انتقاد بعضی صادرکنندگان به بسته اخیر بانک مرکزی/ واردات در مقابل صادرات نباید حذف می‌شد


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات بسته رفع تعهد ارزی جدید بانک مرکزی گفت: مشکلات بسته رفع تعهد ارزی جدید بانک مرکزی موجب کاهش صادرات می شود.

به گزارش سایت طلا ، محمد لاهوتی امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اعلام بسته رفع تعهد ارزی سال های 98 و 99 در مورخ هفتم اردیبهشت امسال گفت: اگرچه عملا رفع تعهد ارزی سال 98 در اردیبهشت 99 تعیین تکلیف شد اما از اینکه رفع تعهد ارزی سال 99 در ابتدای سال تعیین تکلیف شده بود خوشحال بودیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: اما متاسفانه بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی دستورالعمل جدیدی برای رفع تعهد ارزی سال جاری ابلاغ کرد که براساس آن تمام شرایط قبلی تغییر یافت و این موضوع باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شد که 4 ماه فعالیت خود را براساس دستورالعمل قبلی بانک مرکزی تنظیم کرده بودند.

وی بیان داشت: در این بسته 80 درصد ارز حاصل از صادرات باید به شکل مستقیم و حواله در سامانه نیما عرضه شود این در حالی است که فعالان اقتصادی در حوزه صادرات با توجه به شرایط می دانند که امروز عرضه در هر حسابی امکان پذیر نیست و اینکه همه صادرکنندگان ملزم به عرضه ارز در سامانه نیما باشند شاید برای شرکت های بزرگ امکان پذیر باشد اما برای شرکت های کوچک و متوسط قطعا مشکلات جدی ایجاد می کند.

لاهوتی اظهار داشت: امکان ارائه 20 درصد ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس به سامانه سنا و صرافی های مجاز وجود دارد. ضمن اینکه واحدهای تولیدی می توانند 30 درصد صادرات خود را برای واردات کالاهای مورد نیاز خود استفاده کنند این در حالی است که در برخی مواقع بسیاری از تولیدکنندگان صادرکننده نیستند و اگر هم قرار باشد این افراد واردکننده باشند ممکن است حجم تقاضای آنها بیش از 30 درصد باشد و مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد.

لاهوتی اظهار داشت: بهترین روش برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک و متوسط واردات در مقابل صادرات است که در این بسته بطور کلی حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان بازگشت ارز در این بسته به چهار ماه رسیده است گفت: این در حالی است که به دلیل تحریم ها در برخی موارد در بنادر کشورهای دیگر کالاها یک تا 2 ماه معطل بارگیری می شود و به دلیل نداشتن ارتباط بانکی و باز نشدن ال سی کالا به صورت امانی صادر می شود و لذا برای صادرکننده امکان پذیر نیست که در مدت 4 ماه ارز خود را به کشور بازگرداند.

لاهوتی بیان داشت: البته ممکن است که این مشکل در مورد کالاهای بورسی و کالاهایی که قیمت های جهانی دارد کمتر وجود داشته باشد اما کالاهایی که شامل قیمت جهانی نیست و امانی صادر می شود قطعا بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها در چهارماه امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: شرایط سخت در نظر گرفته شده در رفع تعهد ارزی سال 99 باعث می شود صادرکنندگان خوشنام و با سابقه به دلیل نگرانی از عدم ایفای تعهدات ارزی از صادرات خود دست بکشند و یا صادرات را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه در ارائه بسته رفع تعهد ارزی کنونی بانک مرکزی با ذینفعان و بخش خصوصی مشورت نکرده است، گفت: واردات در مقابل صادرات حذف شده در حالی که زمانی که بانک مرکزی این روش را پذیرفت نشان داد که چقدر عرضه ارز به چرخه اقتصادی کشور سرعت گرفت.

وی گفت: عدم شفافیت در صدور بخشنامه ها باعث سردرگمی فعالان اقتصادی میشود و بهبود فضای کسب و کار مورد تهدید قرار می گیرد.

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

توصیه‌هایی فوق‌العاده برای از بین بردن قند اضافی بدن | 54.8 هزار آیا ماه تولد بر روی شخصیت افراد تاثیر می گذارد؟ | 16.8 هزار قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا/رشد قیمتها همچنان ادامه دارد! | 16.0 هزار افزایش قیمت بی‌سابقه محصولات فولادی / بازار آهن به رکود رفت / قیمت جدید آهن و میلگرد | 15.6 هزار پیش‌بینی افزایش شدید قیمت طلا در بازار جهانی | 18.7 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری