کرونا مهمان اصلی مراسم های عزا و عروسی در روستاهای خراسان شمالی


کرونا مهمان اصلی مراسم های عزا و عروسی در روستاهای خراسان شمالی

ممنوع شدن برگزاری جشن عقد و عروسی و عزا در تالارها به علت شیوع ویروس کرونا موجب برپایی مراسم‌های مخفیانه و پنهانی در برخی خانه‌ها و یا سفره خانه های سنتی شده است.

بااینکه از اواخر ماه اسفند و با شیوع ویروس کرونا فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی ممنوع شد و بسیاری از جوانان و عروس و دامادها از برگزاری جشن عروسی و یا عقد منصرف شده و یا آن را به تعویق انداختند تا شرایط کرونایی آرام شود ولی حالا در هفته‌های اخیر با تداوم بیماری کووید ۱۹ شاهد برگزاری عروسی‌های پنهانی هستیم.

برگزاری این مراسمات در برخی از نقاط استان در شرایطی که این استان ازنظر شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد، خود جای تعجب است.

مردم در این عروسی‌ها به‌صورت مخفیانه اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند که خطر انتقال کرونا را تشدید می‌کند.

خبری از فاصله گذاری اجتماعی در مراسم ها نیست

فیروزیان یکی از شهروندان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هفته گذشته در یکی از تالارهای شهر بجنورد به مراسم عروسی دعوت بوده است، گفت: این مراسم در صورتی برگزار شده بود که برگزاری هر نوع مراسمی در خراسان شمالی ممنوع بوده است.

وی افزود: مهمان های آقا در این مراسم در محوطه تالار و در فضای باز حضور داشتند و مهمان های خانم نیز در سالن خود تالار از آن ها پذیرایی می شد.

فیروزیان ادامه داد: مراسم تا انتها برگزار شد و در مراسم از مهمان ها درخواست می شد تا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند ولی خبری از این فاصله گذاری اجتماعی در عمل نبود.

مراسم هایی که با شکوه هر چه بیشتر در مناطق روستایی برگزار می شود

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: برگزاری مراسمات در تالارها ممنوع شده است اما برگزاری این مراسم ها در داخل منازل رفته که ریسک انتقال آن نسبت به تالارها بیشتر است چراکه منازل از فضای کوچک تری برخوردار هستند در نتیجه ازدحام ایجاد شده در آنجا بیشتر است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعدادی از خانواده ها مراسم عزاداری را محدود کرده و در اندازه فقط چند خانواده برگزار می کنند اما هنوز در مناطق مختلف خراسان شمالی مناطقی هستند که مراسم های عزاداری خود را به صورت بزرگ و کامل و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

وی تصریح کرد: اگر سری به مناطق روستایی این استان بزنید این مسئله پررنگ تر است، روستاییان مراسم های خود را به خصوص مراسم های عزا را با شکوه هر چه بیشتر برگزار می کنند بی خیال از آنکه ویروس کرونا در حال انتشار است و ممکن است برگزاری این مراسم ها به قیمت جان مهمان ها تمام شود.

روستاییان مشتریان فعالی مزون های عروس

عابدی یکی از دارندگان مزون در بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: هرچند مزون ها مدتی است باز شده است و تعداد مهمان های آن ها کاهش یافته است اما هنوز مشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه دو هفته ای است که دوباره برگزاری مراسمات در تالارهای این استان ممنوع شده است، اظهارکرد: در حال حاضر بیشتر مشتری هایی که به مزون ها برای گرفتن لباس عروس مراجعه می کنند از روستاها هستند.

وی افزود: البته این افراد نیز زمانی که برای انتخاب لباس مورد نظر می آیند تاریخ دقیق برای گرفتن لباس اعلام نمی کنند اما برای گرفتن لباس مراجعه می کنند.

تقریبا درخواست چاپ کارت عروسی در شهرها به صفر رسیده است

یکی از مراکز چاپ کارت های عروسی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: تقریبا درخواست کارت عروسی از سوی شهروندان به صفر رسیده است اما هنوز تعدادی از مشتریان هستند که برای چاپ کارت عروسی مراجعه می کنند که آن ها متعلق به مناطق روستایی هستند.

از ترس پلمب شدن؛ مراسم در تالارها برگزار نمی شود

نوروزیان مدیر سلامت و محیط کار بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: برگزاری هرگونه مراسم در تالار، منزل، شهر و روستا ممنوع است و در چنین وضعیتی نباید برگزار شود.

وی افزود: با وجود اینکه هر روز هشدارهای لازم به مردم اعلام می شود اما بازهم تعدادی از مردم از کنار این ویروس و بیماری به صورت خیلی عادی می گذرند و اصلا رعایت نمی کنند و به هیچ عنوان به فکر جان مردم نیستند.

نوروزیان با بیان اینکه دو هفته ای است برگزاری مراسم ها در این استان ممنوع شده است، ادامه داد: در ابتدای اعمال این محدودیت های دوباره، تعدادی از مراسمات در تالارها به صورت مخفیانه برگزار شد اما صاحبان تالارها بعد از اینکه متوجه شدند نظارت ها به صورت جدی انجام و تالارها پلمب می شود دیگر مراسمی در آن مکان ها برگزار نمی شود.

وی تصریح کرد: اما به نظر می رسد هنوز افرادی هستند که مراسم هایی را برگزار می کنند که این مراسم ها به صورت پنهانی در منازل و ... انجام می شود.

نوروزیان گفت: در همین راستا دو شب گذشته یک سفرخانه در بجنورد که در آن مراسم برگزار شده بود با بازرسی های صورت گرفته، پلمب شدند.

وی افزود: نیروهای نظارتی هر شب نظارت های خود را در تالارها دارند که آیا در این مکان ها مراسمی در حال برگزاری است و یا خیر.

این مقام مسئول در ارتباط با برگزاری مراسمات در روستاها نیز بیان کرد: برگزاری مراسم ها در روستاها ممنوع است و در صورت برگزاری هر گونه مراسمی باید گزارش های لازم از سوی دهیاران و بخشداران به مسئولان ذی ربط داده شود.

وی ادامه داد: در این راستا باید مردم نیز احساس مسئولیت کنند و در صورت مشاهده برگزاری مراسم آن را اطلاع دهند تا برگزاری آن ممنوع شود.

در مراسم ها شرکت نکنید

سید احمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد:‌ در حال حاضر بیش از ۱۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، وی افزود: متاسفانه وضعیت استان خوب نیست و تعداد موارد بستری و موارد مثبت در سه هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: در چند روز گذشته موارد مرگ بین سه تا شش نفر در روز متغیر بوده است.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه برخی از مبتلایان به کووید ۱۹ به محض اینکه به اورژانس می رسند، فوت می کنند.

وی عنوان کرد: اکثر افرادی که مبتلا می شوند از کسانی هستند که در مراسمات و برنامه های جمعی شرکت کرده اند و یا در مسافرت بودند.

هاشمی خاطرنشان کرد: وضعیت بجنورد، شیروان و گرمه قرمز، اسفراین و رازوجرگلان نارنجی و بقیه شهرستان ها زرد است.

وی تاکید کرد: از مردم استان خواهشمندم در تجمعات کمتر شرکت کنند و برگزاری مراسمات را به وقت دیگری موکول کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جام ملت‌های فوتسال آسیا|ازبکستان حریف ایران در نیمه‌نهایی شد