تخصیص اعتبار برای بازسازی خسارات سیل و زلزله


تخصیص اعتبار برای بازسازی خسارات سیل و زلزله

در جلسه امروز هیأت دولت برای مرمت، بازسازی و جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان‌های کشور مصوباتی به تصویب رسید.

تخصیص اعتبار برای بازسازی خسارات سیل و زلزلهبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیأت دولت، آقای روحانی در این جلسه، سفر «الکاظمی»، نخست وزیر عراق به کشورمان را پُردستاورد ارزیابی و تصریح کرد: همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی با کشور عراق ارتقا می‌یابد.
وی با توجه به جایگاه استراتژیک کشورمان، گفت: دشمنان ما نمی‌توانند جمهوری اسلامی را از معادلات جهانی حذف کنند. ایران برخلاف پیش بینی آمریکایی‌ها که حداکثر تاب آوری کشورمان در برابر تحریم‌های فلج کننده را سه ماه ارزیابی می‌کردند، دو سال و چند ماه است که سرافرازانه مقاومت کرده است.
رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: در عین حال رویکرد دولت تدبیر و امید از ابتدا همکاری و دوستی با حفظ احترام متقابل با همه کشور‌ها و پایبندی به همه تعهدات دوجانبه و بین المللی بوده است.
* اصلاح مصوبه جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی در اجرای طرح توزیع سهام عدالت
با تصویب هیئت وزیران، مصوبه مربوط به جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی در اجرای طرح توزیع سهام عدالت از محل سود ناخالص سهام عدالت اصلاح شد.
به موجب این اصلاحیه، مبلغ پرداختی برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی در اجرای طرح مذکور، از ۲۵۰ میلیارد ریال به ۳۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
* اختصاص اعتبار برای مرمت، بازسازی و جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان‌های کشور
با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۷۰ میلیارد ریال، اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای مرمت و بازسازی قنوات در شهرستان اردستان واقع در استان اصفهان اختصاص یافت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را هر سه ماه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.
هیأت دولت همچنین با اختصاص اعتبار تا مبلغ ۴۵۵۰ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای و تا مبلغ یک هزار میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای جبران خسارت و بازسازی اماکن مسکونی و تأسیسات زیربنایی خسارت‌دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد موافقت کرد.
اعتبار مذکور شامل کمک بلاعوض جهت نوسازی ۲۷۵۵ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال و ۹۸۵۳ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف یکصد میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحد‌های مسکونی شهری، روستایی و تجاری به ازای هر واحد تا سقف ۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تأمین لوازم معیشتی واحد‌های مسکونی آسیب دیده به ازای هر واحد تا سقف ۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تأمین اسکان موقت واحد‌های مسکونی شهری و روستایی به ترتیب به ازای هر واحد تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال و یکصد میلیون ریال و نیز هزینه‌های پشتیبانی، آواربرداری، خدمات مدیریت و بازسازی تأسیسات روبنایی داخل محدوده و دفع آب‌های سطحی شهر‌ها و روستاهاست.
هیئت وزیران در ادامه، مبلغ (۰۰۰ ر۰۰۰ ر۹۵۰ ر ۵۵۹ ر ۹) ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان ناشی از سیل و زلزله استان‌های یاد شده با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری به منظور بازسازی واحد‌های مسکونی روستایی و شهری اختصاص داد. طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی جمعاً ۱۵ سال (۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران مشارکت اقساطی) است و برای تعمیر اماکن عمومی شهری و روستایی و تامین لوازم خانگی و معیشتی پرداخت خواهد شد.
مبالغ لازم به بدهی و معوقات احتمالی آسیب‌دیدگان به بانک‌ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.
اختصاص اعتبار تا مبلغ ۷۱۱ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال بصورت هزینه‌ای برای جبران خسارت ناشی از زلزله در استان آذربایجان شرقی و سیل در استان کرمان، از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت وزیران بود.
هیأت دولت همچنین به منظور نوسازی هزار واحد بافت در معرض خطر مسجد سلیمان و مقاوم سازی حاشیه شهر‌های مشهد مقدس و زاهدان، با اختصاص اعتبار تا مبلغ ۱۵۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موافقت کرد.
* اصلاح مصوبه ورود و ترخیص خودرو برای فرماندهی عملیات فوریت‌های پزشکی
هیأت وزیران به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه مربوط به ورود و ترخیص خودرو برای فرماندهی عملیات فوریت‌های پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهشتی و درمانی ایرانشهر را اصلاح کرد.
به موجب اصلاح مصوبه مذکور، شرط معافیت از مالیات بر ارزش افزوده برای ورود و ترخیص تعداد دو دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی، توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایرانشهر جهت انجام فرماندهی عملیات فوریت‌های پزشکی، حذف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق