اصلاح حجاب با برنامه‌های سلبی امکان ندارد


اصلاح حجاب با برنامه‌های سلبی امکان ندارد

مسئول بسیج جامعه زنان استان قزوین گفت: در ترویج حجاب با شدت، حدت و برخورد مخالف هستیم؛ شیوه ما محبت و مهربانی است در واقع ما برنامه‌های سلبی و خشونت نداریم بلکه برنامه‌های ما بیشتر جنبه ایجابی و اقناعی دارد.

لیلا رضایی در جلسه هم‌اندیشی حجاب و عفاف کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین که با حضور مریم بیدخام، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، شب گذشته ۲۵ تیر برگزار شد با اشاره به قوانین حجاب و عفاف در کشور، تصریح کرد: گشت ارشاد توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود اما در مواقع نیاز از خواهران بسیجی که کارت ضابط دارند و دوره‌های مخصوص قضایی را دیدند نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: نحوه اجرای گشت ارشاد اگر با شدت، حدت و برخورد باشد ما نیز مخالف هستیم چرا که این شیوه اسلام نیست که با خشونت بخواهیم فرد را اصلاح کنیم، بنابراین شیوه ما محبت و مهربانی است در واقع ما برنامه‌های سلبی و خشونت نداریم بلکه برنامه‌های ما بیشتر جنبه ایجابی و اقناعی دارد.

رضایی یادآور شد: ما سعی می‌کنیم افرادی که روابط عمومی خوبی دارند و دلسوز هستند را در گشت ارشاد انتخاب کنیم، وظیفه آموزش فرهنگی و روانشناسی این افراد برعهده نیروی انتظامی است، در واقع نوع برخورد و شیوه اجرا مربوط به نیروی انتظامی است که مطمئنا شیوه خشونت نیست و برخورد را نمی‌پذیرد، ممکن است گاهی از سر نادانی اتفاقی بیافتد که باید هوشمندانه جلوی آن را بگیریم.

وی یادآور شد: از سال ۸۴ اقداماتی در حوزه حجاب انجام دادیم که برخی از برنامه‌ها و سیاست‌های مستمر تشکیلاتی بسیج جامعه زنان شامل تربیت مربی طرح هدی، بسیج خوشه‌ای، طرح چهره به چهره، طرح ندای فطرت، یک ساعت گفتگو با خدا، تحکیم بنیان خانواده، طرح ترویج عفاف و حجاب، برنامه سوم و ترویج حجاب برتر است، در واقع ما ۸۰ طرح در حوزه حجاب اجرا کردیم.

مسئول بسیج جامعه زنان استان بیان کرد: باید این موضوع را پذیرفت که یک دستگاه نمی‌تواند پاسخگوی هجمه دشمنان باشد، ما تمام توان و استعدادمان را پای کار آوردیم و از سال ۸۴ اولویت ما همین است، در حال حاضر دشمن هدف‌گذاری خود را در حوزه خانواده قرار داده است ما نیز باید همپای دشمن فعالیت کنیم اما یک دستگاه و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه عمل کند.

آموزش‌ها اقناعی کافی در حوزه حجاب نداریم

وی تاکید کرد: سال ۹۰ یک تحقیق میدانی با موضوع عوامل بازدارنده و برانگیزاننده حجاب داشتیم که این رصد از ۴۰۰ خانم انجام شد که بدحجاب بودند، خروجی پژوهش نشان داد که حدود ۹۶ درصد جامعه هدف احکام پوشش را نمی‌دانستند در واقع ما ضعف آموزش داشتیم و آموزش‌ها اقناعی کافی در حوزه حجاب نداریم.

رضایی خاطرنشان کرد: حلقه صالحین که توسط بسیج اجرا می‌شود باعث اتفاقات خوبی در استان شده است، در بافت روستایی آموزش لازم در حوزه حجاب توسط حلقه‌های صالحین ارائه شده و خروجی مناسبی کسب کردیم.

وی یادآور شد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم که مربیان و معلمانی تربیت کنند که در حوزه عفاف و حجاب بتوانند کارهای اقناعی انجام دهند و بر دانش‌آموزان تاثیر بگذارند.

مسئول بسیج جامعه بسیج استان اظهار کرد: از سال ۹۰ طرح چهره به چهره در استان راه اندازی شده که هر سال ۱۰۰۰ نفر که بدحجاب بودند را تحت تاثیر قرار دادیم و در این طرح به پوشش و حجاب مناسب روی آوردند، این میزان در کل استان سال گذشته ۱۰۳۷ نفر بود، هر سرگروهی موظف است هر فرد آسیب دیده را شناسایی و به صورت غیرمستقیم این افراد را به حجاب ترغیب ‌کند.

وی بیان کرد: جامعه هدف ما بانوان هستند، وقتی زن خانواده مورد تربیت قرار بگیرد و رسالت خودش را بداند باعث می‌شود مردان نیز تحت تأثیر این موارد قرار بگیرند و تربیت شوند، سال گذشته جشنواره طلیعه نور در خصوص پوشش اجتماع آقایان را برگزار و ۱۷۰ طرح به جشنواره رسید، لباس مناسب طراحی شد اما برای تولید انبوه حمایتی صورت نگرفت‌.

رضایی عنوان کرد: انتظار داشتیم که اصناف، سازمان صمت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما همراه شوند اما این طرح به علت عدم حمایت و تامین نشدن هزینه ۲ میلیون تومانی متوقف شد، تا زمانی که مسئولین دغدغه نداشته باشند موضوع حل نمی‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید