بی‌گناهی دولت در بالا رفتن اخیر قیمت ارز/ بررسی افزایش نرخ ارز با پایان مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان


بی‌گناهی دولت در بالا رفتن اخیر قیمت ارز/ بررسی افزایش نرخ ارز با پایان مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان

کامران ندری گفت: از مقدار ارزی کهدو روز گذشته به چرخه اقتصاد بازگشته و همچنین پیام‌های رئیس کل بانک مرکزی، این برداشت را می توان داشت که بانک مرکزی جدی است و به صادرکننده‌ها تا حدودی فشار می‌آورد.

بی‌گناهی دولت در بالا رفتن اخیر قیمت ارز/ بررسی افزایش نرخ ارز با پایان مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان
گروه بازرگانی بگروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: کامران ندری، کارشناس اقتصادی، پیرامون بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: اطلاعات همه ما از بانک مرکزی کمتر است. رئیس بانک مرکزی، رئیس جمهور و وزارت صمت مبلغ دقیق صادرات غیرنفتی را می‌دانند که منابع ارزی دولت هم اکنون همین ارز حاصل از صادرات غیرنفتی مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ است؛ البته این اطلاعات خیلی روشن و شفاف نیست و طبق صحبت‌های مسئولین نزدیک ۲۰ میلیارد یورو پول مربوط به صادرات سال ۹۷ و ۹۸ باید برگردد که این اطلاعات در دسترس همگان نیست و در جلسات خودشان این اعداد را اعلام می‌کنند.

وی افزود: بانک مرکزی با همکاری قوه قضاییه تمهیداتی اندیشیده اند تا با صادرکنندگان متخلف برخورد کنند و آن‌ها را ملزم به بازگشت ارز بکنند. همچنین صحبت‌های مختلفی از اتاق بازرگانی هم به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه صادرکننده‌ها نمی‌توانند ارزشان را بفروشند، اما دلیل آن مشخص نیست و ارگانی درباره این مقوله توضیح نمی‌دهد.

ندری اضافه کرد: حدس‌هایی برای چرایی برنگرداندن ارز صادرکننده‌ها زده می‌شود مثل قرار گرفتن ما در لیست «اف. ای. تی. اف» یا تحریم‌های سنگین آمریکا، اما خب اطلاعیه و بیانیه رسمی از سوی بانک مرکزی و اتاق بازرگانی اعلام نشده حتی می‌توان به انگیزه‌های سودجویانه از طرف صادرکننده هم تمرکز کرد که می‌خواهند ارز را گران‌تر و در بازاری بهتر از سامانه نیما بفروشند.

*بانک مرکزی در بازگرداندن ارز‌ها جدی است

وی تاکید کرد: از مقدار ارزی که دو روز اخیر به چرخه اقتصاد بازگشته و این پیام‌های رئیس کل، این برداشت را می‌توان داشت که بانک مرکزی جدی است و به صادرکننده‌ها تا حدودی فشار می‌آورد. از دو شب گذشته تا الان (صبح سه شنبه)، دلار از کانال ۲۵ به ۲۲ هزار تومان برگشته است که این امر، صحبت‌های همتی را تایید می‌کند ودر روز‌های آینده با عرضه ارز در سامانه نیما مشکل به شکل بهتری حل می‌شود.

ندری گفت: البته مشکل بازار ارز فقط و فقط عرضه نیست، مسئله تقاضا برای ارز هم مطرح است که گرچه بانک مرکزی تلاش‌های خوبی کرده که تقاضا‌های غیرضروری را حذف و کم کند، اما عواملی در اقتصاد هست که تقاضا را تحریک می‌کند. خب تلاش‌ها برای افزایش نرخ سود یا انتشار ۵۰ هزار میلیارد اوراق قرضه خوب است و تقاضا باید در کل اقتصاد پخش شود و الان حتی تقاضا‌های ضروری ما هم به کف خودش رسیده است و باقی تقاضا‌ها اضافی است.

وی افزود: برای حداقل واردات کالا‌های اساسی ما ۴۱ میلیارد دلار لازم است که باید برآورده شود تا تولید لطمه نخورد و ما این وابستگی به خارج از کشور را بصورت حداقلی داریم تا کالا‌های تولید کننده‌ها تامین شود که اکثر آن هم از صادرات غیرنفتی تامین می‌شود.

*دولت نفعی از بالا رفتن نرخ ارز نمی‌برد

ندری در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت در افزایش قیمت ارز گفت: دولت نفع خاصی از افزایش نرخ ارز نمی‌برد؛ مخصوصا در میان مدت به دلیل اینکه ضرر تورمی که در اثر افزایش نرخ ارز ایجاد می‌شود، خیلی بیشتر از درآمدی است که عاید دولت خواهد شد؛ در ضمن دولت هم اکنون ارزی ندارد که بخواهد بفروشد تا کسری را جبران کند و منابع ارزی ما بسیار محدود شده است. همچنین ارز صادرات غیرنفتی مختص صادرکننده هاست و دست دولت نیست و درآمد اصلی ارزی دولت از محل نفت است که آن هم اگر بتواند بفروشد، استفاده از آن خیلی سخت است؛ به همین دلایل بسیار بعید است دولت بخواهد نرخ ارز بالا برود.

وی در پایان گفت: به نظر بنده گفته‌های اقای همتی صحیح است که مشکل فعلی علاوه بر بحث تقاضا، عرضه ارز است که کاهش پیدا کرده که دلیل آن هم دقیق مشخص نیست، اما از کلام دولت اینطور بنظر می‌رسد که بحث سودجویی صادرکنندگان مطرح است که می‌خواهند نرخ بالا برود تا با قیمت بالاتر بفروشند.

گفتنی است؛ با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، نرخ ارز در بازار کاهشی شد و طی دو روز گذشته از کانال ۲۶ هزار تومان به کانال ۱۹ هزار تومان بازگشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس