شبکه‌های آبیاری چهار سد آذربایجان‌غربی امسال به بهره‌برداری می‌رسد


شبکه‌های آبیاری چهار سد آذربایجان‌غربی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

استان‌ها- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی شبکه‌گذاری فرعی و اصلی چهار سد «کرم‌آباد»، «چایپاره»، «پیرانشهر» و «تکاب» خبر داد و گفت: برنامه داریم در صورت تامین اعتبار، طرح‌های آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سدها امسال به بهره برداری برسند.

«محمدمهدی شهریاری» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار داشت: سد کرم‌آباد سال گذشته به بهره برداری رسید که شبکه گذاری اصلی وفرعی حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین های پایین دست در حال انجام است.

وی از اجرای طرح‌های شبکه گذاری آب‌رسانی در چهار هزار هکتار از اراضی سد چایپاره، ۱۲ هزار هکتار در پیرانشهر و پایین دست سد تکاب خبر داد و گفت: استان آذربایجان غربی به عنوان دومین استان پرآب کشور که از آن به عنوان انبار آب ایران هم یاد می شود توان تامین آب کشاورزی و آب دریاچه ارومیه را دارد.

شهریاری اظهار داشت: این استان در سال ۱۳۹۷ بارندگی خوبی را شاهد بود و هرچند در سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی بارش ها را تجربه کرد و متوسط بارندگی آن به ۳۶۰ میلیمتر رسید اما به دلیل برفاب خوبی که داشت، با مشکلی در تامین آب روبرو نشد.

نماینده عالی دولت در استان آذربایجان غربی یادآور شد: این استان یک میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن تحت کشت آبی و بقیه دیم است.

وی افزود: در ۳۰ سال گذشته گسترش زمین های کشاروزی و آبیاری آن به صورت غیرعلمی سبب خشک شدن دریاچه ارومیه شد .

شهریاری اظهار داشت: اکنون حدود هفت میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که این رقم باید بین ۱ تا ۲ میلیارد مترمکعب باشد.

وی افزود: در صورتی که مصرف آب کشاورزی بهینه شود، برای احیای دریاچه ارومیه و اینکه به تراز اکولوژیک برسد، بسیار مفید است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: پس از خشک شدن دریاچه ارومیه و تشکیل ستاد احیای آن، محدودیت هایی برای حقابه کشاورزی اعمال و پروژه های سدسازی در دریاچه ارومیه متوقف شدو حتی محدودیت هایی نیز در توسعه بخش کشاورزی، تخصیص آب کشاورزی و گلخانه ها اعمال شد.

وی افزود: در این میان حتی برخی پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، رها شدند زیرا ستاد احیا معتقد بود سدها سبب می شوند که حقابه دریاچه واریز نشود و از این رو پیمانکاران رها شدند که مشکلات حقوقی هم به بار آورد.

شهریاری اظهار داشت: خوشبختانه با بارندگی های خوبی که در سال ۹۷ داشتیم، این فکر مجددا احیا شد که پروژه های سدسازی بتواند جلوی سیلاب ها را بگیرد و آب ذخیره کند.

نماینده عالی دولت در استان آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال کار ستاد احیای دریاچه ارومیه پایان می پذیرد و درخواست‌های زیادی درباره بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی داریم که در پی اجرای آن هستیم.
وی گفت: البته دولت اقدام های بسیار بزرگی در زمینه آبیاری نوین در استان آذربایجان غربی انجام داده است و تاکنون ۶۰ هزار هکتار از مزارع استان تحت پوشش شبکه گذاری اصلی و فرعی قرار گرفته اند .
وی اغفزود: اگر برنامه ریزی کنیم هم می توانیم از آب برای بخش کشاورزی استفاده کنیم و هم حقابه دریاچه ارومیه را تامین کنیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت که تونل سد کانی سیب به طول ۳۶ کیلومتر و با صرف ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در مراحل پایانی است که با افتتاح آن سالانه ۶۰۰ میلییون مترمکعبانه آب به دریاچه ارومیه واریز می شود.

شبکه‌های آبیاری چهار سد آذربایجان‌غربی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

ایجاد شهرک های جدید صنعتی در منطقه آزاد ماکو
استاندار آذربایجان غربی همچنین درباره منطقه آزاد ماکو گفت: هرچند تحرکاتی در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صادرات از مناطق آزاد آغاز شده اما هنوز با اهداف در نظرگرفته شده فاصله داریم.

شهریاری افزود: هم اکنون واحدهای تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ماکو فعالند و در حال ایجاد شهرک های جدی صنعتی هستیم.

وی از باز بودن تمامی مرزهای استان برای انجام امور تجاری بخصوص صادرات خبر داد: بجز مرز رازی که به دلیل محدودیت های حمل و نقلی غیرفعال است، سایر مرزها از جمله بازرگان ، سرو، پلدشت و حاجی ‌عمران فعالند.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف ایرنا با محمدرضا نوروز پور مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

شبکه‌های آبیاری چهار سد آذربایجان‌غربی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید