9 سوغاتی معروف همدان


سفر، به بازدید از جاذبه ها خلاصه نمی شود. سفر می تواند گشت و گذار در بازارهای سنتی یک شهر باشد؛ بازارهایی که قدمت، اصالت و فرهنگ یک دیار را به تصویر می کشند. بازارهای همدان نیز از هنری اصیل در این منطقه حکایت دارند. در این مطلب در بازارهای همدان قدم می زنیم و صنایع دستی و سوغاتی های همدان را می شناسیم.

سفر، به بازدید از جاذبه‌ها خلاصه نمی‌شود. سفر می‌تواند گشت و گذار در بازارهای سنتی یک شهر باشد؛ بازارهایی که قدمت، اصالت و فرهنگ یک دیار را به تصویر می‌کشند. بازارهای همدان نیز از هنری اصیل در این منطقه حکایت دارند. در این مطلب در بازارهای همدان قدم می‌زنیم و صنایع‌دستی و سوغاتی‌های همدان را می‌شناسیم.

تور همدان

سفال لالجین همدان

همدان به عنوان دومین شهر کشورمان در تنوع صنایع دستی شناخته شده و اکثر صنایع دستی آن به ثبت ملی رسیده. در میان صنایع دستی همدان، احتمالا از سفال لالجین شنیده باشید. سفال‌گری در همدان قدمتی چند صد ساله دارد. هنوز این هنر در میان مردم این منطقه رایج است و از سراسر ایران و جهان برای خرید و بازدید از سفال‌های لالجین راهی همدان می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بارز سفال لالجین تنوع آن است. این سفال‌ها، ظروف تزیینی یا مصرفی با نقاشی‌های متنوع هستند.

9 سوغاتی معروف همدان

چرم همدان

دامپروری از دیرباز در همدان رایج بود. همین موضوع سبب شد، مردم همدان به صنعت چرم روی آوردند. می‌گویند قدمت صنعت چرم در همدان به 3 هزار سال پیش باز می گردد. اولین کارخانه چرم‌سازی ایران در همدان ساخته شد و در گذشته همدان به دباغخانه نیز معروف بود. چرم همدان بسیار مرغوب است و به عنوان محصول صادراتی شناخته می‌شود.

9 سوغاتی معروف همدان

گلیم و قالی همدان

آوازه گلیم و قالی‌های کشورمان به خارج از مرزها رسیده است. هر یک از شهرهای ایران نقش‌ و طرح منحصر به فرد خود را در بافت قالی دارد. طرح‌های گلیم همدان بیشتر گل قندی، خرچنگی، زنگوله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی است. قالی‌های همدان نیز بسیار تماشایی اند؛ رنگ قالی‌های همدان از شیره گیاهان و درختان به دست می‌آید. این قالی‌ها یکی از صنایع پرطرفدار و صادراتی همدان به شمار می‌رود.

9 سوغاتی معروف همدان

مرواربافی همدان

مروار نام نوعی چوب ترکه است. مرواربافی نیز به نوعی هنر سبدبافی اطلاق می‌شود. گیلان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول دستی طولانی در مرواربافی دارد. از آنجا که مروار در همدان کشت می‌شود مرواربافی در این استان نیز باب است. از مروار جامیوه‌ای، جانانی و... می‌سازند که علاوه بر کاربردی بودن، جلوه زیبایی به خانه می‌بخشد. در سفر به همدان، با خود مروار به همراه ببرید.

9 سوغاتی معروف همدان

سوغاتی‌های همدان: خوردنی‌ها

انگشت پیچ

انگشت پیچ نام شیرینی مایعی است که حتما باید با قاشق خورده شود. در گذشته اما این شیرینی با انگشت میل می‌شده؛ به همین جهت است که به آن انگشت پیچ می‌گویند. حدود یک قرن است که این شیرینی در همدان پخته می‌شود و هم‌چنان طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد. شکر، آب، سفیده تخم مرغ، گلاب و جوهر لیمو از جمله مواد اصلی این شیرینی هستند. انگشت پیچ بیشتر در ماه رمضان پخته می‌شود و به عنوان یکی از سوغاتی‌های همدان به شمار می‌رود.

9 سوغاتی معروف همدان

نان کماج همدان

کماج، سوغاتی خوشمزه‌ای است که از همدان می‌توانید به یادگار ببرید. این شیرینی پرطرفدار که در شهرها مختلف ایران پخته می‌شود. کماج همدان از ترکیب آب، آرد، روغن مایع، کره، دارچین، تخم مرغ، نمک، شکر، کنجد و غیره درست می‌شود.

9 سوغاتی معروف همدان

حلوا زرده همدان

حلوا زرده، غذای همدانی، آنقدر اصیل و خوشمزه است که به ثبت ملی رسیده. مردم همدان این حلوای مقوی را زیاد درست می‌کنند. حلوا زرده از شکر، زعفران، نشاسته، زرده تخم مرغ، گلاب و روغن پخته می‌شود.

9 سوغاتی معروف همدان

باسلوق همدان

باسلوق شیرینی رنگارنگ و خوشمزه‌ای است که در همدان با فرارسیدن سال نو پخته می‌شود. سال نو، بازارهای همدان پر می‌شود از عطر و بوی باسلوق. این شیرینی سوغاتی مراغه، ملایر و اراک نیز به شمار می‌رود. مواد اصلی این شیرینی شیره انگور، نشاسته، مغز بادام و ادویه‌های مختلف است.

9 سوغاتی معروف همدان

عسل طبیعی همدان

زنبورداری نیز یکی از شغل‌های رایج در همدان است. عسل‌های همدان طبیعی هستند و طعم بی‌نظیری دارند. در سفر به همدان، خرید عسل طبیعی این سوغاتی مقوی را فراموش نکنید.

9 سوغاتی معروف همدان

همدان شهر شیرینی‌های متنوع است؛ در این مطلب فقط در مورد تعداد محدودی از آن‌ها گفتیم. از دیگر شیرینی‌های همدان می‌توان به آبنبات قیچی، راحت‌الحلقوم، برساق، نقل، حلوا ارده، حلوا لوزی، سنل، گز، نان نارگیلی و.. اشاره کرد. هیشکدام از این شیرینی‌ها را امتحان کرده‌اید؟

تور غار آبی علیصدر



1399/05/01 | کد مطلب: 4493
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
9 سوغاتی معروف همدان
9 سوغاتی معروف همدان سیما رفیعی
9 سوغاتی معروف همدان

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی