افزایش دمای هوا خطر آتش سوزی در جنگل ها و مراتع مازندران را افزایش داد


افزایش دمای هوا خطر آتش سوزی در جنگل ها و مراتع مازندران را افزایش داد

ساری - ایرنا - افزایش دمای هوای مازندران که از هفته پیش آغاز شد و نخستین ساعات امروز سه‌شنبه به بالاترین میزان طی سال جاری رسیده و با وزش باد گرم نیز همراه شده است ، خطر آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع مازندران را افزایش داده است.

بر اساس پیش بینی هواشناسی مازندران ، دمای هوای استان امروز در بعضی مناطق از مرز ۴۰ درجه فراتر خواهد رفت و در واقع امروز گرم ترین روز سال ۹۹ در مازندران تاکنون محسوب می شود.

شهروندان مازندرانی از نخستین دقایق صبح امروز گرمای هوا را زودتر از سایر روزهای احساس کردند. وزش باد گرم سبب شده است تا هوای استان نفس گیر شود. این وضعیت سبب خلوت شدن خیابان های شهری پیش از ظهر امروز شده است.

جدول ثبت لحظه ای دمای هوا که نتایج آن به صورت برخط از سوی هواشناسی اعلام می شود نشان می دهد هنوز اذان ظهر نشده دمای هوای شهر ساری به ۳۹ درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده است. در همین حال خنک ترین نقطه مازندران در حال حاضر منطقه کوهستانی بلده شهرستان نور است که دمای هوا در آنجا هم ۲۹ درجه اعلام شده است.

هواشناسی مازندران پیش از این در باره افزایش دمای هوا و رسیدن آن به ۴۰ درجه سانتی گراد در بعضی مناطق استان هشدار داده بود.

در همین حال اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز با انتشار اطلاعیه ای از افزایش دمای هوا از نخستین ساعات امروز همراه با وزش باد گرم ابراز نگرانی کرد و نسبت به برافروختن آتش‌ در جنگل‌ها و مراتع استان هشدار داد.

در اطلاعیه حفاظت محیط زیست مازندران از کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند، خواسته شده است از روشن کردن آتش به طور جدی خودداری کنند.
محیط زیست مازندران از شهروندان خواسته است تا از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی خودداری کنند.
در اطلاعیه این اداره کل تاکید شده است که مردم از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع و رها کردن مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی) در داخل جنگل ها و مراتع خود داری کنند چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک کف جنگل ها و مراتع گردیده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کند.
محیط زیست مازندران از شهروندان تقاضا کرده است در صورت مشاهده آتش سوزی، مراتب را به ادارات این مجموعه و یا منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها ، محیط بانی ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و دهیاری ها اطلاع دهند تا با بسیج امکانات و هماهنگی های لازم جهت اطفاء حریق اقدام شود.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۵۳۰ هزار هکتار از این مساحت استانی را عرصه های حفاظتی زیست محیطی در بر گرفته که ۴۹۰ گونه جانوری در این عرصه های زیست محیطی زیست می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس