عوامل موثر بر ریزش مو کدامند؟


عوامل موثر بر ریزش مو کدامند؟

ریزش مو به دلایل بسیاری از جمله کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و افزایش می باشد، اما شما می‌توانید با رعایت برخی از نکات کاربردی مشکل ریزش مو را برطرف کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ریزش مو یکی از مشکلاتی است که این روزها به یک مسئله اصلی برای جامعه تبدیل شده است که دلایل مختلفی دارد، محققان می‌گویند پیشگیری از ریزش مو که دلایل مختلفی دارد بهترین راهکار برای کم شدن موهای سر است؛‌ لذا در ادامه مطلب با دلایل ریشه مو آشنا می‌شوید:

فشار جسمی

هرگونه ضربه فیزیکی مانند جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید و یا حتی آنفلوآنزا می‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می‌شود. مو دارای یک چرخه عمر منظم است. ریزش مو معمولاً ۳ تا ۶ ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

مشکلات تیروئید

اگر غده تیروئید که در قسمت جلوی گردن است ، بیش از حد یا مقدار کافی هورمون تیروئید تولید کند، ممکن است چرخه رشد مو تغییر کند.

ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین A:

با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین A می تواند محرک ریزش مو باشد.

برای حل این مساله چه باید کرد؟ این امر یک دلیل قابل بازگشت ریزش مو است، و به محض دفع ویتامین A اضافه، مو به رشد طبیعی بازمی گردد.

کمبود آهن

فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

تاثیر وراثت در ریزش مو

الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان نسخه زنانه الگوی ریزش مو مردان است ، اگر از خانواده ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید. زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمی شوند، در عوض فرقشان بازتر و موها شان به وضوح نازکتر می شود.

استرس

استرس شدید باعث ریزش ناگهانی مو می شود که می تواند برای چند ماه دوام داشته باشد. به حداقل رساندن استرس از طریق ورزش ، مدیتیشن یوگا و ماساژ باعث کاهش احتمال ابتلا به ریزش مو می شود.

ژنتیک

ریزش مو که ژنتیکی است به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود و شایع‌ترین علت ریزش مو است. این ژن می تواند از طرف مادر یا پدر یا خانواده شما به ارث برسد ، اگرچه اگر والدین شما ریزش مو داشته باشند احتمال بیشتری دارید که آن را داشته باشید.

داروها

خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شود . بنابر این اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.

انتهای پیام/ا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس