تالاب نمکزار کجی نهبندان خشک شد


تالاب نمکزار کجی نهبندان خشک شد

بیرجند - ایرنا - مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان به دلیل گرمای بی‌سابقه و طوفان‌های شدید از 15 خردادماه سال جاری خشک شده است.

امیر کوهستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب در فصل بهار این تالاب نسبت به سال‌های گذشته حدود ۴۵ روز دیرتر خشک شد.

وی با اشاره به فصلی بودن تالاب کجی نهبندان گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است و معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود که مهمترین منبع تامین کننده آب تالاب کجی ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

کوهستانی عنوان کرد: اگرچه گرمای هوا هر ساله در تابستان تالاب را می‌خشکاند اما برداشت های بی‌رویه، چرای دام و طوفان روند خشک‌شدن تالاب را تسریع می‌کند.

اجرای طرح حفاظت از تالاب کجی نهبندان

وی گفت: طرح حفاظت از تالاب کجی نهبندان و مقابله با پدیده گرد و غبار در پناهگاه این تالاب با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در دست اجراست.

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان افزود: در این طرح فنس‌کشی سایت گردشگری، قرق و حفاظت ۲۲ هزار هکتار از محدوده تالاب و آموزش جوامع محلی در راستای حفاظت از تالاب و جلوگیری از خسارت انجام می‌شود.

کوهستانی بیان کرد: سال گذشته برای جلوگیری از خسارت پدیده گرد و غبار، ۱۰۰ هکتار نهال‌کاری در محدوده و اطراف تالاب انجام شد.

وی اظهار داشت: در سال جاری برای جلوگیری از خسارت دام ۲۲ هکتار محدوده تالاب کجی قرق شده و قرق‌بانان محلی از هرگونه چرای غیرمجاز دام و بوته‌کنی در این محدوده را به محیط زیست شهرستان گزارش می‌دهند.

کوهستانی مشارکت جوامع محلی را بهترین راهکار برای حفاظت از محیط زیست و تالاب کجی نمکزار نهبندان دانست و افزود: در این راستا در روستاهای اطراف تالاب کلاس‌های آموزشی به صورت مستمر در راستای اهمیت تالاب و حفاظت از آن برگزار می‌کنیم.

وی اظهار داشت: با آموزش جوامع محلی و تغییر در شیوه معیشت و زندگی آنها با توجه به شرایط اقلیمی و محیط زیستی می‌توان گام بلندی در راستای حفظ و احیای این تالاب برداشت.

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان اضافه کرد: جوامع محلی می‌توانند با بهره‌کشی کمتر از منابع طبیعی، از تخریب مراتع و فرسایش خاک جلوگیری کنند تا این سرمایه زیست محیطی و خدادادی به نسل‌های آینده منتقل شود.

تالاب کجی نمکزار در ادوار دور یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود.

نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم