آیا تغییر شیر خشک باعث تب در کودک میشود یا خیر


آیا تغییر شیر خشک باعث تب در کودک میشود یا خیر

شیرخشک نوعی جایگزین و غذای مکمل به شمار می‌رود که در زمان شیرخواری به کودک داده می‌شود.

آیا تغییر شیر خشک باعث تب در کودک میشود یا خیر
همه کودکان در حالت عادی باید تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه کنند و در این دوره تنها چیزی که نیاز است به نوزاد داده شود ویتامین‌های آ- د. است. نوزادانی که پس از تولد از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در برابر بسیاری بیماری‌ها به علت خوردن آغوز که همان شیر اولیه مادراست و حکم واکسن و آنتی بادی را دارد، مقاوم می‌شوند.

اما برخی از شیرخواران به دلایل گوناگون از تغذیه با شیر مادر محروم می‌شوند و ناگزیرند که از شیرحشک استفاده کنند.

بهترین نوع شیر خشک؟

شیر خشک گرفته شده از شیر گاو برای اکثر کودکان مناسب‌ترین نوع شیر خشک است زیرا از نظر ترکیبات نزدیک‌ترین به شیر مادر است. ترکیب اصلی در اکثر شیر خشک‌های امروزی شیر گاو است، ولی شیر گاو قبل از استفاده در شیر خشک به میزان زیادی تغییر داده می‌شود. غلظت پروتئین‌ها در شیر معمولی گاو بالاست و هضم این پروتئین‌ها برای نوزاد بسیار سخت است. سازندگان شیر خشک برای حل این مشکل، کربوهیدرات (مواد قندی)، پروتئین و چربی شیر گاو را تغییر می‌دهند. همچنین انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله اسید فولیک (ویتامین B. ۱۲)، روی و آهن را که در شیر معمولی گاو میزان آن‌ها کم است به آن می‌افزایند.

آیا می‌توانم نوع شیرخشک نوزادم را عوض کنم؟

این کار زیاد توصیه نمی‌شود، چون فرایند گوارش نوزاد هنوز کامل نیست. بهتر است نوزاد از همان ابتدای تغذیه به یک نوع شیرخشک عادت کند. حتی ممکن است از مزه شیرخشک جدید خوشش نیاید. اما اگر نگران رشد نوزادتان بودید، می‌توانید با پزشک کودکتان درباره تعویض نوع شیرخشک برای بهبود رشد نوزاد، مشورت کنید.

علت تب چیست؟

در اندازه‌گیری درجه حرارت بدن کودک، اگر بعد از قراردادن درجه در زیر بغل کودک - به مدت ۲ دقیقه - درجه از ۳۶،۵ بالاتر برود تب محسوب می‌شود.

دلایل زیادی می‌تواند منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن شود مثلا

اگر میزان شیر دریافتی نوزاد کم باشد، کم‌آبی منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن نوزاد می‌شود و در نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، اگر مادر در فواصل تغذیه با شیر خشک به نوزاد آب ندهد، بدن نوزاد گرم می‌شود.

یا ممکن است درجه حرارت محیط بالا باشد یا اینکه کودک را زیاد پوشانده باشند؛ حتی دیده شده که بسیاری از خانواده‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک در فصل تابستان کولر را هم روشن نمی‌کنند و این امر باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن شیرخوار می‌شود.

در این موارد کم کردن لباس کودک یا نوشاندن مقداری آب به نوزاد یا شیر دادن به کودکی که شیر کم خورده است می‌تواند باعث کاهش درجه بدن نوزاد شود.

به جز موارد ذکر شده، علت تب می‌تواند ناشی از عفونت باشد و شایع‌ترین علت عفونت هم، عفونت ویروسی است.
عفونت‌هایی که توسط ویروس به کودکان منتقل می‌شود عبارتند از: ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا و انواع و اقسام ویروس‌ها.

اما به طور کلی در صورت بروز تب در کودکان برای تشخیص و درمان به پزشک کودکان مراجعه کنید.

عوارض و علائم حساسیت به شیرخشک

تغییرات پوستی مانند خارش، اگزما، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و کهیر
دفع گاز زیاد بعد از خوردن شیر
استفراغ‌های غیرطبیعی و مکرر وبیرون ریختن مقدار زیاد بزاق کودک
تغییرات ناحیه مقعد و عدم درمان آن با کرم‌های ضدسوختگی
تغییرات روده‌ای
بادکردن زبان، دهان یا صورت کودک و یا تنفس دشوار کودک
مدفوع غیرعادی و بوی مدفوع متعفن
ناراحتی در هضم غذا با علائمی مانند گریه‌های شدید، پیچ و تاب خوردن
افزایش یا کاهش وزن
ناراحتی تنفسی کودک
خواب پریشان کودک و از خواب پریدن او
با متخصصین کودکان مشورت کنید

اگر می‌خواهید کودک خود را با شیر خشک تغذیه کنید و دقیقاً نمی‌دانید چه شیر خشکی باید استفاه کنید و یا می‌خواهید شیر خشک کودکتان را تغییر دهید حتماً با متخصص کودکان مشورت کنید. متخصصین کودکان با در نظر گرفتن وضعیت سلامت کودک، سن، مواد غذایی لازم برای بدن می‌توانند بهترین توصیه را به شما بکنند. متخصص کودکان همچنین با تحت نظر گرفتن کودک از نظر واکنش به شیر خشک و علائم بوجود آمده به شما کمک می‌کند. سعی نکنید حساسیت به شیر خشک را خودتان تشخیص دهید زیرا ممکن است مشکلی جدی را متوجه نشوید و یا کودکتان را از مواد غذایی کافی محروم کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی