18 کیلومتر از رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون لایروبی شد


18 کیلومتر از رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون لایروبی شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: 18 کیلومتر از رونگ‌های ( رودهای) هامونک و نه طایفه تالاب بین‌المللی هامون به منظور احیای این تالاب در سالجاری لایروبی شده است.

وحیدپور مردان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محیط زیست سیستان و بلوچستان در قالب چندین طرح عمرانی و پس از انجام فازهای مطالعاتی پرحجم و زمان بر توانست برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون را با سرعتی چند برابر گذشته به جلو ببرد و این احیا امروز به واقعیت عینی مبدل شده است.

وی گفت: لایروبی و احیای ورودی‌های آب به تالاب بین‌المللی هامون یکی از مهمترین برنامه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای احیای این تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره‌کل پس از انجام مطالعات و تعیین اولویت برای ورودی‌های آب اقدام به لایروبی در مسیرهای مشخص شده کرد که با اجرای این برنامه ده‌ها رونگ (رود، نهر) دیگر نیز با جریان آب بازگشایی و آب حیات بخش به پهنه بیشتری در بستر تالاب بین‌المللی هامون راه یافت.

وی تصریح کرد: لایروبی رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون از سال ۱۳۴۹ با هدف احیای تالاب و سبز شدن نیزارها در زمان پرآبی انجام می‌شده است.

پورمردان اظهارداشت: لایروبی رونگ‌های تالاب بین‌المللی هامون علاوه‌بر کنترل کانون‌های گرد و غبار موجب احیای پوشش گیاهی بویژه احیای نیزارهاست که همانند چتری مانع از تبخیر آب می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری