بارندگی‌ اخیر پارک ملی گلستان را سرسبزتر کرد


بارندگی‌ اخیر پارک ملی گلستان را سرسبزتر کرد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت: بارندگی‌ هفته گذشته با وجود جاری‌شدن سیل و روان‌آب در برخی شهرها و روستاهای استان، نعمتی پربرکت برای رشد و نمو گیاهان این ذخیره‌گاه زیست‌کره از جمله گونه‌های در معرض انقراض ملج، اورس، شمشاد، توسکا و انجیلی بود.

مهدی تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارک ملی گلستان حدود هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در محدوده ۹۰۰ کیلومتر مربعی خود جای داده است.

وی با اشاره به تنوع اکوسیستم این پارک ملی افزود: بیش از ۵۵ درصد این پارک را جنگل‌های هیرکانی تشکیل داده و بقیه پوشش آن استپ و مناطق بیابانی و ایران تورانی است.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: افرا، بلوط، بلندمازو، سفیدپلت، انجیلی، شمشاد، توسکا، انواع گیاهان دارویی و علفی مانند گون‌ها، نعنای کوهی، خانواده چتریان، زعفران آلمه، گلابی، سیب و تمشک وحشی از جمله انواع گونه‌های گیاهی در حال رویش در این پارک است که تحت تاثیر بارندگی‌های رشد و نمو مطلوبی یافته اند.

تیموری گفت: بارندگی‌های خوب و به موقع امسال علاوه بر تلطیف هوا، باعث افزایش رطوبت خاک و بهتر شدن شرایط برای رویش گیاهان بویژه علفی به عنوان غذای حیوانات در کنار تقویت منابع آبی پارک ملی گلستان شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هیچ گونه بهره برداری برای چرای دام از پارک ملی گلستان نمی‌شود، رطوبت بالای ۹۰ درصدی خاک بر اثر بارندگی‌های تابستانه باعث رشد بسیار خوب علوفه برای تغذیه حیوانات شده به طوری که کمبودی برای تامین علوفه حیوانات در این زیستگاه وجود ندارد.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: کافی بودن علوفه و مهیا بودن شرایط رشد حیوانات گیاه خوار باعث بهتر شدن روند تغذیه و رشد حیوانات گوشت‌خوار در این پارک شده است.

تیموری افزود: با توجه به زایش خوب حیات وحش در فروردین و اردیبهشت و بررسی میدانی اولیه محیط بانان، انتظار می‌رود در سرشماری پاییزه امسال جمعیت گونه‌های جانواری حیات وحش پارک ملی گلستان به بیش از هفت هزار راس برسد که در مقایسه با آمار پنج هزار و ۴۰۰ راس پارسال افزایش قابل توجهی خواهد بود.

شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های خوب امسال و حضور کمتر مردم در طبیعت به دلیل شیوع کرونا در کنار مردمی کردن حفاظت و همکاری معتمدان و افراد صاحب نفوذ به عنوان نمایندگان جوامع محلی در تصمیم‌گیری برای پارک، باعث روند رو به رشد زایش حیات وحش همچون مارال قرمز، شوکا، قوچ و میش، کل و بز و گونه‌های ارزشمندی مانند خرس و پلنگ در پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ایران شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر بارندگی‌های هفته گذشته هیچ حیوانی تلفات نشده و فقط بخشی از کمربندی جاده حاشیه پارک ملی گلستان دچار آبگرفتگی شد.

بارش‌های شدید و رگباری باران که از عصر چهارشنبه از نواحی غربی گلستان آغاز شده و از صبح پنجشنبه به نواحی شرقی استان رسید، سبب آبگرفتگی معابر شهری و واحدهای مسکونی در برخی مناطق شهری و روستایی بویژه در شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه و وارد کردن خسارت به تاسیسات شهری، برخی راه‌های ارتباطی و بخش کشاورزی این منطقه شد.

تیموری با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون به دلایل مختلف از جمله ممنوعیت تردد برای جلوگیری از شیوع کرونا، آتش سوزی شدیدی در پارک ملی گلستان رخ نداده گفت: ۳۰ نفر در پنج چادر آتش بانی برای مهار حریق‌های احتمالی در این پارک مستقر هستند.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره جای داده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی