کشاورزی چابهار و دشتیاری ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید


کشاورزی چابهار و دشتیاری ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید

چابهار- ایرنا- شهرستان های چابهار و دشتیاری در سواحل مکران علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و شیلاتی در زمینه کشاورزی نیز دارای توانمندی‌های زیادی هستند بطوریکه هم اینک سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی این شهرستان‌ها افزون‌بر 16 هزار و 305 هکتار با تولید سالانه 389 هزار تن است.

به گزارش ایرنا مهمترین محصولات باغی چابهار و دشتیاری میوه‌های گرمسیری شامل موز، انبه، گواوا، چیکو، کنار پیوندی، تمرهندی، نارگیل و پاپایا و از محصولات زراعی خارج از فصل نیز کشت محصولات جالیزی، سبزی و صیفی جات نظیر پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل سبز، علوفه و کلزا است.

از مجموع سطح زیر کشت محصولات کشاورزی سه هزار و پنج هکتار را محصولات باغی با ۲۰۹ هزار تن تولید و ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار را محصولات زراعی با تولید ۱۸۰ هزار تن تشکیل می‌دهد.

برداشت سالانه ۹۰۰ تن انبه

میوه گرمسیری انبه در چابهار هر ساله از سطح حدود ۱۰۰ هکتار از باغات کشاورزی شهرستان چابهار ودشتیاری آغاز و برداشت این محصول تا اواخر خرداد و تیر ادامه دارد.

از آنجاییکه بیشتر میوه درخت انبه برای فرآوری ترشی استفاده می شود به همین منظور باغداران محصول آن را به صورت سبز و نارس برداشت می‌کنند.

چابهار و دشتیاری با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و برخورداری از اقلیمی مستعد و طبیعی شرایط مناسبی را برای پرورش انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و تولید محصولات زراعی خارج از فصل داراست.

شیرین سازی آب‌های بیکران دریای عمان برای ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی چابهار ودشتیاری

شیرین سازی آب‌های بیکران دریای عمان می تواند علاوه بر تامین آب آشامیدنی، همچنین آب کشاورزی موردنیاز زمین های پسکرانه سواحل زیبای مَکُّران را تامین کند و بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی را به زیر کشت انواع محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری، سبزی و صیفی و زراعی قرار دهد.

در مجموع باید گفت که کشاورزی یکی از ظرفیت های مهم سواحل مَکُّران برای ایجاد اشتغال و تولید محصولات موردنیاز است که ایجاد اشتغال و درآمد آن کمتر از فعالیت حوزه صیادی دریای عمان نیست.

رونق بخش کشاورزی منجر به افزایش تولید و توسعه مناطق محروم همجوار تنها بنادر اقیانوسی ایران «چابهار و کنارک» و ایجاد هزاران شغل جدید می شود.

ورود بخش خصوصی و صدور مجوزهای لازم از سوی دولت و همکاری بیشتر وزارت نیرو می تواند اشتغال را در سواحل مَکُّران متحول کند و علاوه بر رونق کشاورزی بخش تولید گوشت قرمز و پرورش دام سبک و سنگین نیز تکان جدی خواهد خورد.

کشاورزی چابهار و دشتیاری ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید

چابهار مساعد برای کشت اناناس

مدیر جهاد کشاورزی چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار با توجه به آب و هوای مناسب مستعد کشت آناناس است و می تواند موجب اشتغال و توسعه این منطقه شود بطوریکه هم اینک با وضعیت موجود بیش از ۲۴ هزار نفر در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

نورالدین میرلاشاری با اشاره به اینکه وضعیت گرمایی و تابش نور خورشید در این شهرستان بهترین شرایط را برای توسعه و تولید گیاهان گرمسیری فراهم کرده است، افزود: کشت آناناس در گلخانه و زمین های کوچک خانگی انجام و میوه آن برداشت شود.

وی از جمله ظرفیت های چابهار را به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهرستان نقطه ساحلی آن دانست و اظهار داشت: چابهار از بهترین مناطق برای ایجاد گلخانه محسوب می‌شود به همین سبب باید کاشت محصولی نظیر آناناس که بازارپسندی مناسبی دارد افزایش پیدا کند.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار ادامه داد: نخستین میوه آناناس چابهار در خرداد سال گذشته برداشت شد که نوید دهنده آینده‌ای درخشان برای توسعه باغات این میوه است.

وی گفت: ۸۰۰ اصله نهال در ایستگاه تحقیقاتی دبیرستان شیلات شهر چابهار و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال آناناس در ایستگاه تحقیقات باهوکلات کشت شده است.

میرلاشاری افزود: آب و هوا و دمای مناسب و زمین های مستعد می‌تواند چابهار را به قطب کشاورزی شرق کشور تبدیل کند و در تولید و اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: تولید پاچوش و میوه آناناس در دستور کار است و در آینده توسعه این محصول را در باغات و گلخانه‌های سواحل مکران شاهد خواهیم بود.

میرلاشاری گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی، چابهار از بهترین مناطق در بخش گلخانه است و باید کشت محصول آناناس که بازارپسندی مناسبی نیز دارد افزایش پیدا کند.

کشاورزی چابهار و دشتیاری ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید

اشتغال سه نفر در هر هکتار موزستان چابهار ودشتیاری

کشت موز از سالهای دور با آب و هوای مساعد شهرستان های چابهار و کنارک سازگار بوده و کشاورزان زیادی در حوزه بخش زرآباد، دهستان کهیر، باهوکلات چابهار، شیرگواز و عورکی اراضی خود را به کشت موز اختصاص داده اند.

هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می کند.

از هر هکتار باغ موز بطور متوسط ۳۵ تا ۴۰ تن موز برداشت و علاوه بر مصرف در حوزه سواحل مَکُّران و سایر شهرستان‌های سیستان وبلوچستان به استان‌های هرمزگان، یزد و خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی ارسال می شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان چابهار اظهار داشت: یکهزار و ۸۰۰ هکتار موزستان در چابهار و دشتیاری وجود دارد و سالانه بالغ بر ۳۴ هزار تن موز از سطح باغ های شهرستان چابهار تولید می شود.

میرلاشاری افزود: اشتغال در بخش کشاورزی با دریا برابری می کند و حتی در صورت بارندگی و آب بیشتر اشتغال آن از صید و صیادی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: موز برداشت شده این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی استان بازار مصرف خوبی در استان های همجوار نیز دارد.

وی گفت: ارقام موز موجود در سطح منطقه اکثرا رقم هاریچال است که در سالهای اخیر با توجه به تولید نهال موز حاصل از کشت بافت نظیر والری و دوارف کاوندیش بین کشاورزان توزیع شده تا بتوان با جایگزین کردن این ارقام پرمحصول بجای رقم محلی منطقه به افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم دست یافت.

کشاورزی چابهار و دشتیاری ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید

سالانه سه هزار تن کُنار پیوندی در چابهار برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: سالانه سه هزار تن کنار پیوندی از سطح ۶۰۰ هکتار باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف داخلی می شود.

میرلاشاری گفت: یکهزار و ۲۰۰ کشاورز در زمینه کاشت و برداشت کنار فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه میوه درخت کنار برای مصارف تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: برداشت این محصول از دی آغاز و تا اواخر بهمن و اسفند ادامه دارد.

چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس