انفجار ابرنواختر حریف این ستاره نشد

انفجار  ابرنواختر  حریف این ستاره نشد

رکنا : ستاره ای که یک کوتوله سفید است برعکس پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم پس از انفجار ابرنواختر زنده ماند.

ستاره‌شناسان انگلیسی موفق به کشف ستاره‌ای شدند که از یک ابرنواختر جان سالم به در برده است.

به گزارش رکنا ، پر جرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌برند.

یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود ، یک هسته کوچک نوترونی به جای می‌گذارد.

شاید اینگونه به نظر برسد که وقوع "ابرنواختر" سرنوشت نهایی یک ستاره باشد ولی ستاره‌شناسان ستاره‌ای کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد از این روند انفجاری جان سالم به در برده است.

به نظر می‌رسد که این پدیده بدون نتیجه نبوده است و ستاره از مدار دوگانه خود به بیرون پرتاب شده و در سراسر کهکشان پراکنده شده است.

این ستاره یک کوتوله سفید به نام " SDSS J۱۲۴۰+۶۷۱۰" است که در سال ۲۰۱۵ میلادی کشف شد.

در آن زمان ستاره‌شناسان دریافتند که این جرم ترکیبی غیرمعمول دارد.

درحالی که معمولا کوتوله‌های سفید اتمسفری دارند که اغلب از هیدروژن و هیلیوم تشکیل شده است.

ولی این ستاره هیچ کدام از این ترکیب‌ها را نداشت. درعوض ترکیبات این ستاره به طرز عجیبی اکسیژن، نئون، منیزیم و سیلیکون بود.

حال ستاره‌شناسان دانشگاه " واریک" (Warwick) انگلیس دریافتند که این ستاره خیلی عجیب‌تر از چیزی است که تاکنون تصور شده.

عناصر موجود در ستاره ای که زنده ماند

این محققان نشانه‌هایی از کربن، سدیم و آلومینیوم در جو آن مشاهده کردند و دریافتند که جرم آن هم بسیار کوچک است که تقریبا حدود ۴۰ درصد خورشید می‌شود.

محققان انگلیسی دریافتند که این ستاره همچنان با سرعت حدود ۹۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت، در حال سفر در کهکشان راه شیری است.

در نهایت محققان به یک نتیجه واحد رسیدند که این ستاره به نوعی تحت یک ابرنواختر جزئی قرار گرفته ولی زنده مانده است.

این پدیده سبب شده که هیدروژن و هلیوم که از بین رفته بودند از بین برود و کربن، سدیم و آلومینیوم تولید شود.

نتایج این پژوهش در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" انتشار یافت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟