فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)


خواص به لیمو به لیمو یکی از گیاهان دارویی هست و با مصرف این گیاه میتوانید آرامش را به خود هدیه دهید . به لیمو گیاهى هست درختچه اى به ارتفاع 6 – 3 متر با برگ هاى ساده سرنیزه اى به طول 10 – 7 سانتى متر، نوکدار، در قاعده گره اى و عموماً به صورت دسته هاى سه تایى در هر گره، برگ هاى له شده این گیاه بوى خوشایند لیمو را دارد. برگ این گیاه در رفع تپش...

فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)

خواص به لیمو

به لیمو یکی از گیاهان دارویی هست و با مصرف این گیاه میتوانید آرامش را به خود هدیه دهید .

به لیمو گیاهى هست درختچه اى به ارتفاع ۶ – ۳ متر با برگ هاى ساده سرنیزه اى به طول ۱۰ – ۷ سانتى متر، نوکدار، در قاعده گره اى و عموماً به صورت دسته هاى سه تایى در هر گره، برگ هاى له شده این گیاه بوى خوشایند لیمو را دارد.

برگ این گیاه در رفع تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، حالات عصبی و خستگی های روحی بسیار خوب هست.

به لیمو برای تقویت معده در ردیف برترین داروها قرار میگیرد که برای این منظور بهتر هست همۀ وقت به صورت دم کرده مثل چای مصرف شود.

برگ ها بخش دارویى این گیاه را تشکیل مى دهد و بویى شبیه به بوى لیمو دارد. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آورى مى کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و داراى بوى معطر، طعم آن تند و کمى تلخ هست. به لیمو، بومى آمریکاى جنوبى بوده و به طور طبیعى رویش آن در شیلى، پرو و آرژانتین گزارش شده هست.

به لیمو گیاهی بومی آمریکای جنوبی هست که بعنوان یک دمنوش مفرح و نشاط آور مورد بهرهگیری قرار می‌گیرد. دارای خاصیت آرامبخشی بوده و میتواند بعنوان دافع حشرات نیز کاربرد داشته باشد.

فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)

اسم انگلیسی: Lemon verbena

به لیمو گیاهی بومی آمریکای جنوبی هست که بعنوان یک دمنوش مفرح و نشاط آور مورد بهرهگیری قرار میگیرد. دارای خاصیت آرامبخشی بوده و میتواند بعنوان دافع حشرات نیز کاربرد داشته باشد.

کاربردهای درمانی

قسمت مورد بهرهگیری: برگ، گل

اثرات مهم: ضد اسپاسم، آرامبخش

مشکلات خواب: دمکرده ی به لیمو یک دمنوش مطبوع و لذت بخش هست که اثر ملایمی داشته و می‌توان از آن برای بعد از شام یا آخر شب بهرهگیری کرد تا یک خواب آرام و راحت داشت. این گیاه دارای اثر تقویت اعصاب هست که با افسردگی نیز مقابله می‌کند.

کمک به دستگاه گوارش: دم کرده ی به لیمو که عطری شبیه لیمو دارد، هضم غذا را بهبود می بخشد و ناراحتی های معده مثل نفخ و گاز معده را از بین می‌برد.

خواص دارویی

تقویت حافظه و ایجاد آرامش و درمان بی خوابی، خاصیت ضد میکروبی قوی، مسکن، مقوی معده، رفع کننده دردهای عصبی، تب بر، آرام بخش، ضد تشنج، رفع دردهای عصبی، پایین آورنده تب و درمان سرماخوردگی و آسم.

خواص دارویی برگ به لیمو

تب بر، ضد نفخ، مسکن، کمک کننده به هضم غذا، ضد اسپاسم، ضد خستگی بدن، آرام بخش و آرام کننده ی اعصاب، برای تقویت معدهف رفع درد شکم، دل پیچه و کاهش نفخ موثر ، برای درمان سوء تغذیه

مقدار و نحوه مصرف:

برای تهیه جوشانده به لیمو، ۳ تا ۱۰ گرم برگ این گیاه را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و هرروز چند استکان آن را مصرف کنید. همین طور میتوان یک قاشق چایخوری از برگ خشک آن را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و مثل چای بنوشید.

در دوران آبستنی، شیردهی و بیماران دارای نارسایی کلیوی باید از مصرف چندان به لیمو اجتناب کرد.

با به لیمو به اعصابتان مسلط باشید و راحت بخوابید

فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)

فواید خواندنی گیاه به لیمو

به لیمو حاوی مواداسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، بیوفلاونوئید، پکتین، و لیمونن هست که با عفونت مبارزه میکند.اگر شما از مشکلات سوزش سر دل، کلیه و یا صفرا رنج می‌برید باید گذشته از استفادهبادکتر خود مشورت کنید.

برای محافظت از مینای دندانهای خود ، حداقل نیم ساعت صبر کنید بعد مسواکبزنید. برگ ها و پیکر رویشی این گیاه دارای خاصیت تب بر، مسکن ، ضد نفخ ، کمک کننده به هضم غذا ، آرامش بخش ، رفع درد شکم ، دل پیچه ، رفع تپش قلب و اثر مقوی بر معده دارد و برای رفع دردهای عصبی و پایین آوردن درجه حرارت بدن در بیماری ها بسیار خوب هست.

از به‌لیمو در درمان سوء‌هاضمه ، نفخ ، سردردهای یک‌طرفه ، دردهای عصبی ، سرگیجه و رفع صداهای گوش ، رفع خستگی بدن و علایم سرماخوردگی بهرهگیری می گردد.

همین طور بعنوان ادویه در مصارف خانگی مصرف دارد.

اسانس به لیمو دارای خواص باکتری ‌کش و حشره‌کش بوده ، همین طور در عطرسازی از آن بهرهگیری میشود.

چای به لیمو بی نظیر آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب هست. اسانس این گیاه در صنایع خوراکی و در تهیه ی انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. به لیمو یکی از گیاهانی هست که امروزه در باغ های آروماتیک کشور های اروپایی بوفور کشت می گردد.

برای تقویت حافظه می توان از عرق به لیمو استفاده کرد.

به لیمو برای تقویت معده در ردیف برترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر هست همۀ وقت به صورت دم کرده مثل چای مصرف شود.

برگ این گیاه در رفع حالات عصبی و خستگی های روحی بسیار خوب هست.

اخطارها

در بیماران دچار نارسایی کلیوی و همین طور طی دوران بارداری و شیردهی می بایست از مصرف مقادیر چندان به لیمو اجتناب نمود. بهرهگیری موضعی اسانس به لیمو ممکن هست سبب حساسیت پوستی گردد.

برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جاى خنک و در ظروف در بسته نگهدارى کرد.

ابهام‌زدایی

نوشیدنی که به نام “شربت به‌لیمو” مشهور هست ربطی با گیاه به‌لیمو ندارد و ترکیبی هست از آب لیمو، آب میوه به، شکر و موادی دیگر. شربتی با محتوی عصاره یا دم کرده برگ گیاه به‌لیمو به همراه افزودنی های گوناگون نیز ساخته میشود، ولی آن نیست که در زبان عام “شربت به‌لیمو” نامیده میشود.

فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)

خواص درمانی دم نوش به لیمو

امروزه به دلیل زیبایى و عطر دلپذیرى که دارد در غالب نواحى گرم و معتدل مثل نواحى مدیترانه اى اروپا پرورش مى یابد.

در ایران هم نمونه هایى از آن را آورده و در استان هاى شمالى و باغ ها کشت داده اند. ماده متشکله اصلى برگ گیاه به لیمو را اسانس به میزان ۵/۰ درصد تشکیل مى دهد.

این اسانس سبک تر از آب بوده، رنگ آن زرد مایل به سبز روشن و با بویى نمونه لیمو هست. از به لیمو در درمان سوءهاضمه، نفخ، سردردهاى یک طرفه، دردهاى عصبى، سرگیجه و علائم سرماخوردگى بهرهگیری مى شود. همین طور بعنوان ادویه در مصارف خانگى مصرف دارد.

اسانس به لیمو داراى خواص باکترى کش و میکروب کش بوده و همین طور در عطرسازى از آن بهرهگیری مى شود.

برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جاى خنک و در ظروف در بسته نگهدارى کرد. از فرآورده هاى موجود در بازار آن مى توان به چاى ورون اشاره کرد.

چای به لیمو « که به آن چای جادویی و چای آرامش می‌گویند » از برترین نوشیدنی های روی زمین هست.

چای به لیمو – دمنوش به لیمو

فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)فواید خواندنی گیاه به لیمو (خواص به لیمو)

طرز تهیه چای به لیمو:

یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه میدهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل بهرهگیری کنید.

خواص چای به لیمو :

طبیعت گرم . خواب آور شب . ارامبخش . ضد میگرن . ضد سردرد . ضد تپش قلب . تقویت حافظه . ضد نفخ . تقویت معده . ضد اسم

این دمنوش به رفع تپش قلب کمک میکند.

این دمنوش آرام بخش هست، استرس و خستگی های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب هست.

مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه هست.

به لیمو یکی از برترین داروها جهت تقویت معده می باشد و همین طور خاصیت ضد نفخ دارد.

این دمنوش جهت التیام سر درد و میگرن مناسب می باشد.

منبع :keshtkala.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا