پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان


پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان پاره شدن کیسه آب جنین چیست و از کجا بفهمم کیسه آب جنین در دوران بارداری پاره شده است؟ آیا پاره شدن کیسه آب در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟ و حرکات جنین بعد از سوراخ شدن کیسه آب […] نوشته پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان اولین بار در مجله...

پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان

پاره شدن کیسه آب جنین چیست و از کجا بفهمم کیسه آب جنین در دوران بارداری پاره شده است؟ آیا پاره شدن کیسه آب در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟ و حرکات جنین بعد از سوراخ شدن کیسه آب در مجله حرف تازه همه این سوال ها را پاسخ دادیم و میتوانید در ادامه این مقاله بخوانید

پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان

علل پاره شدن کیسه آب جنین

این حالت زمانی است که کیسه (غشای آمنیوتیک) اطراف نوزاد شما قبل از هفته ۳۷ بارداری پاره شود و علت پارگی کیسه آب در اغلب موارد ناشناخته است و اگر فکر می کنید پارگی کیسه آب دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر کیسه آب جنین در انتهای بارداری پاره شود به خاطر ضعف طبیعی کیسه آب یا به خاطر گرفتگی و انقباضات ماهیچه ها در اثر درد زایمان می باشد. اگر کیسه آب جنین زودتر پاره شود به خاطر عفونت در رحم می باشد

عواملی که بر پارگی زودرس کیسه آب تاثیر می گذارند عبارتند از:

۱٫ شرایط نامناسب و عدم چکاب بارداری که خانم در دوران بارداری از خود مراقبت درستی انجام ندهد
۲٫ عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا
۳٫ سابقه زایمان زودرس
۴٫ خونریزی واژن
۵٫ سیگار کشیدن در بارداری
۶٫ دلایل نامعلوم

پاره شدن کیسه آب در دوران بارداری یعنی چه؟

اگر کیسه آب جنین زودتر از شروع درد زایمان پاره شود پارگی زودرس کیسه آب جنین رخ داده است. در واقع اگر پارگی پیش از هفته سی و هفتم بارداری اتفاق بیفتد پارگی زودرس کیسه آب جنین می باشد که معمولا در هشت تا ده درصد کل بارداری ها اتفاق می افتد.

پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان

خطرات سوراخ شدن کیسه آب برای جنین

پارگی کیسه آب خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد و احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.
پارگی کیسه آب دلیل یک سوم از زایمان های زودرس می باشد. خطر اصلی پارگی کیسه آب جنین، تولد زودرس جنین می باشد. خطر دیگر عفونت بافت های جفتی است که برای مادر و جنین خطرناک است.
مشکلات دیگری که پارگی زودرس کیسه آب جنین در بارداری ایجاد می کند شامل جداشدگی جفت، فشردگی بند ناف، سزارین و عفونت پس از زایمان است.

عوارض سوراخ شدن کیسه آب

پارگی کیسه جنین در بسیاری از زایمان های زودرس رخ می دهد. یک نوزاد که زود متولد شده است ممکن است مشکلات جدی زیادی داشته باشد. عوارض دیگر آن عبارتند از:

۱٫ عفونت، مانند عفونت مایع آمنیوتیک و غشاء
۲٫ جدا شدن جفت از رحم
۳٫ مشکل با بند ناف
۴٫ جراحی یا سزارین

چگونه بفهمم کیسه آب پاره شده؟

هر فردی علائم به شکلی متفاوت بروز می کند. علائم رایج شامل:

۱٫ چکه کردن ترشحات آبکی از واژن
۲٫ خیسی مداوم لباس زیر
۳٫ اول اینکه کیسه آب براحتی پاره نمیشود، چون این کیسه از جنین مراقبت میکند.
۴٫ برخی باکتری ها باعث نازک شدن کیسه آب میشود
۵٫ ترشحات بد بو و سوزش و خارش میتواند عاملی برای پارگی کیسه آب باشد
۶٫ اگر پارگی بعد از ۳۸ هفته باشه میتواند نشانه زایمان باشد که اغلب بعد از شروع شدن دردهای زایمان پاره میشود و یا یکی دو‌روز مونده به تاریخی که اعلام شده است
۷٫ قبل از ۳۸ هفته اتفاق بیافتد که ممکنه باعث زایمات زودرس شود
۸٫ خارج شدن ترشحات ، ماده شفاف و گرم و روانی که مثل آب گرم از واژن بی اختیار خارج می شود و در واقع ترشح، لغزنده و غلیظ و گاهی کش دار است و در لباس زیر میماند در حالیکه در پارگی کیسه آب ( نه سوراخ بودن ) یهو شمااحساس میکنید که خیس شدید حالا یا توی خواب یا دستشویی یا هنگام راه رفتن.
۹٫ اگر شک به پارگی یا نشتی کیسه آب دارید، یک پد (نوار بهداشتی ) بگذارید و یک ساعت صبر کنید.در این یک ساعت راه بروید و کارهای روزمره را انجام دهید، بعد پد رو چک کنید، اگر خیس بود و مایع به خودش جذب کرده ، به بیمارستان مراجعه کنید.
۱۰٫ اگر فقط ترشحات لزج روی نواربهداشتی دیدید، احتمال پارگی کیسه آب کم است.
اگر پارگی کیسه آب اندک و در حد سوراخ شدن و نشتی باشد در این حالت مادر در زمان سرفه و خم و راست شدن احساس خروج خیلی کم مایع از واژن دارد.
اما نگران نباشید. خروج این مقدار مایع خیلی تهدید کننده نیست، اما خب بهتره پیگیری کنید وجهت اطمینان تست آمنیوشور را در بیمارستان انجام دهید.به نزدیک ترین محل مراجعه کنید و در مسیر بصورت دراز کشیده با نیمه نشسته باشید .

پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان

تشخیص پارگی کیسه آب با سونوگرافی

علاوه بر بررسی سابقه پزشکی و آزمایشات مختلف، راه های دیگری نیز برای تشخیص وجود دارد که عبارتند از:

۱٫ بررسی دهانه رحم (چکه کردن مایع از دهانه رحم را نشان می دهد)
۲٫ بررسی اسیدیته مایع
۳٫ بررسی مایع خشک شده زیر میکروسکوپ (بررسی بافت و الگو
با استفاده از سونوگرافی و امواج صوتی با فرکانس بالا ؛ تصاویری از رگ های خونی، بافت ها و اندام می دهد. بررسی اندام داخلی و عملکرد آن ها و مقدار آب دور جنین نیز توسط سونوگرافی انجام می شود.

درمان پارگی کیسه آب جنین

روش های درمان پارگی کیسه آب جنین عبارتند از:

۱- بستری در بیمارستان
۲- درمان انتظاری به طوری که خود به خود چکه کردن مایع متوقف شود.
۳- بررسی علائم عفونت مانند تب، درد و افزایش ضربان قلب جنین و انجام آزمایشات
۴- مصرف قرص توسط مادر که باعث تکامل ریه های جنین می شود.
۵- مصرف آنتی بیوتیک برای درمان یا جلوگیری از عفونت.
۶- مصرف قرص توکولیتیک برای متوقف کردن درد زایمان زودرس.
۷- خانم هایی که پارگی زودرس کیسه آب را مشاهده می کنند معمولا در هفته سی و چهارم بارداری زایمان می کنند.

پاره شدن کیسه آب در بارداری چه دلایلی دارد؟ + عوارض و روش درمان

پیشگیری از پاره شدن کیسه آب جنین

راهی برای پیشگیری از پاره شدن زودرس کیسه آب جنین وجود ندارد. اما یکی از دلایل اصلی سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری است بنابراین اگر سیگار می کشید هر چه سریع سیگار را ترک کنید

پاره شدن کیسه آب در هفته ۳۸

اگر بعد از هفتۀ ۳۷ بارداری هستید و بیشتر از ۴۸ ساعت از پاره شدن کیسۀ آب شما می‌گذرد و هنوز انقباضات زایمان شما آغاز نشده است، باید هرچه سریع‌تر در مورد اقدامات بعدی تصمیم بگیرید. زیرا خطر ابتلا به عفونت شما و کودکتان افزایش می‌یابد.

مراقبت‌های پزشکی بعد از سوراخ شدن کیسه آب

زمانی که کیسۀ آب شما پاره شود، پزشک پیش از هر چیز ابتدا وضعیت عمومی سلامت شما و کودکتان را ارزیابی خواهد کرد. پزشک ممکن است از شما چنین سؤال‌هایی را بپرسد:

هنگام پاره شدن کیسۀ آب، چقدر مایع از بدنتان خارج شد؛ زیاد یا کم؟
مایع خارج‌شده چه رنگی بود؟
آیا دارای علائم آغاز انقباض مانند گرفتگی عضله هستید؟

او همچنین برای اطمینان از سلامت کودک به ضربان قلب او گوش خواهد کرد. در این مرحله معمولاً نیاز به بررسی از طریق واژن نیست. با این وجود ممکن است پزشک برای بررسی میزان خروج مایع نیازمند معاینۀ واژن باشد. مراقبت‌های بعد از پارگی زودرس کیسۀ آب با توجه به میزان پیشرفت بارداری و وضعیت سلامت مادر و جنین خواهد بود. اگر بعد از هفتۀ ۳۴ بارداری کیسۀ آب پاره شود، درصورتی‌که انقباضات رحمی شروع نشده باشد، پزشک انتخاب‌های زیر را خواهد داشت:

حرکات جنین بعد از پارگی کیسه آب

اگر بارداری در هفته‌های ۲۵ تا ۳۴ باشد، مادر باردار برای مراقبت بیشتر در بیمارستان بستری خواهد شد و در این مدت علاوه بر دریافت مایعات، علائم حیاتی مادر و جنین هر چهار ساعت یک بار کنترل می‌شود. همچنین معاینات شکمی نیز برای بررسی میزان انقباضات و حساسیت رحم انجام خواهد شد.

پزشک برای بررسی احتمال عفونت، آزمایش‌‌هایی را تجویز خواهد کرد. در صورت پایدار بودن وضعیت سلامت مادر و جنین، پزشک تا هفتۀ ۳۴ صبر خواهد کرد و رشد ریه‌‌های جنین را تحت نظر خواهد گرفت و در اولین فرصت، زایمان را به روش القا انجام خواهد داد.

پارگی کیسه آب قبل از هفته ۲۵

اگر پارگی کیسۀ آب پیش از هفتۀ ۲۵ اتفاق بیفتد، پزشک بعد از بررسی وضعیت آنومالی جنین و همچنین بررسی برای هر گونه عفونت، ۴۸ ساعت زمان خواهد داد. اگر مشکل رفع شود و وضعیت جنین و مادر پایدار شود، ادامۀ بارداری تحت کنترل و نظارت انجام خواهد شد و در غیر این صورت، پزشک فوراً پیشنهاد ختم بارداری را خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در