گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه


گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

کار آن‌ها به روایت خودشان در قسمت توضیحات کانال «فروش انواع لوازم دفاعی و نظامی پیشرفته» شامل شوکر، بی‌سیم، اسلحه جنگی، کلت گازی و اسلحه شکاری است.

سعیده آل‌ابراهیم/شهرآرانیوز؛ کار برای آن‌ها نشد ندارد، البته خودشان این طور فکر می‌کنند. خودشان را هرطور شده میان کسب‌وکار‌های اینترنتی چپانده‌اند. کار آن‌ها به روایت خودشان در قسمت توضیحات کانال «فروش انواع لوازم دفاعی و نظامی پیشرفته» شامل شوکر، بی‌سیم، اسلحه جنگی، کلت گازی و اسلحه شکاری است.


از ماکاروف روسی تا وینچستر

۳۸۰۰ نفر عضو یکی از همین کانال‌های غیرقانونی هستند که صبح تا شب عکس اسلحه همراه با اسم و قیمت آن می‌گذارد. البته برای اعضای کانال توضیح داده شده است که آن‌ها می‌توانند سلاح را به سراسر ایران در کمتر از ۴۸ ساعت ارسال کنند. در بساط کانالی که خدمتتان عرض می‌کنم، از کلاشینکف گرفته تا ماکاروف روسی، کلت طارق، دولول، پنج‌تیر، وینچستر، گلاک، سیمینوف، اسلحه شکاری و شاه‌کش که به‌اصطلاح همان کلت کمری کوچک است و برای ترور افراد استفاده می‌شود و... پیدا می‌شود. البته بین تبلیغاتی که برای انواع و اقسام اسلحه دارند، تعدادی تصویر از تلفن‌های همراه هم به چشم می‌خورد که واضح نوشته‌اند «گوشی‌های قاچاق ۲۰ درصد تخفیف خورد. دوستانی که امشب سفارش بدهند، به‌عنوان اشانتیون یک شوکر هم دریافت می‌کنند.»


سکانس اول

یک فیلم ۱۵ ثانیه‌ای از آزمایش اسلحه گلاک در کانال بارگذاری شده است که چند اسلحه روی فرش دیده می‌شود و فرد همین‌طور که اسلحه را به سمت دوربین بالا و پایین می‌کند، می‌گوید: «اسلحه‌ها آماده ارسال هستند. خیلی هم زیبا و باکیفیت. بسته‌بندی‌ها انجام شده است تا در مسیر ضربه و آسیبی به آن‌ها وارد نشود.»

سکانس دوم

فیلمی که مشخص است در گوشه‌ای از حمام گرفته شده است. اسلحه شاه‌کش است. تعدادی فشنگ هم روی کاشی‌ها افتاده است و فردی در حال نشان دادن اسلحه به مخاطبان کانال است. اسلحه‌ای که از تمیزی برق می‌زند و صدای ترد جا انداختن خشاب در آن به وضوح شنیده می‌شود.
به غیر از این فیلم‌ها عکس اسلحه‌های مختلف روی فرش، کنج دیوار و روی میز در این کانال‌های غیر مجاز هست. البته در بعضی موارد برای نشان دادن اسلحه از تصاویر خارجی استفاده شده است. به همین راحتی سلاحی کشنده در فضای مجازی تبلیغ می‌شود. سلاحی که حتی بعضی‌ها از دادن نوع پلاستیکی آن به کودکانشان خودداری می‌کنند، به این دلیل که نمی‌خواهند روحیه بچه‌هایشان به خشونت نزدیک شود.

سکانس سوم

تا به حال زیاد شنیده‌ایم که در نقاط مختلف حوادثی رخ داده و سلاح گرم نقش اصلی ماجرا را بازی کرده است. نمونه آن را می‌توان در اخبار حوادث خواند که در بعضی نزاع‌ها، اراذل و اوباش از سلاح گرم استفاده می‌کنند؛ یا همان روحانی همدانی که یک سال پیش مقابل مدرسه علمیه هدف گلوله کلاشینکف قرار گرفت و به قتل رسید. اصلا چرا راه دور برویم؟ همین چند روز پیش بود که پلیس آگاهی ۲ باند سرقت مسلحانه شمش طلا و قتل‌های مسلحانه را در مشهد دستگیر کرد و انواع و اقسام تجهیزات نظامی ازجمله اسلحه از این باند‌ها کشف شده بود.
اصلا نمی‌شود منکر امنیتی شد که در این زمینه در کشورمان به نسبت کشور‌های خارجی داریم. تا به حال خبر‌های زیادی از این کشور‌ها شنیده‌ایم که یک نفر در روز روشن با استفاده از سلاح گرم، تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند.
با وجود این امنیت در فضای واقعی، باید آن را در فضای مجازی نیز طلب کرد. به همین دلیل برایم جای تعجب داشت که فضای مجازی به این راحتی جولانگاه این افراد شده است. فروشگاه‌های زیادی در شبکه‌های مجازی به فروش اسلحه اقدام می‌کنند، اما اسلحه بادی. در همان ابتدای ورود به صفحاتشان هم نوشته‌اند که تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند، اما حتی با یک جست‌وجوی سطحی در شبکه‌های مجازی می‌توان صفحات و کانال‌هایی را پیدا کرد که انواع و اقسام سلاح‌های تهاجمی را برای فروش غیرقانونی گذاشته‌اند. این یعنی هرکسی حتی بدون داشتن صلاحیت، به‌راحتی می‌تواند به خرید سلاح‌هایی اقدام کند که چکاندن ماشه آن می‌تواند جان یک انسان را بگیرد.

مکالمه سرد با فروشنده سلاح گرم

اطلاعی از میزان خرید و فروش آن‌ها نداشتم و ندارم، اما همین تبلیغات بی‌پروا در فضای مجازی علامت سؤالی در ذهنم روشن کرد که تصمیم گرفتم در قالب یک خریدار اسلحه با فروشنده قانون‌شکن یکی از این کانال‌ها وارد گفتگو شوم و تا جایی که می‌توانم سؤالاتم را بپرسم.
عکس یکی از کلت‌های موجود در کانال را که به قیمت یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است، به ادمین این کانال ارسال کردم و شرایط سفارش را جویا شدم. تنها به فاصله چند ساعت، پیامی که مشخص است از پیش و برای همه مشتری‌ها نوشته شده است، برایم ارسال می‌کند: «با سلام خدمت سروران گرامی، نحوه سفارش در فروشگاه به شرح زیر است: هزینه محصول موردنظرتان را پرداخت کنید و عکس رسید پرداخت، نشانی، شماره تلفن و نام گیرنده را برای ادمین ارسال کنید. سفارش شما طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به دستتان خواهد رسید.»

- با پست ارسال می‌کنین یا کسی اسلحه رو برام می‌آره؟
- راننده می‌آره.
- نمی‌شه بعد از تحویل گرفتن اسلحه پول رو بدیم؟ اسلحه‌ها نو هستن یا دست دومن؟
- نه پول رو اول می‌گیریم. نو هستن.
- برای مجوز باید چه‌کار کنم؟
- این اسلحه‌ها مجوز ندارن. اول باید اسلحه رو بخری.
- هزینه این اسلحه با خشاب اضافه چقدر می‌شه؟ چندتا فشنگ داره؟
- این اسلحه یک خشاب و ۲۰ تا فشنگ داره. البته اگر اضافه هم بخوای، داریم. قیمت فشنگ هم جفتی ۱۰ هزار تومن، خشاب هم دونه‌ای ۱۳۰ هزار تومنه.‌

می‌پرسم تضمینی هست که اسلحه به دستم برسه؟ اگر تو مسیر اسلحه رو گرفتن و به دستم نرسید، پولم دود می‌شه و می‌ره هوا. ادمین پاسخ می‌دهد که اسلحه صددرصد به دستت می‌رسه، خیالت راحت. اما حتی اگر قسم و آیه هم بیاورد، معلوم است که هیچ تضمینی برای ارسال آن وجود ندارد. کار خلاف است و هر ۲ طرف ماجرا هم می‌دانند. هیچ مرجع قانونی هم برای ضمانت یا شکایت وجود ندارد. چون پای هر ۲ طرف گیر است. معامله‌ای پنهانی است که ۲ طرف در عین بی‌اعتمادی باید به هم اعتماد کنند.

مجوز حمل اسلحه ظرف ۷۲ ساعت

برای اینکه معامله جوش نخورد، بهانه نداشتن مجوز را می‌آورم، اما ادمین ادعا می‌کند که ما برایتان مجوز می‌گیریم. فقط عکس کارت ملی و شناسنامه را بدهید و مجوز کل کشور برای شما می‌گیریم. ۵۰۰ هزار تومان خرج دارد و ۷۲ ساعته برای شما آماده می‌شود.
البته باید در نظر داشته باشیم مجوز حمل اسلحه برای گروهی از افراد جامعه اجتناب‌ناپذیر است. به‌طور نمونه نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، قضات، مسئولان امنیتی و... برای دفاع از خود و افراد دیگری از مقامات این پروانه را دریافت می‌کنند، اما صفر تا صد کار آن‌ها قانونی است. ضمن اینکه طبق مقررات از افرادی که به استفاده از اسلحه مجاز می‌شوند، امتحان تئوری و عملی گرفته می‌شود و پس از گذراندن آموز‌ش‌ها و قبولی در آزمون، واجدان شرایط تسلیح خواهند شد. به همین دلیل جایی برای نگرانی وجود ندارد، اما نگرانی آنجا رخ می‌نماید که اسلحه خارج از چارچوب قانون و در اختیار کسانی باشد که صلاحیت و حتی ضرورت استفاده از آن را نداشته باشند.


سلاحی که برایمان امنیت می‌آورد

مأموران پلیس همیشه یک اسلحه در کنار کمربندشان غلاف شده است. اسلحه‌ای که برای برقراری امنیت در اختیار آن‌ها قرار داده شده است و تقریبا هیچ‌گاه بیشتر ما یعنی مردم، از نزدیک ندیده‌ایم که یک مأمور دست به اسلحه شود. به این دلیل که تنها در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کنند و زمانی که هیچ راهی برای دستگیری متهم وجود نداشته باشد، به تیراندازی متوسل می‌شوند، آن هم به‌صورتی که جان هیچ فرد بی‌گناهی به مخاطره نیفتد. یا مأمورانی که در زمان تحویل یا تخلیه پول مقابل درب بانک‌ها اسلحه به دست رژه می‌روند؛ این موضوع نه‌تن‌ها برای شهروندان موجب وحشت نمی‌شود، بلکه برای آن‌ها مایه امنیت و آرامش نیز هست. به این دلیل که می‌دانند این مأمور توجیه شده است که کی، کجا و چگونه باید از این سلاح استفاده کند. ضمن اینکه به‌طور کلی بر اساس قانون، به‌کارگیری اسلحه، وارد یا خارج کردن هر نوع سلاح از کشور بدون مجوز مراجع مربوط جرم است. علاوه بر این، هرگونه خریداری، نگهداری یا حمل این‌گونه سلاح‌ها شامل تعقیب کیفری می‌شود.


اسلحه چند؟

این اعداد و ارقام از یک جست‌وجوی ساده در کانال‌های فروش به دست آمده است و اطلاعات اولیه هم با یک جست‌وجوی اینترنتی است!
گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

اسلحه ماکاروف روسی

قیمت: یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
پس از جنگ‌جهانی دوم در شوروی طراحی شد و از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۱ اسلحه کمری سازمانی ارتش سرخ بود. ماکاروف را روس‌ها با هدف ساخت یک سلاح کوچک‌تر، ایمن‌تر و پرتوان‌تر از سلاح کمری استاندارد قبلی خود یعنی تکاروف طراحی کردند. ماکاروف از فشنگ ۱۸×۹ م‌م (که از ابتدا برای این تفنگ ساخته شد) و سامانه عقب‌زنی گاز گلوله برای شلیک استفاده می‌کند. این اسلحه به نسبت سلاح‌های کمری دیگر ساده و کوچک و ارزان است، اما معایب اصلی آن قدرت مرگ‌باری پایین و ظرفیت کم است.

گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

وینچستر موسبرگ مدل ۵۰۰

قیمت: ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
یک تفنگ ساچمه‌زنی، از نوع دست‌کش آمریکایی، ساخت شرکت اسلحه‌سازی وینچستر که در گیج‌های ۱۲، ۱۶ و ۲۰ تولید شده است.


گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

شاه ‌کش

قیمت: یک‌میلیون تومان
تقریبا ارزان‌ترین تفنگ بازار غیرمجاز است که می‌توانید با هزینه حدود یک‌میلیون تومان آن را خریداری کنید. این تفنگ که در اندازه‌های بسیار کوچک موجود است، قدرت کمتری نسبت به اسلحه‌های دیگر دارد، ولی به دلیل اندازه‌اش در سوء قصد‌های تروریستی بسیار کاربرد دارد.


گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

سیمونوف شکاری

قیمت: ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
تفنگ نیمه‌اتوماتیکی است که سرگئی سیمونوف آن را در اوج جنگ جهانی دوم در شوروی طراحی کرد. این تفنگ در دهه۱۹۵۰ در نیرو‌های خط مقدم ارتش شوروی به‌طور کامل با تفنگ کلاشنیکف که از فشنگ مشابه ۳۹×۷/۶۲ استفاده می‌کرد، جایگزین شد، اما تا دهه‌ها بعد از آن همچنان به‌عنوان تفنگ نیرو‌های ذخیره استفاده می‌شد.



گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

دولول سوار آکار

قیمت: ۴ میلیونو ۹۰۰ هزار تومان

بایکال قدرت تیراندازی در آب‌وهوای بسیار نمناک و بارانی و برفی را به‌سادگی دارد. چوب بچه‌قنداق و قنداق این اسلحه از تنه درخت گردو و بسیار محکم است. ضربه‌گیر ته قنداق از لاستیک انعطاف‌پذیر و قوی می‌باشد. مدل‌های مختلفی از این سلاح در بازار موجود است؛ تک‌ماشه، دوماشه، با بدنه نقره‌ای یا فلزی سیاه، با چوک ثابت و متغیر، با پوکه‌پران یا بدون آن.


گزارشی از خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در فضای مجازی | خطر خرید آسان اسلحه

کلت طارق

قیمت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
یک اسلحه کمری نیمه‌خودکار با ساختار برتا است. در سال۱۹۸۱ کشور عراق به دریافت مجوز ساخت این سلاح که نسخه‌ای از برتا ام۱۹۵۱ است، موفق شد. برخی معتقدند که صدام‌حسین این اسلحه را به احترام نخست‌وزیرش، طارق عزیز، نام‌گذاری کرده است، اما نقش طارق‌بن‌زیاد، یکی از سرداران خلافت اموی در جریان حمله سپاهیان اسلام به اندلس و فتح آن سرزمین، به‌صورت یک لوگوی طلایی‌رنگ روی دسته مشکی این سلاح نشان می‌دهد که صدام‌حسین در تمجید از این سردار اموی این نام را برای این کلت انتخاب کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی