علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن


علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن علایم ریزش مو ارثی یکی از مشکلات شایع در زندگی امروزی کم شدن موها و ریزش آنهاست. ریزش موها یک فرایند دائمی نیست و زیاد و کم می شود. برخی از افراد در یک دوره از زندگی دچار ریزش مو می شوند که بعد از مدتی […] نوشته علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن اولین بار در مجله اینترنتی حرف تازه. پدیدار شد.

علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن

علایم ریزش مو ارثی یکی از مشکلات شایع در زندگی امروزی کم شدن موها و ریزش آنهاست. ریزش موها یک فرایند دائمی نیست و زیاد و کم می شود. برخی از افراد در یک دوره از زندگی دچار ریزش مو می شوند که بعد از مدتی متوقف شده و بهبود می یابد. دلایل ریزش موها برای درمان آن بسیار مهم است. روش های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد اما تا دلیل ریزش مشخص نباشد درمان درست پیدا نخواهد شد. در این مطلب با یکی از موارد ریزش مو آشنا می شویم.

علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن

ریزش مو به صورت ارثی
یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو، ریزش مو به دلیل ارثی می باشد. ریختن موها در اثر مسائل ارثی یک بیماری محسوب نشده است و فقط مشکلی طبیعی است که تحت عوامل ژنتیک و هورمونی به فرد منتقل می شود. هورمون دی هیدروتستوسترون یکی از عوامل اصلی ریختن موها به صورت ارثی است. DHT باعث می شود تا در فولیک های مو تغییر ایجاد شده و موها شروع به ریختن نمایند. مویی که از فولیکول های تاثیر گرفته از DHT رشد کند بسیار ضعیف بوده و به سرعت کنده می شود، همچنین این موها رنگ روشنتری نسبت به سایر موها دارند. سابقه فامیلی تاثیر زیادی در ریزش مو ها به ویژه موی آقایان دارد. ریزش موها در حالت معمول از سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی شروع شده و در سنین بالاتر افزایش می یابد. در خانم ها با شروع دوران یائسگی میزان ریختن موها بیشتر می شود.

علائم ریزش مو
آقایان خیلی زودتر و بیشتر از خانم ها دچار ریخت موها به صورت ارثی می شوند. در حالت کلی عقب رفتگی موها و ریختن مو در آقایان در هر سنی بعد از بلوغ دیده می شود. در خانم ها بیشر ریختن موها در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی اتفاق می افتد، اما در برخی موارد ارثی ممکن است موها زودتر از این سنین شروع به ریختن نمایند. همانطور که گفته شد ریختن موها به صورت ارثی از نازک شدن آنها آغاز می شود و کم کم با علائمی مثل دیدن موهای زیاد بر روی بالش یا در حمام و همچنین وجود موی زیاد بر روی شانه ها خود را نشان خواهد داد. هر شخص به صورت طبیعی روزانه ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد حال اگر این میزان بیشتر شد یعنی دچار مشکل ریختن مو شده اید. ریزش مو در مردها اغلب از تاج سر شروع شده و به صورت الگوی M مانند ادامه می یابد و در مراحل پیشرفته فقط مقدار کمی مو در اطراف و پشت سر باقی خواهد ماند. در خانم ها ریختن مو اغلب پنهان بوده و بیشتر بالا و وسط سر تحت تاثیر قرار می گیرد.

روش تشخیص ریختن موی ارثی
برای تشخیص ریختن موها به صورت ارثی از تاریخچه، الگوی ریزش مو مردان و زنان و همچنین از طریق سابقه خانوادگی با الگویی مشابه استفاده می شود. پوست سر در این مورد کانلا طبیعی بوده و به راحتی تشخیص داده می شود اما در برخی موارد آزمایش خون فرد نیز بررسی می شود.

پیشگیری از ریزش مو
کسانی که دچار مشکل ریختن موی ارثی هستند ممکن است بتوانند با استفاده از روش minoxidil Rogaine و یا روش فیناستراید ریختن موها را کم نمایند. روش مینوکسیدل هم در آقایان و هم در خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد اما روش فیناستراید به طور معمول در آقایان صورت می گیرد.

روش های درمانی ریختن موها به صورت ارثی
روش های درمانی گوناگونی برای ریزش مو ارثی وجود دارد که با آنها آشنا می شویم:

علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن

داروهای موضعی و خوراکی های مجاز:
استفاده کردن از داروی موماینوکسیدیل به صورت موضعی باعث می شود تا حدود ۲ یا ۵ درصد ریزش موها کمتر شود و در بعضی از مردان و زنان باعث رشد دوباره موها می شود. برای درمان ریختن موها با منشاء ارثی تا زمانیکه دارو استفاده شود نتیجه دارد و در صورت عدم استفاده موها مجددا شروع به ریختن می کنند. استفاده از این دارو ممکن است حساسیت های پوستی را به همراه داشته باشد.بهترین درمان در ریزش موی مردان استفاده از قرص فیناستراید می باشد. این قرص ها برای کاهش سطح هیدروتستوسترون مورد استفاده قرار می گیرند و باعث می شوند تا ریختن موها در مردان کاهش یافته و بهبود پیدا کند. برای نتیجه گیری از این روش درمانی باید حداقل ۳ تا ۶ ماه از این قرص استفاده شود. این قرص دارای عوارضی مثل کاهش میل جنسی و اختلال در نعوض می باشد که مدتی بعد از قطع مصرف قرص از بین خواهند رفت.

روش های درمانی تایید نشده:
مصرف دارو هایی مثل سیپرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در خانم ها باعث خواهد شد تا عملکرد دی هیدروتستوسترون در پوست سر مهار شود و کمی از ریزش موها کم شود. البته از داروهای سیپرونولاکتون و سیپروترون نباید در دوران بارداری استفاده شوند زیرا باعث خواهند شد تا جنین حالتی زنانه پیدا کند، همچنین در دوران شیردهی نیز پیشنهاد نمی شود. فلوتامید هم باعث آسیب رسیدن به کبد خواهد شد.

مواد آرایشی پوشاننده:
استفاده از اسپرهای حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده باعث می شود تا فرد کم پشتی و کچلی موهای خود را پنهان نماید. این نوع اسپر ها تا زمان سشتشو بر روی سر ماندگار هستند.

روش های جراحی:
یکی از روش های نتیجه بخش برای درمان ریزش موهای سر جراحی و کاشت مو است. این نوع درمان ها به صورت خصوصی بوده و در طی آن فولیک های مو از پشت سر و قسمت هایی از بدن که موی ظخیم تری دارند برداشته می شود و به نقاطی از سر که فاقد مو است انتقال داده می شوند.

مراقبت:
از وظایف مهم مو، محافظت از پوست سر در برابر نور و اشعه آفتاب است. به همین جهت افرادی که دچار کچلی شده اند باید از پوست سر در مقابل آفتاب محافظت نمایند تا دچار آفتاب سوختگی نشوند. همچنین افرادی که دچار ریزش مو ارثی شده اند باید پوست سر را از نور آفتاب حفظ کرده تا ریزش موها بیشتر نشود.

روش های طبیعی در درمان و پیشگیری از ریزش مو

مصرف مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ریزش مو و تقویت رشه موها:
استفاده از مواد مغذی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین ها بسیار تاثیر گذار در تقویت موها است. برای این منظور از میوه ها و سبزیجات با رنگ های زرد، نارنجی و قرمز استفاده نمایید. مصرف ماست و مواد غذایی حاوی ویتامین B5 و استفاده از تخم مرغ، مرغ و محصولات لبنی که حاوی ویتامین B7 هستند نیز باعث رشد بهتر موها خواهد شد. در آخر استفاده از قرص های زینک باعث پیشگیری و درمان ریزش موها می شود.

علایم ریزش مو ارثی و روش های درمانی آن

نوشیدن آب زیاد:
اگر بدن دچار کم آبی باشد سلول های پوست و مو با کاهش رشد همراه خواهند بود.

حذف استرس از زندگی:
استرس یکی از عوامل مهم در تشدید ریزش موها می باشد و شاید به ریختن موی ارثی ربطی نداشته باشد اما آن را بیشتر خواهد کرد.

استفاده از آب پیاز:
آب پیاز روشی موثر برای درمان ریزش موی اثری است استفاده از آب پیاز روزانه دوبار باعث رویش مجدد موها و پیشگیری از ریزش می شود.

ماساژ سر و استفاده از تخم شنبلیله:
ماساژ دادن سر باعث گردش خون مناسب در سر شده و به رشد مجدد موها کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از خیس شده تخم شنبلیله بر روی پوست سر نتیجه بخش خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش و سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد