70 درصد پست سازمانی محیط‌بانی گلستان خالی است


70 درصد پست سازمانی محیط‌بانی گلستان خالی است

گرگان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به ضرورت افزایش نیروهای تخصصی برای کنترل و حراست از عرصه‌های زیستی این استان گفت که 70 درصد پست سازمانی محیط‌بانی گلستان خالی است.

محمدرضا کنعانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین گفت که نیمی از ۲۵۰ نیروی اجرایی محیط زیست گلستان محیط‌بان هستند.

وی بیان کرد: حراست کامل از عرصه های زیستی گلستان نیازمند ۴۸ پاسگاه محیط‌بانی در مناطق گوناگون است که از این تعداد تاکنون ۲۹ پایگاه از جمله ۵ محیطبانی شبانه روزی راه اندازی شده و مشغول فعالیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با یادآوری اینکه از مجموع ۳۰۰ نیروی استخدام شده سال گذشته محیط زیست کشور ۱۴ سهمیه به استان تعلق گرفت ادامه داد: امسال هم مجوز جذب ۱۴ نفر در شغل محیط‌بانی برای پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان‌نما اخذ شد.

کنعانی افزود: در نتیجه کمبود نیروی تخصصی محیطبانی، رسیدگی به عرصه های زیستی استان دشوار شده و هر محیط‌بان، مسوولیت حراست از ۱۸ هزار هکتار عرصه زیستی و جنگلی را بر عهده دارد در حالی که میانگین جهانی این رقم هر ۱۲ هزار هکتار برای یک محیط‌بان است.

وی یادآور شد: پارک ملی گلستان تنها منطقه حفاظت شده کشور در سازمان حفاظت محیط زیست است که سند مالکیت دارد و به عنوان ذخیره‌گاه محیط‌زیست بخش زیادی از جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی در این منطقه واقع است.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات