر داد و تاکید کرد: پیام ویژه رییس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به پوتین رساندم. «محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه درباره سفرش به مسکو در گفت‌وگویی گفت: گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن با ولادیمیرپوتین رییس‌جمهور روسیه به خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم. وی با بیان اینکه نزدیک یک ساعت با پوتین صحبت کردم، اظهار داشت: پیام ویژه رییس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و ان‌شاءالله نتایج خوبی داشته باشد. رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های خود با لاوروف تصریح کرد: ‌با وزیر امور خارجه روسیه هم درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم. مجموعا چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها داشتیم.

محمد جواد ظریف همچنین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص انتظارات ایران از روسیه در رابطه با پیشنویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که آمریکا آن را به روسیه فرستاد، چگونگی مقابله با "باند غیرقانونی" به رهبری "قلدری" چون کاخ سفید به گفتگو نشست.

ظریف در این گفتگو به ماجرای دوستی اش با لاوروف هم اشاره کرد و گفت: من و آقای لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، هر دو در بخش بین الملل وزارت خارجه هایمان کار کردیم، هر دو در سازمان ملل سفیر بودیم، و از آن زمان یعنی تقریبا از سال 1994 که آقای لاوروف سفیر روسیه در سازمان ملل شد و من معاون چند جانبه وزارت خارجه ایران بودم، با هم دوست بودیم و هنوز هم هستیم. و یک رابطه بسیار خوب کاری و هم فکری داریم که حتما به نفع دو کشور است.

حمایت لاوروف از ایران در مقابل آمریکا

یکی از مسائلی که در مسکو مطرح شد، ادعاهای بولتون در کتابش در مورد روابط ایران و روسیه بود. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه نقل قول جان بولتون در کتاب خاطرات خود از ولادیمیر پوتین مبنی براینکه روسیه به ایران در سوریه احتیاجی ندارند را دروغ خواندند. سرگئی لاوروف در این باره گفت: بولتون مبنایی نداشت نقل قولی از پوتین در کتاب خود منتشر کند، رییس جمهوری ما هرگز چنین حرفی نمی زند و و این گونه اظهارات اصلا در مرام و سنت ما نیست.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو با تمام توان برای حفظ توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام که آمریکا به دنبال نابود کردن آن است تلاش می‌کند. «سرگئی لاوروف» در آغاز دیدار رسمی خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت: ما سیاست آمریکا مبنی بر نابود کردن برجام را محکوم و تمام تلاش خود را برای حفظ را انجا می دهیم. وی گفت: هنوز شانس برای حفظ برجام وجود دارد و نه تنها روسیه بلکه چین نیز در این زمینه فعال است و اعضای اروپایی برجام نیز برای حفظ این توافق تلاش می کنند.

لاوروف افزود: امروز در این باره که چه می توان برای حفظ برجام کرد گفت وگو می کنیم ضمن اینکه در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بخش جدا نشدنی از برجام است به گفت وگو خواهیم پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز دیدار خود با لاوروف گفت: خرسندیم که روسیه در شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی با سیاست های یک جانبه آمریکا مقابله کرد. رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: رویکرد روسیه باعث می شود که نقش روسیه و چین در حفظ برجام برجسته باشد و همه دنیا به این نقش اعتراف کنند. ظریف گفت: براساس توافق روسای جمهور دو کشور خوب است که ما با هم از نزدیک در این خصوص همکاری کنیم.

بهشتی پورکارشناس امور بین الملل در خصوص نتایج این سفر و ایستادگی روسها مقابل آمریکا گفت: روسیه و چین باید مقابل قطعنامه های آمریکا علیه ایران می ایستادند که ایستادند. تنها کشوری که در نشست پیشین شورای امنیت به برجام انتقاد کرد آمریکا بود؛ تمامی چهارده عضو دیگر شورای امنیت مقابل آمریکا قد علم کردند و به سیاست های او در قضیه ی برجام شکایت کردند و زبان به گلایه باز گشودند. آمریکایی ها هیچ پیش بینی نمی کردند که در قضیه ی برجام این چنین آچمز شوند و حتی کشوری مثل جاماییکا به آن ها انتقاد کند و در نشست مهر ماه هم اگر ایران در برجام بماند چین و روسیه از ایران حمایت می کنند اما اگر ایران از برجام خارج شود این کشور هایی که امروز قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را وتو می کنند کما فی سابق تغییر سنگر خود را عوض خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403