تهران 83 روز را با هوای سالم سپری کرد


تهران 83 روز را با هوای سالم سپری کرد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه امسال شهروندان تهرانی 83 روز را با هوای سالم سپری کرده‌اند، بیان کرد: تعداد روزهای سالم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت روز بیشتر است.

حسین شهیدزاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین امسال هوای پاک ۲۴ روز و هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۴ روز رقم خورده است.
وی با تاکید بر اینکه طی سال گذشته یک روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها وجود داشت و امسال این وضعیت برای یک ساعت هم ایجاد نشده، تاکید کرد: آلودگی هوای تهران نتیجه اجرایی نشدن قسمت‌های زیادی از قانون هوای پاک است.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته و در پنجمین روز متوالی هوای تهران برای گروه‌های حساس آلوده بود، اظهار داشت: آلودگی هوا را با راهکار لحظه‌ای نمی‌توان حل کرد بلکه حل آن به برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز دارد و یکی از اقدامات مهم در این زمینه تصویب قانون هوای پاک به شمار می‌رود.
وی افزود: قانون هوای پاک مصوبه سال ۱۳۹۶ بوده و در آن وظایف دستگاه‌های متولی اعلام شده است که انتظار داریم با اجرای درست این قانون شاهد کاهش روزهای آلوده باشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: امسال نحوه محاسبه شاخص آلودگی سختگیرانه‌تر شده است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال و بر اساس مصوبه‌های سازمان محیط زیست، نحوه محاسبه شاخص آلودگی تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شده، ادامه داد: بر اساس این مصوبه غلظتی که در سال گذشته سالم یا قابل قبول حساب می‌شد امسال جزو غلظت‌های ناسالم برای گروه‌های حساس محسوب می‌شود.
«ازن» علت آلودگی هوا
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که غلظت آلاینده‌ها در فصل‌های تابستان و زمستان متفاوت است، گفت: در فصل زمستان به علت وارونگی هوا شاهد افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستیم در حالی که در روزهای تابستان به علت تابش نور خورشید و طوفان‌های گردوخاک، دو نوع آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ازن وجود دارد.
وی گفت: ازن آلاینده ثانویه است که در مجاورت گرما و تابش نور خورشید و در ترکیب شدن با سایر آلاینده‌ها تشکیل می‌شود و از لحاظ تنفسی بسیار مضر است.

تهران 83 روز را با هوای سالم سپری کرد

«شهیدزاده» با اشاره به راهکارهای مقابله با آلاینده ازن نیز گفت: باید اجازه ندهیم تا ترکیبات فرّار ناشی از تبخیر سوخت و سایر موارد باعث ایجاد آلاینده ازن شود.
اجرای نیمه‌کاره طرح «کهاب»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یکی از ‌راهکارهایی که برای کاهش گازهای آلی فرّار اعلام شده، اجرای طرح کاهش، هدایت و انتقال بخار حاصل از تبخیر بنزین در پمپ بنزین‌ها موسوم به «کهاب» است که این طرح اکنون در تعداد کمی از این مکان‌ها اجرا می‌شود.
«شهیدزاده» اضافه کرد: این طرح باعث می‌شود تا بخار حاصل از تبخیر بنزین در هوا منتشر نشود و دوباره به چرخه سوخت بازگردد؛ در همین زمینه وزات نیرو در انبارهای نفت اقداماتی را انجام داده است تا در تخلیه و جابجایی بنزین‌ها شاهد کاهش آلودگی محیط زیستی باشیم.
وی یکی دیگر از گازهایی که به آلودگی هوا منجر می‌شود را دی‌اکسید نیتروژن عنوان کرد و گفت: این نوع گاز از تردد و احتراق در درون خودروها حاصل می‌شود و بر همین اساس باید تا حد امکان از استفاده خودروهای شخصی جلوگیری کنیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه طبیعت در کاهش آلودگی هوا موثر است، گفت: روز گذشته شاهد ابرناکی هوا بودیم که این امر باعث کاهش ازن و در نهایت کاهش آلودگی می‌شود.
شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش