ثبت نام 317 کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برای دریافت تسهیلات کرونا


ثبت نام 317 کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برای دریافت تسهیلات کرونا

مشهد- ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت نام 317 کسب و کار این حوزه برای دریافت تسهیلات حمایتی مشاغل زیاندیده از کرونا در این استان خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز چهارشنبه در هفتمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان تاکنون برای ۷۵۰ میلیارد ریال وام ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۷ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تاسیسات گردشگری استان بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته‌اند، افزود: پیشنهاد می‌شود گروه کاری زیرمجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ایجاد شود و برای برون رفت از این وضعیت گفت و گو، تبادل نظر و چاره‌اندیشی گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نظارت‌ شدید بر تاسیسات گردشگری و واحدهای بین راهی و بین شهری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۳۷ فقره نظارت و بازرسی از تاسیسات گردشگری با همکاری پلیس اماکن و تشکل‌های گردشگری انجام شده است.

وی گفت: در این مدت هزار و ۸۳۶ فقره بازدید و بازرسی توسط کارشناسان و بازرسان این اداره کل و ۲۰۶ بازدید نظارتی توسط کمیته اجرایی با اداره اماکن پلیس انجام شده است.

مکرمی‌فر افزود: طی بازدیدهای انجام شده ۱۸۹ مورد تذکر، ۱۳۰ اخطار، ۳۱۸ مورد جلوگیری از فعالیت، ۳۸۳ مورد رسیدگی به شکایت و ۹۹ مورد تمدید پروانه، ۱۱ مورد صدور پروانه و ۱۹ مورد نیز پلمپ و تعلیق فعالیت انجام شده است.

رییس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز گفت: از ۲۴۱ هتل دارای پروانه بهره برداری در این استان ۷۱ هتل فعالیت می‌کنند و متوسط اشغال آنها نیز ۱۲.۷ درصد است و حدود دو سوم هتل‎ها تعطیل هستند.

یوسف بیدخوری افزود: همچنین از ۳۰۸ هتل آپارتمان دارای پروانه بهره‌برداری در استان، ۶۵ واحد فعالیت می‌کنندکه متوسط اشغال آنها ۱۱ درصد است.

وی با بیان این که از ۳۸۱ مهمانپذیر استان ۸۲ واحد فعال است و متوسط ضریب اشغال آن‌ها ۱۰ درصد است ادامه داد: از ۶۰۸ خانه مسافر دارای مجوز نیز ۱۶۲ خانه مسافر با ضریف اشغال ۱۰ درصد فعال است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: همچنین از ۴۱۱ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی استان ۲۰۶ دفتر و شرکت به صورت محدود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۲۵۵ واحد تاسیسات گردشگری استان نیز ۷۸۴ واحد فعال و بقیه تعطیل هستند.

بیدخوری ادامه داد: از ۱۱۸ هزار و ۸۳۰ تخت استان نیز به طور متوسط در هر شبانه روز ۶ هزار و ۶۷۸ نفرتخت اشغال است.

مدیر کل دفر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: نظارت بر اماکن پرخطر انجام می‌شود و در مرحله اول تذکر شفاهی داده شده و در مرحله بعد اقدامات جدی‌تر انجام می‌شود.

حسین شرافتی راد افزود: مجموعه اقدامات انجام شده در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در استان موجب شده است بیشتر مردم در مراجعات و استفاده از اماکن و سرویس‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.

وی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برای همکاری در طرح نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و رعایت استفاده از ماسک قدردانی کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: با اقدامات انجام شده عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر بسیار خوب بوده و مدیریت بحران کرونا در استان خراسان رضوی به نحو شایسته انجام شده است که امیداورم این اقدامات تداوم پیدا کند.
محمد صادق براتی افزود: تا پایان خرداد ماه در دستورالعمل نحوه استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری مشکل داشتیم و این کسب و کارها نمی‌توانستند در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند که با پیگیری‌ها مشکلات اساسی در این زمینه به خصوص برای بنگاه‌های حوزه گردشگری برطرف شد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام از متقاضیان دریافت تسهیلات تا پایان تیر ماه انجام خواهد شد و بانک‌ها تا پایان مرداد ماه پرداخت خواهند کرد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید فرآیند تایید را تسریع کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان میزان خسارت در حوزه گردشگری برای ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به بازگشت وضعیت قرمز به استان افزود: در بحران کرونا مدیریت خوبی در استان و کشور صورت گرفت و خسارت‌ها به حداقل ممکن رسید اما با تداوم شرایط، رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث شد دوباره وضعیت استان از این نظر قرمز شود.

براتی ادامه داد: امید داشتیم خسارت‌های نوروز را در تابستان جبران کنیم و برنامه‌ریزی هم در حال انجام بود و طرح‌هایی هم ارائه شد و با توجه به اعزام نشدن کاروان‌ها به حج، برنامه سفرهای کاروان به مشهد را در دستور کار داشتیم و اگر شرایط فراهم شود برای حضور کاروان زائران خارجی و داخلی در مشهد آمادگی داریم اما همه این برنامه‌ها منوط به تایید ستاد ملی و ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کروناست.

وی گفت: درصد تکمیل ظرفیت تخت‌های واحدهای اقامتی فعال قابل توجه نیست و از ۱۱۸ هزار تخت حدود ۶ هزار تخت اشغال است و مراکز اقامتی مختلف ۱۰ تا ۱۲ درصد اشغال تخت دارند.

جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی افزود: برابر گزارش‌های کمیته‌های نظارتی رعایت پروتکل‌ها در اماکن مذهبی به ویژه آستان قدس رضوی و بقاع متبرکه و اماکن اقامتی استان به نحو بسیار مطلوب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها تشدید و برخورد جدی و قانونی با واحدهای متخلف انجام خواهد شد، ادامه داد: با توجه به حساسیت سلامت مردم هیچ گونه اغماض و گذشت در این زمینه صورت نخواهد گرفت.

براتی گفت: ممنوعیت پذیرش در مهمانسراها و زائرسراهای دولتی در این استان نیز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: کمیته‌های ستاد خدمات سفر هم برای شرایط فعلی و هم برای شرایط بعد از کرونا باید آمادگی لازم داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس