اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان و قزوین تفاهمنامه همکاری منعقد کردند


اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان و قزوین تفاهمنامه همکاری منعقد کردند

زنجان - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به همپوشانی مناطق تحت مدیریت استان‌های زنجان و قزوین مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های زنجان و قزوین، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

علی مرشدی، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تفاهمنامه به منظور اجرای بهینه برنامه گشت و کنترل مناطق، جلوگیری از تخلفات و تعامل بیشتر در مرزهای مشترک این ۲ استان، این تفاهم نامه بین مدیران کل ۲ استان در محل پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده باشگل شهرستان تاکستان منعقد شد.

وی، اظهار داشت: این تفاهمنامه روز جمعه به امضاء طرفین رسید و حاضران پس از پایان جلسه از منطقه حفاظت شده باشگل شهرستان تاکستان از توابع استان قزوین نیز بازدید کردند.

مرشدی، تصریح کرد: تفاهمنامه در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در اجرای بهتر و موثرتر قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست کشور ازجمله قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قانون شکار و صید و حفاظت از تالاب‌ها، منعقد شد.

وی مدت زمان اعتبار این تفاهمنامه را برای مدت سه سال اعلام کرد و افزود: پس از پایان این مدت، در صورت تمایل و توافق طرفین به مدت پنج سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.

مرشدی، تصریح کرد: این تفاهمنامه که در قالب هفت ماده و ۱۵ بند و در سه نسخه تنظیم و به امضاء طرفین رسید و ازمان امضاء نیز قابل اجراء است.

وی افزود: استفاده از تجهیزات حفاظتی مستقر در مرز ۲ استان به صورت مشترک، افزایش ضریب حفاظت مناطق و زیستگاه های مشترک بین مرزی، حفاظت از مناطق و زیستگاه های حیات وحش فی مابین (هم مرز)، پایش شبانه روزی عرصه‌های طبیعی استانها با هدف جلوگیری از تخریب، شکار و صید غیرمجاز و اطفا حریق، مقابله با ورود دام غیرمجاز از مرزهای ۲ استان با هماهنگی ارگان‌های ذیربط، از اهداف این تفاهمنامه است.

مرشدی ادامه داد: صرفه جویی در وقت، امکانات، تجهیزات و نیرو ۲ استان به منظور جلوگیری از صرف هزینه های مازاد و اضافی در گشت و کنترل، استفاده از تجربیات پرسنل هر ۲ استان در جهت حفظ مناطق مشترک و سرشماری حیات وحش، از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.

وی افزود: پیش بینی جهت استقرار پاسگاه‌ محیط بانی یا کانکس در مرزهای مشترک، ورود به داخل مناطق هم مرز با هماهنگی فرمانده یگان هر ۲ استان، هماهنگی و پیگیری اخذ مجوزهای قضایی برای ماموران یگان حفاظت ۲ استان در زمان انجام ماموریت‌ مشترک، همکاری به منظور استفاده مشترک از زیرساخت های ۲ اداره کل برای حفاظت از مناطق مشترک، اطلاع رسانی سریع هرگونه تخلف و بیماری حیات وحش در مناطق مشترک، استفاده از امکانات و نیروی انسانی هر ۲ استان در زمان‌های اضطرار و پیگیری تخلفات و آتش سوزی‌ها، همکاری پیرامون انجام طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی کاربردی از جمله زمینه های همکاری مشترک است.

مرشدی تصریح کرد: همکاری در جهت حفاظت از عرصه های طبیعی و زیستگاه های حیات وحش و مدیریت چرای دام، آهمکاری در برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک برای جوامع محلی و روستایی در زمینه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، انجام عملیات های مشترک از سوی یگان های حفاظت ۲ اداره کل و پشتیبانی از یکدیگر در عملیات اجرایی به ویژه مشارکت در عملیات سرشماری، تخلفات شکار و صید و اطفا حریق، پیگیری حقوقی مشترک موضوعات و تعارضات واقع در مناطق مشترک و حسب ضرورت مناطق تحت مدیریت هر ۲ اداره کل، همکاری در حفظ منابع آبی، نیز از دیگر زمینه های همکاری مشترک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی