22 فرزند خواندگی در استان بوشهر ثبت شد


22 فرزند خواندگی در استان بوشهر ثبت شد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: از هفته بهزیستی سال گذشته تاکنون 22 مورد فرزند خواندگی در این استان ثبت شده‌است.

علیرضا حاجیونی روز پنجشنبه به مناسبت هفته بهزیستی به رسانه‌ها اعلام کرد: همچنین در این مدت با حمایت انجام شده ۲۷ کودک نیز به خانواده و خویشاوند خودشان بازگردانده شده‌اند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۵۰ متقاضی فرزند خواندگی در استان بوشهر وجود دارد اما تعداد واگذاری‌ها کم است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به تغییر شاخصی‌های فرزند خواندگی گفت: سن، تاریخ ازدواج، شرایط اقتصادی و تحصیلات زوجین بر سن کودکی که به این افراد داده می‌شود موثر است برهمین اساس هرچقدر سن زوجین بالاتر رود سن کودک هم افزایش می‌یابد.

حاجیونی اضافه کرد: نوزادان و کودکان شیرخوار به زوجین جوانی که شرایط و ویژگی‌های لازم از نظر اقتصادی را دارند، سپرده می‌شوند.

وی ادامه داد: این درحالی است که بیشتر زوجین با سن بالا تمایل به پذیرش سرپرستی کودکان شیرخوار و نوزاد دارند به همین دلیل آمار پشت نوبتی برای فرزند خواندگی در این استان بالا است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در باره طرح امین موقت گفت: این طرح در استان مورد استقبال چندانی قرار نگرفته و خانواده‌ها بیشتر به دنبال فرزند خواندگی هستند.

حاجیونی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۶ سال زیر پوشش بهزیستی که امیدی به بازگشت آنها به خانواده اصلی وجود ندارد، مشمول طرح امین موقت می‌شوند.

وی بیان کرد: متقاضیان واجد شرایط در طرح خیرخواهانه امین موقت شامل زوحین نابارور، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و زوجین دارای فرزند است که حد میانگین درآمد ماهانه، تحصیلات، مسکن و سلامت روان را دارا باشند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان کرد: در این طرح در صورتی که پس از ورود کودک به خانواده جدید و گذشت حدود سه سال والدین او مراجعه نکنند امکان صدور حکم دائم فراهم می‌شود.

حاجیونی گفت: همچنین در صورت مراجعه خانواده و رسیدن کودک به سن رشد می‌تواند خانواده خود را انتخاب کند و تا زمانی که حکم دائم برای این کودکان صادر نشود نیازی به واگذاری یک سوم اموال به کودک نیست.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص مهدهای کودک گفت: ۱۰هزار و ۸۴۵ کودک در قالب ۲۲۵ مهد کودک در استان بوشهر ساماندهی شده‌اند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدها منجر به بیکاری مربیان شد.

حاجیونی اضافه کرد: با توجه به استیجاری بودن مهدهای کودک و مشکلاتی که در اثر تعطیلی این مراکز برای آنها به وجود آمد پویش همدلی کمک به مهدهای کودک راه‌اندازی شد که قالب این پویش ۷۱ مورد ببخش معادل ۱۱۴ میلیون تومان صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین نگرانی ما این است که برخی از خانواده‌ها در این مدت مجبور هستند بچه‌ها را به افراد غیر رسمی بسپارند که امید می‌رود با بهبود وضعیت این مشکل نیز برطرف شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در باره راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی گفت: تلاش شده در قالب این مراکز ۲۲ فعالیت سطح یک بهزیستی به بخش غیر دولتی واگذار شود که در این ارتباط متقاضیان ثبت نام کرده و بزودی راه‌اندازی می‌شوند.

وی ادامه داد: در قالب این مراکز خدمات بر پایه بستر الکترونیک ارائه می‌شود، این مراکز در مناطق تجمع مددجویان راه‌اندازی و خدماتی که در گذشته تنها به معلول ارائه می‌شد امروز به خانواده معلول ارائه می‌شود.

حاجیونی با اشاره به اصل شفافیت در بهزیستی گفت: در همین ارتباط سامانه‌های مشارکت‌های الکترونیک مردمی، سامانه شفافیت، سامانه دیدبان، سامانه تصمیم و فرزندخواندگی از جمله این موارد است که تلاش شده به این وسیله همه چیز شفاف دراختیار مردم باشد.

وی فعالیت سامانه یکهزار ۴۸۰ مرکز مداخله در بحران و ارائه خدمت به سه هزار و ۱۰۰ نفر، ارائه سه هزار و ۸۰۰ خدمت از سوی اورژانس اجتماعی، فعالیت ۱۰ خانه سلامت برای زنانی که در معرض آسیب قرار دارند و فعالیت ۱۰ مرکز بازپروری، ارائه خدمات بیمه اجتماعی به ۲هزار و ۲۸۷ زن سرپرست خانوار شهری و روستایی، غربالگری شنوایی ۱۴هزار و ۶۲۰ کودک، بینایی سنجی ۳۵هزار و ۸۰۰ کودک، ارائه مشاوره ژنتیک به ۵۹۶ زوج، ارائه آموزش‌های پیشگیری به ۲هزار و ۲۲۲ کودک و نوجوان، بهبودی ۱۶۱ نفر از اعتیاد، اشتغال ۱۷۹ نفراز جمله دیگر خدمات بهزیستی است که به جامعه هدف ارائه می‌شود.

حاجیونی گفت: درزمان حاضر در همه شهرستان‌های استان بوشهر به غیر از شهرستان دیلم که جمعیت آن کمتر از ۵۰ هزار نفر است خدمات سیار اجتماعی یا اورژانس اجتماعی ارائه می‌شود با پیگیری‌های انجام شده گزینش نیروها در حال انجام است و بزودی این مرکز راه‌اندازی می‌شود.

وی در باره مناسب سازی محیط برای معلولان افزود: کارهای زیادی انجام شده اما تا رسیدن به ایده‌آل‌ها در اینزمینه فاصله زیادی وجود دارد که باید همه مسئولان و دست اندرکاران در این بخش همکاری لازم را داشته باشند.

حاجیونی در باره شیوع کرونا اضافه کرد: تاکنون مراکز نگهداری بهزیستی در مورد شیوع بیماری کرونا سفید بوده و تنها یک مورد از سالمندان از پذیرش‌های جدید مثبت بوده که در قرنطینه است و مشکلی در این زمبنه وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا