خشکسالی در زاد و ولد حیات‌ وحش بجستان تأثیر گذاشته است


خشکسالی در زاد و ولد حیات‌ وحش بجستان تأثیر گذاشته است

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان گفت: خشکسالی‎های چند دهه گذشته بر مراتع و به‌ خصوص زاد و ولد حیات‌ وحش تأثیر بسیاری گذاشته است.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: خشکسالی موجب کاهش بسیار شدید علوفه در مراتع شد و از سویی بسیاری از چشمه‌ها و آبگیرها خشک و منابع آبی در اختیار حیات‌ وحش از بین رفتند.

وی مطرح کرد: به دلیل خشکسالی حیات‌ وحش برای تهیه علوفه و آب باید به مناطقی که خطر بسیاری دارد، بروند و این موجب شکار شدن تعدادی از آن‌ها می‌شود و از سویی چون در خشکسالی تغذیه مناسب صورت نمی‎گیرد زاد و ولدشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و حتی موجب مهاجرتشان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان، اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات، سختی‌ها و ۲۰ سال خشکسالی در بجستان اما اقدامات بسیار خوبی در تأمین منابع آبی حیات‌ وحش انجام شد، سال‌های قبل به‌ خصوص در منطقه حفاظت شده افتخار که عملاً چشمه طبیعی در این منطقه وجود ندارد و در حاشیه کویر قرار دارد برای تأمین آب حیات‌ وحش تعدادی تانکر ۳۰۰۰ لیتری و تعدادی مخازن سیمانی نصب و هر روزه آب‌ رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی‌ها تا حدودی حیات‌ وحش وابستگی زیادی به این منابع و آبشخورهای دست سازی که ایجاد کردیم، پیدا کردند، به همین علت آب‌رسانی به‌ طور منظم انجام می‌شود.

رضانژاد مطرح کرد: در حال حاضر در منطقه حفاظت شده هلالی قوچ و میش و منطقه افتخار کل و بز بیشترین گونه جانوری را تشکیل می‌دهند، در بررسی‎های میدانی و مبتنی بر مشاهده مستقیم تا کنون حضور ۳۵ گونه پستاندار، ۱۱۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه از خزندگان و دوزیستان در شهرستان بجستان به اثبات رسیده است.

وی گفت: شهرستان بجستان در جنوب غربی خراسان رضوی واقع شده و دو منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار دارد، منطقه هلالی که بین شهرستان بجستان و شهرستان گناباد مشترک است شامل زیستگاه‌های مختلفی از جمله زیستگاه‌های کوهستانی، بیابانی و... می‎شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان همچنین افزود: منطقه حفاظت‌ شده افتخار با مساحت ۷۰ هزار هکتار به‌ صورت دشتی و کوهستانی نیز در حاشیه کویر واقع شده و حیات‌ وحش مختلفی از جمله مهمترین آن کل و بز است که در آن زیست می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک