تسهیلات بانکی گره گشا یا بلای جان تولید؟/تعطیلی کارگاه ها به دلیل بدهی بانکی


تسهیلات بانکی گره گشا یا بلای جان تولید؟/تعطیلی کارگاه ها به دلیل بدهی بانکی

اقساط سنگین و تورم سالهاست امر وام را تبدیل به موضوعی نگران کننده برای تولیدکنندگان کرده است، موضوعی که به جای کمک به تولید ترس بازگشت اقساط آن را در پی دارد.

تسهیلات بانکی گره گشا یا بلای جان تولید؟/تعطیلی کارگاه ها به دلیل بدهی بانکی

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تامین نقدینگی یکی از نیازهای اصلی واحدهای تولیدی در کشور است که نبود آن چرخه فعالیت هر کارخانه ای را از حرکت می‌اندازد. اغلب واحدهای تولیدی چه برای تأمین نقدینگی چه برای ارتقاء ظرفیت و کیفیت تولیدات خود ملزم به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند.

بسیاری از تولیدکنندگان آنچنان که باید از فرایندهای مالی سردر نمی آورند. نمی توان از فردی که تمام عمر خود را پای دستگاه‌های صنعتی گذرانده انتظار تسلط بر تعاملات بانکی داشت و همین موضوع باعث بروز آسیب برای تولید کنندگان می‌شود. یک پرس و جوی ساده بین تولیدکنندگان می تواند شما را به چند هزار صنعتگری برساند که به دلیل اختلال در بازپرداخت تسهیلات بانکی واحد تولیدی خود را از دست داده‌اند.

در سالی که تمرکز تمان بخش‌های کشور بر گسترش و جهش تولید داخل است؛ واحد‌هایی که سال‌ها مهر تولید داخل را بر کالاهای خود می‌کوبیدند زیر فشار‌های اقتصادی آسیب دیده و به ضربه نهایی خود دولت، از طرف بانک‌ها، از کار افتادند. بانک‌ها و تسهیلاتی که بنا بود تا یاری رسان صنعتگران باشد به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن و مصادره هر چه زودتر آن‌ها تبدیل شده است.

این چند خط، درد دل هزاران تولید کننده‌ای بود که بارها و بارها گفته بودیم و نوشته بودیم اما توسط مسئولان بانک مرکزی شنیده نمی‌شد اما حالا صحبت‌های مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور مهر تاییدی بر حقیقت بودن ان است. علی حسین رعیتی فرد با تاکید بر این که اگر در بخش تولید بتوانیم موانع را برطرف کنیم، نیاز های کشور را تأمین و مشکلات عمده اقتصادی نیز حل خواهد شد گفت: این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با یک عزم ملی و خواست همگانی، از مسئولان گرفته تا مردم.

رعیتی فرد در ادامه افزود: متاسفانه تحریم‌های دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی باعث شده تا رونق اقتصادی کمی کمرنگ بشود که البته باید گفت که این تحریم ها از همان ابتدای انقلاب آغاز شده و ادامه خواهد داشت چون دشمنان ما با اسلام و دین ما مشکل دارند و نمی توانند پیشرفت جوانان انقلابی را ببینند و می خواهند همه کشورها مستعمره آنها باشند.

او ادامه داد: در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی هستیم و چند سالی هم هست که مقام معظم رهبری در ابتدای سال نو، عناوین متعددی برای تولید و حمایت از کار و دسترنج کارگر و کارفرمای ایرانی بیان می کنند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست در سالی که جهش تولید نامگذاری شده تعداد ۱۴۶۰ کارخانه توسط بانک های کشور تعطیل شوند. بانک ها ۱۴۶۰ کارخانه و مراکز تولیدی را به دلیل بدهی و عقب افتادگی اقساط تسهیلات دریافتی آن را به تملک خود درآورده و همین امر موجب تعطیلی کارخانه تولیدی و بیکاری عده ی زیادی از کارگران شده است.

پای صحبت‌های فعالان عرصه تولید که بنشینید یک جمله تکراری را به دفعات خواهید شنید؛ تحریم‌های داخلی فشاری بیش از تحریم‌های خارجی بر تولید کنندگان وارد کرد. از شرکت‌هایی خواهید شنید که به گفته صاحبان قبلی آن، بانک‌ها به عمد شرایط مصادره آن را فراهم کردند و از واحد‌های تعطیلی برایتان سخن خواهند گفت که زمانی افتخار تولید کشور بودند.

آمار و ارقام متعدد بانک از بدهی تولید گنندگان به خود

یکی از فعالان صنعت چوب که واحد تولیدی او توسط بانک مصادره شده معتقد است اشکلاتی در فرایند مصادره وجود دارد و در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بانک‌ها حتی مبلغ بدهی ما را به درستی اعلام نمی‌کنند. به فاصله چند روز میزان بدهی شرکت به بانک را استعلام کردیم و هر بار میزان متفاوتی اعلام کردند. یک بار به فاصله چند روز میزان بدهی ما به بانک یک میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و وقتی علت را جویا شدیم توضیح قانع کننده‌ای ارائه نکردند.

دادگر، یکی از تولید کنندگانی که واحد تولیدی او توسط بانک مصاده شده در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به مشکلاتی که در بازپرداخت تسهیلات دریافتی داشتیم؛ بانک ارائه دهنده تسهیلات اموال و ساختمان‌های شرکت را مصادره کرد که در نهایت تعطیلی کارخانه را به همراه داشت.

او ادامه داد: شرایط به قدری نامناسب بود که حاضر به ارائه رایگان برند محصولات خودمان به بانک شدیم تا خطوط تولیدی از کار نیفتد و کارگران مشغول در این واحد تولیدی از کار بیکار نشوند. حالا بان مصادره کننده به رایگان از نام تجاری که سال‌ها برای ان زحمت کشیده شده استفاده می‌کند.

به گفته مسئولان وزارت صمت، بانک‌ها و بدهی‌های بانکی اصلی‌ترین دلیل تعطیلی واحدهای صنعتی هستند. سعید زرندی معاون طرح و ب نامه وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوانگفت: یکی از موضوعات مهمی کا در مجموعه وزارت صمت پیگیری می‌کنیم به کارگیری بهینه ظرفیت‌هایی است که قابلیت بازگشت به چرخه تولید را دارند که به زبان ساده می‌توان آن را بهره‌‌ری سرمایه دانست.

بازگرداندن واحدهای تولیدی تعطیل به چرخه حیات

او ادامه داد: یکی از ابعاد آن بازگرداندند واحد‌های تعطیل به چرخه فعالیت است. عمده این واحد‌ها امکانات فیزیکی خوبی دارند و حتی برخی از آن‌ها به ماشین‌آلات مناسبی تجهیز شده‌اند اما به دلایل مختلف مدیریتی فعالیتشان متوقف شده است.

زرندی بیان کرد: تمرکز ما بر این واحدها از سال ۹۸ آغاز شده و امسال هم ادامه پیدا کرده است تا واحدهای تعطیل را با چرخه تولید بازگردانیم و برای امسال ۲ هزار و ۲۰۰ واحد را هدف‌گذاری کرده‌ایم. این هدف گذاری شامل هزار و ۵۰۰ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۷۰۰ واحد بیرون شهرک‌های صنعتی می‌شود. تا امروز ۲۳۱ واحد به چرخه تولید بازگشتند و امیدواریم بتوانیم به هدفگذاری‌های برنامه‌ریزی شده دست پیدا کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: بیشترین تعطیلی‌ها به علت اختلاف حساب واحدهای تولیدی با بانک‌ها و مشکل در بازپرداخت تسهیلات است. هم با مدیران بانک‌ها وارد مزاکره شدیم و هم با دنبال رفع مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی هستیم تا این واحدها به مرور به چرخه فلالیت بازگردند.

او بیان کرد: واحدهای ذکر شده گاهی سابقه تعطیلی طولانی مدت دارند که گاهی به ۲۰ سال می‌رسد. رصد دائمی را در اثتان‌ها آغاز کردیم که طی آن‌ها ۸۰ هزار واحد صنعتی، کارخانه به کارخانه مراجعه و بررسی شده است تا با وضعیت واقعی صنعت کشور مواجه شویم.

سال‌هاست که دست تولید کنندگان زیر ساطور بانک‌ها بوده و از قرار معلوم این ساطور، تنها در چند ماه ابتدایی امسال دست‌های بسیاری را قطع کرده‌ است. در شرایطی که شعار سال با نام تواید نامگذاری شدا و مقام معظم رهبری تنها ره کشور را تولید می‌داند؛ خود خواهی برخی مراکز بانکی چوب لای چرخ صنعتگران می‌کند. دولتی که بیش از تمام بخش‌ها یوغ شعار سال را به دوش می‌کشد، حالا هزاران واحد را از چرخه تولید خارج کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022