کمپین مجازی برای بی اعتبار کردن ولیعهد سابق سعودی


کمپین مجازی برای بی اعتبار کردن ولیعهد سابق سعودی

محمد بن نایف در بین محافظه‌کاران نزدیک به  محمد بن سلمان نیز محبوب است.

کاربران توییتر در عربستان سعودی با هزاران توییت ولیعهد سابق این کشور و دستیارش را به فساد طولانی و کلان در عربستان متهم کردند. دو منبع سعودی در این باره گفتند که این کمپین فضای مجازی برای بی‌اعتبار کردن ولیعهد سابق قبل از اعلام اتهامات و صدور کیفرخواست علیه او افتاده و احتمالا یکی از اقدامات طرفداران "محمد بن سلمان" ولیعهد کنونی برای به حاشیه بردن رقبای اصلی تاج و تخت است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، توییت‌ها علیه یکی از شاهزادگان سعودی به نام "محمد بن نایف" منتشر می‌شود که در سال 2017 از ولیعهدی برکنار شد.

او از سال 2017 در قصر خود در جده محصور شد و امکان خارج شدن از عربستان سعودی را ندارد. در ماه‌های گذشته نیز کسی از محل نگهداری او خبری نداده است. کمپین توئیتری عربستان از روز جمعه علیه ولیعهد برکنار شده و "سعد الجبری" دستیارش به عنوان یکی از مقامات مطلع نزدیک به بن نایف شکل گرفته است.

محمد "بن نایف" وزیر کشور عربستان در حال سان دیدن از نیروهای امنیتی در برنامه های مقدمات برگزاری مراسم حج در سپتامبر 2016 در شهر مکه / عکس: 2016

کمپین مجازی برای بی اعتبار کردن ولیعهد سابق سعودی

به گزارش آژانس خبری سعودی (SPA) این طوفان توییتری در حالی رخ می‌دهد که "ملک سلمان" پادشاه 84 ساله این کشور از روز دوشنبه در یکی از بیمارستان‌های شهر ریاض بستری شده و از التهاب کیسه صفرا رنج می‌کشد. مرکز ارتباط و رسانه‌های عربستان از اظهار نظر بیشتر در مورد وضعیت ملک سلمانِ پادشاه خودداری کرده است.

دو منبع سعودی که به شرط ناشناس بودن در این مورد صحبت کردند، افزودند: کمپین‌های توییتری که ظاهرا طرفدار دولت کنونی عربستان هستند با هدف تحریک افکار عمومی و قبل از صدور کیفرخواست و اعلام اتهامات فساد مالی علیه "بن نایف" ولیعهد سابق آغاز شده‌اند.

یکی از این منابع آگاه که با این موضوعات آشنایی دارد در این باره گفت: مخالفان "بن نایف" و حامیان کمپین توییتری از ماه مارس (اواخر اسفند) اسناد و مدارکی علیه ولیعهد سابق جمع‌آوری و تهیه کرده‌اند و قصد دارند تصویر وی را داخل کشور لکه‌دار کنند.

منبع دوم این گزارش در این باره گفت: این کمپین به وضوح از سوی مقامات برجسته نزدیک دولت و ولیعهد کنونی یا نام اختصاری یا امضای "MBS" حمایت می‌شود. این حروف علایم اختصاری نام "محمد بن سلمان" است.

پیش از برکناری "محمد بن نایف"، این چهره اصلی‌ترین شخصیت عربستان برای سلطنت محسوب می‌شد. او نیروهای امنیتی را کنترل می‌کرد و روابط نزدیکی را با آ‌ژانس‌های اطلاعاتی غربی داشت. وی در بین محافظه‌کاران نزدیک به "محمد بن سلمان" نیز همچنان محبوب است.

محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان سعودی در ملاقات با "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا در سپتامبر 2019/ عکس: رویترز

کمپین مجازی برای بی اعتبار کردن ولیعهد سابق سعودی

با این وجود دفتر ارتباط با رسانه‌های دولت عربستان همچنان به درخواست‌های رویترز در این باره پاسخ نداد.

رویترز همچنین نتوانست در این باره با "بن نایف"، وکلای او و "الجبری" گفت‌و‌گو کند.

مقامات سعودی در ماه مارس "بن نایف" را دستگیر و او را همراه با دو عضو برجسته خانواده سلطنتی عربستان سعودی در مکانی نامعلوم نگه داشته‌اند. جبری نیز دوران تبعید خود را در کانادا می‌گذراند. دو فرزند بزرگتر الجبری نیز در ماه مارس توسط مقامات سعودی بازداشت شده‌اند.

"خالد" پسر الجبری در پیامی متنی به رویترز گفت: این کمپین توییتری داستانی برای "دوری و انحراف از داستان واقعی: گروگان گرفتن برادر و خواهرم، اذیت و آزار و غیر قانونی و ادعاهای دروغین" است.

در ماه ژوئن برخی از منابع سعودی به رویترز اعلام کردند که محمد بن سلمان به دنبال پیدا کردن مدارکی مرتبط به فساد بن نایف در دوران حضورش در وزارت کشور و تحت فشار گذاشتن او بود. او همچنین قصد داشت به اسنادی که الجبری به آن دسترسی داشت، برسد. مقامات سعودی در آن زمان به این درخواست رویترز نیز واکنشی نشان ندادند.

اقدامات علیه بن نایف نیز جدیدترین اقدامات در جهت تحکیم قدرت محمد به سلمان در خانواده آل سعود پیش از مرگ احتمالی یا کناره‌گیری پادشاه محسوب می‌شود.

شتاب دادن به کمپین

چندین روزنامه تاثیرگذار سعودی در روز یکشنبه گزارش روز جمعه "وال استریت ژورنال" را منتشر کردند که در آن به نقل از مقامات سعودی اعلام شد که "الجبری" در هدایت شبکه‌ای از مقامات که باعث مفقود شدن 11 میلیارد دلار در وزارت کشور در زمان بن نایف شده نقش داشته است.

خالد پسر جبری گزارش "وال استریت ژورنال" را قویا رد کرده و در پیامی متنی برای رویترز نوشت که پدرش هرگز در کنترل صندوق نقشی نداشته و بن نایف با حکمی "واضح و بی‌تردید از سوی ملک عبدالله" پادشاه قبلی عربستان و با "اختیارات کامل" به اداره امور پرداخته است. ملک عبدالله در سال 2015 درگذشت.

هزاران توییت در اواخر هفته گذشته با هشتگ عربی "سعد الجبری فراری" یا "فساد سعدالجبری" پست شد.

یک حساب کاربری که معمولا در حمایت از دولت کنونی عربستان توییت می‌کند و حدود 1.2 میلیون فالوئر (دنبال کننده) دارد در این باره نوشت: محمد بن نایف به سعدالجبری اجازه داد تا شبکه فساد را مدیریت کند.

یک دیپلمات سعودی نیز در این باره گفت: این توییت‌ها باعث می‌شود تا مقامات سعودی بن نایف را به اتهام مشارکت در فساد جبری متهم کنند.

منبع اول این گزارش در این باره گفت که حامیان بن سلمان با "شتاب دادن کمپین" علیه بن نایف و جبری می‌خواهند قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نتایجی علیه آنها به دست آورند.

ترامپ حمایت‌های رسمی خود از محمد به سلمان را اعلام کرده است اما حریف انتخاباتی او یعنی "جو بایدن" به دلیل قتل "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار سعودی در سال 2018 مواضع سختگیرانه‌ای را علیه شاهزاده کنونی اعلام کرده است.

توییتر یکی از ابزارهای مورد علاقه " سعودالقحطانی" یکی از دستیاران گذشته محمد بن سلمان است. او در سال 2018 و پس از اتهامات مربوط به مشارکت در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار سعودی تحت پیگرد قرار گرفت و در این پرونده محکوم نشد.

سعود القحطانی 40 ساله یکی از نزدیک‌ترین افراد به "محمد بن سلمان" و فردی بود که به دلیل سمت مشاور رسانه‌ای، متهم بود در پشت بسیاری از کمپین‌های توییتری -توییت بات - حامی دولت سعودی، ایفای نقش می‌کند. او پیشتر و در دوران ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی سخنگوی دفتر "محمد بن سلمان" بوده است.

_____________________________________________________

بیشتر بخوانید:

*فیس‌بوک و توییتر، نیروی پیش‌برنده جنبش زنان در عربستان

*5 حکم اعدام در عربستان برای پرونده قتل "خاشقجی"

*گوگل حساب‌های کاربری تبلیغی برای عربستان و امارات را مسدود کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!