اقدامات مقابله‌ای تاثیر خوبی در کاهش گرد و غبار داشته است


اقدامات مقابله‌ای تاثیر خوبی در کاهش گرد و غبار داشته است

تهران - ایرنا - دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقدامات مقابله‌ای تاثیر خوبی در کاهش گرد و غبار داشته، گفت: در دو سال گذشته بارش در کشور مناسب بوده و سیلاب زیادی در دشت‌ها روان شده اما اگر درست عمل نکنیم بطور قطع با کانون‌های گرد و غباری بیشتری مواجه خواهیم شد. 

علی طهماسبی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: اقدامات مقابله با گرد و غبار تاثیر خوبی در کاهش این روند داشته اما با توجه به بارش و سیلاب هایی که در دو سال گذشته گذاشتیم هشدار می دهم اگر خوب عمل نکنیم و بهره برداری متناسب با شرایط هر منطقه نداشته باشیم با کانون های گرد و غباری بیشتری مواجه خواهیم شد.

وی درباره علت این وضعیت توضیح داد: وقتی سیلاب جاری می شود عناصر ریزدانه زیادی را از مناطق بالادستی، کوهستانی و تپه ماهوری به دشت می آورد که این ذرات منفصل و جدا از هم هستند و در دشت ها رسوب می کنند، بنابراین اگر درست مدیریت نکنیم بعد از مدتی که آب فروکش کرد و دشت خشک شد، این رسوبات به هوا بلند خواهند شد و بنابراین دچار غفلت نشویم که چون دو سال ترسالی داشتیم پس مساله حل شده است.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: هم تجارب جهانی و هم مطالعات ما در جنوب شرق کشور مشخصا در استان کرمان نشان می دهد وقتی ترسالی می شود و این مساله درست مدیریت نشود سال بعد از آن به شدت بر تولید گرد و غبار افزوده می شود.

طهماسبی تاکید کرد: بنابراین باید همه دستگاه های اجرایی درست عمل کنند، مثلا جهاد کشاورزی در چرای دام و وزارت نیرو در تامین حقابه تالاب ها و رودخانه ها مدیریت صحیحی داشته باشند باید همه این مولفه ها را در کنار هم دید، نحوه کشاورزی، الگوی کشت، نحوه برداشت و مدیریت پس از برداشت محصول همه باید دیده شود چون در کنار هم بودن تمام اینها مدیریت صحیح را به دنبال دارد.

وی افزود: مثلا اینطور نباشد که وزارت نیرو حقابه را تامین کند و آب مورد نیاز وارد دشت و تالاب شود و شاهد رشد پوشش گیاهی باشیم اما در مقابل چرای بی رویه داشته باشیم که در این صورت کار وزارت نیرو بی اثر می شود، بنابراین همه باید هماهنگ و منسجم به وظایف خود عمل کنیم.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در این میان یک سری مشکلات وجود دارد، یک سری دستگاه ها وظایف ملی و برخی وظایف استانی دارند که بعضا با اهدافی که دارند متناقض است، مثلا از یک طرف برای تولید بر منافع فشار می آوریم و از طرف دیگر این فشار موجب تخریب محیط زیست می شود که این تناقض می آورد و به نوعی تولید کننده گرد و غبار است که در تلاشیم در قالب برنامه عمل وظایف را مشخص و تجمیع کنیم.

وی افزود: مشکل بعدی تغییر ناپذیر بودن برخی سیستم های اداری و دولتی است، یعنی خیلی تمایل ندارند که روند خود را تغییر دهند که باید برویم به سمت بحث های تغییر پذیری و سازگاری با سیستم گرد و غبار چون گرد و غبار را به طور کامل نمی شود محو کرد، کشور ما از لحاظ جریانات جوی که از شمال غرب و غرب، شرق و شمال شرق تاثیر می گیرد یعنی در محاصره جریانات هوا و غبار هستیم بنابراین اینکه بگوییم گرد و غبار را به طور کامل محو می کنیم حرفی است که از نظر کارشناسی صحیح نیست.

طهماسبی با بیان اینکه برای گذر از این مسائل به دو اقدام نیاز است، گفت: یکی مدیریت کردن پدیده در داخل است که یک بخشی از آن مدیریت است، مساله بعدی که آن را دنبال می کنیم، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه سازگاری با این پدیده است که در این زمینه یکی از دانشگاه های کشور بر روی پروژه ای با موضوع تغییر اقلیم با هدف سازگاری با پدیده گرد و غبار بوده کار کرده است که در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: این کار را اواخر سال گذشته آغاز کردیم و باید به این سمت و سو برویم که در کنار اقدامات مدیریتی، اصلاحی و مقابله ای به سمت سازگاری با این پدیده پیش رویم چون شرایط جغرافیایی کشور به گونه ای است که همواره با پدیده گرد و غبار مواجه ایم بنابراین باید زندگی کردن با آن را یاد بگیریم و با این شرایط کنار بیاییم، همه این استراتژی ها مشخص شده و اجرای آنها را دنبال می کنیم.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: اکنون با شرایط خوب تالاب ها و دشت ها مواجه هستیم که به یک سری اقدامات دولت و توجه خداوند بر می گردد، این دو در کنار هم تا حد بسیار زیادی تاثیرگذار بوده چون هم تامین اعتبارات، مدیریت و پیگیری ها و هم توجه خداوند تاثیر داشته بنابراین تلاش کنیم تا این شرایط را حفظ کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!