نخستین تصویر گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره

تلسکوپ بسیار بزرگ (Very Large Telescope) به تازگی موفق به شکار اولین تصویر مستقیم از دو سیاره غول پیکر شده است که به…

نخستین تصویر گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره

با تلاش ستاره شناسان ثبت شد:

نخستین تصویر گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره
"تلسکوپ بسیار بزرگ"(Very Large Telescope) به تازگی موفق به شکار اولین تصویر مستقیم از دو سیاره غول پیکر شده است که به دور یک ستاره مانند خورشید در حال گردش هستند.

به گزارش نیو اطلس، اگرچه اخترشناسان تاکنون بیش از 4000 سیاره را خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده اند، اما اکثر آنها به عنوان نقاط داده یا فرو رفته در نمودارهای نوری ظاهر می شوند. در حالی که اکنون ستاره شناسان برای اولین بار موفق به ثبت تصویری از دو سیاره فراخورشیدی عظیم الجثه شده اند که به دور یک ستاره می چرخند که شباهت زیادی به خورشید ما دارد.

این سامانه چند سیاره ای به دور ستاره ای به نام "TYC 8998-760-1" می گردند که در صورت فلکی "موسکا" یا "پرواز" قرار دارند و حدود 300 سال نوری از زمین فاصله دارند. این دو سیاره غول های گازی هستند که بسیار بزرگتر از غول های گازی منظومه ما هستند. یکی از آنها 14 برابر مشتری و دیگری 6 برابر آن اندازه دارد.

آنها همچنین نسبت به سیاره های منظومه شمسی از ستاره میزبان خود بسیار دورتر هستند، به طوری که نزدیکترین آنها در فاصله 160 واحد نجومی(AU) و دومین سیاره نزدیک در فاصله 320 واحد نجومی از ستاره خود قرار دارند. برای درک این فاصله باید گفت که زمین یک واحد نجومی از خورشید فاصله دارد و نپتون فقط 30 واحد نجومی و حتی پلوتون نیز به طور متوسط تنها 39 واحد نجومی از خورشید دور است.

این منظومه قابل توجه اکنون به طور مستقیم توسط "تلسکوپ خیلی بزرگ"(VLT) شکار شده است. در این عکس، دو سیاره فراخورشیدی غول پیکر به وضوح به شکل دو نقطه نورانی در تاریکی اطراف قابل مشاهده هستند. درخشش ستاره میزبان آنها نیز در بالا سمت چپ تصویر مشاهده می شود.

دایره سیاهی که درون ستاره دیده می شود، نتیجه استفاده از یک ابزار تصویربرداری نجومی به نام "کروناگراف"(coronagraph) است که نور ستاره را برای کمک به تلسکوپ برای شناسایی سیاره های کم نورتر مسدود می کند.

این تیم تحقیقاتی می گوید که این نخستین باری است که به طور مستقیم از دو سیاره فراخورشیدی که در حال چرخش به دور یک ستاره خورشیدمانند هستند، تصویربرداری می شود. البته این ستاره بسیار جوانتر از خورشید است و تنها 17 میلیون سال سن دارد و در مقایسه با خورشید ما که میانسال است و قدمت آن حدود 4.6 میلیارد سال است، یک نوزاد کیهانی به حساب می آید.

این دو سیاره نیز بسیار جوان هستند و گرمای حاصل از شکل گیری آنها است که باعث می شود آنها اینچنین درخشان باشند.

این تنها عکس از یک کودک کیهانی نیست که تلسکوپ VLT شکار کرده است. این تلسکوپ در ماه مه از آنچه یک سیاره در روند شکل گیری و در ابر غلیظی از غبار و گاز اطراف یک ستاره جوان به نظر می آمد، عکسبرداری کرد.

این مطالعه جدید در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع: ایسنا