روحانی:الگوی کشت باید صنعتی شود/باید از کشت فرازمینی استفاده کنیم


روحانی:الگوی کشت باید صنعتی شود/باید از کشت فرازمینی استفاده کنیم

رئیس جمهور گفت: تولیدات محصولات کشاورزی از 7 سال گذشته تا کنون 32 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، چندین طرح مهم عمرانی در استان‌های هرمزگان، یزد و لرستان امروز پنج‌شنبه دوم مرداماه سال ۹۹ و در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

در همین رابطه بخوانید؛

آغاز بهره‌برداری از ۳ طرح بزرگ و ملی وزارت جهادکشاورزی با دستور رئیس‌ جمهور

بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح این طرح‌ها تأکید کرد: برای من و همکارانم افتتاح طرح‌های مرتبط با حوزه کشاورزی بسیار لذت بخش است.

وی گفت: مردم این احساس را دارند که حیات، زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.

اهم سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح این پرژوه‌های ملی را به نقل از ایرنا و مهر بخوانید؛

روحانی:الگوی کشت باید صنعتی شود/باید از کشت فرازمینی استفاده کنیم

* امروز خوشحالم که در پانزدهمین پنجشنبه، شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرح های افتتاحی بودیم. برای خود من و برای مردم افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد. در این بخش مردم احساس می کنند حیات، زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.

*برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.

* باید از وزارت کشاورزی که از اول دولت یازدهم تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است به شکل ویژه تشکر کنم. از مهندس محمود حجتی وزیر سابق کشاورزی و امروز از کاظم خاوازی وزیر فعلی، از همه مدیران و کشاورزان و کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر می‌کنم.

* در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت خوب و بسیار پرنشاطی در این استان‌ها شروع و آغاز کرده‌اند.

* مردم ایران می دانند آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصول بیشتری در اختیار داریم و به مردم عرضه می‌شود.

* : تقریبا خدمت مردم بگویم این که ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰میلیون تن افزایش پیدا کرده است تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته است و عمدتا نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم که این بسیار مهم است البته همانطور که استاندار هرمزگان گفت وقتی برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی نیاز می کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می کنیم یک تحول بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.

* راندمان آب ما در آغاز دولت یازدهم ۳۹ درصد بوده و امروز راندمان آب ۴۵ درصد است که پیشرفت قابل ملاحظه است. شاخص بهره وری که بسیار مهم است که از یک متر مکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم. در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است یعنی از یک مترمکعب آب ۹۲۰ گرم محصول ما بوده و امروز محصول ما ۱۴۵۰ گرم است تقریبا به یک و نیم کیلو نزدیک می‌شویم این به معنای آن است که بدرستی از آب استفاده می‌کنیم.

روحانی:الگوی کشت باید صنعتی شود/باید از کشت فرازمینی استفاده کنیم

* در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است، یعنی از یک مترمکعب آب ۹۲۰ گرم محصول ما بوده و امروز محصول ما ۱۴۵۰ گرم است تقریبا به یک و نیم کیلو نزدیک می‌شویم، این به معنای آن است که بدرستی از آب استفاده می‌کنیم.

* برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای ما به ۲۳ هزار هکتار برسد. آنچه در ۳۰ سال قبل از ۹۲ گلخانه تولید کرده ایم، به همان اندازه در این ۷ سال گلخانه تولید کرده ایم.

* در سال‌های گذشته ما در کانال کشی آب، زهکشی، بهره برداری از سامانه‌های نوین آبیاری و تجهیز اراضی اقدامات خوبی انجام داده ایم، در دولت یازدهم توانستیم حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کنیم، از جمله در خوزستان و ایلام ۴۶ هزار هکتار تجهیز شده است.

* : ما مرحله دومی را برای خوزستان و ایلام طراحی کردیم که حدود ۵۰ هزار هکتار است. در گلستان ۸۰ هزار هکتار زمین زهکشی شد که اگر این زهکشی نبود خسارت سیل در گلستان چند برابر بود.

* امروز ما ۵ طرح عمده و مهم آب و خاک را افتتاح کردیم البته طرح‌هایی هم عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و ممکن است تا پایان این دولت و یا در دولت بعدی افتتاح شود.

* : این طرح‌ها همه فقط در بخش کشاورزی آن هم فقط در یک روز و در سراسر کشور بود.محل‌های افتتاح ما میناب، مهریز و خرم آباد بود و ما امروز ۸۰۹ طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که حدود ۴۷۲ هکتار است.

* همین طرحی که امروز افتتاح کردیم منجر به تولید ۱۲۷ هزار تن سبزیجات، ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل بریده خواهد شد همچنین باغات شیب داری که امروز افتتاح شد ۶۱ هزار هکتار خواهد بود که به صورت دیم آبیاری می‌شود و ما باید گیاه سازگار با دیم اعم از دارویی، میوه و زراعت چوب را بیشتر تولید کنیم.

* ما امروز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شیب دار و دیم را برای درختکاری یا بقیه محصولات مانند گیاهان دارویی افتتاح کردیم و تا پایان دولت به وزارت جهاد کشاورزی تاکید می‌کنم که باید الگوی کشت مدنظر باشد و در برخی موارد باید نوع کشت را به دلایل شرایط اقلیمی مان عوض کنیم.

* همچنین شیوه آبیاری باید تغییر کند و به آبیاری نوین تبدیل شود و برخی اوقات ما باید از کشت فراسرزمینی هم استفاده کنیم به این ترتیب که از کشورهای همسایه و یا قاره‌های دیگر زمین را اجاره کنیم و محصولش را بیاوریم که البته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در چندین کشور این کار را کردیم که باید همچنان انجام شود.

* درکنار بهره وری درست از آب، بهره وری درست از خاک نیز اهمیت دارد چرا که استفاده از خاک در تنوع محصول بسیار مهم است و کود و بذری هم که استفاده می‌شود بسیار اهمیت دارد.

* در شرایط کرونا برخی کشورها از ترس محصولات کشاورزی شان را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند، بنابراین امروز برای ما محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

* امسال هم در تولید محصولات راهبردی مانند گندم خودکفا خواهیم بود و در محصولات دیگر هم شاهد تلاش بیشتری باشیم.

* همانطور که تاکنون کشاورزان ما توانستند ایران را سرسبز و نیازمندی‌های ملت را تامین کنند امیدواریم امسال و سال آینده هم با محصولات بیشتر کشاورزی و با استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.


۲۷۲۱۹

کد خبر 1413440

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان