اینشتین؛ نابغه بی جوراب


اینشتین؛ نابغه بی جوراب

چشم‌های آلبرت اینشتین (به صورت جداگانه و خارج از حدقه) داخل یک محفظه مخصوص در شهر نیویورک نگهداری می‌شوند!

اینشتین؛ نابغه بی جوراب
فاطمه کرمی| مشهور است که آلبرت اینشتین بعد از تولد، همه علی‌الخصوص مادرش را متعجب و متحیر کرد. علت این بود که او در دوران نوزادی به‌طور غیرطبیعی، سری بزرگ و حجیم داشت. اما به مرور زمان این مشکل برطرف شد و اندازه سرش به حالت عادی تغییر کرد!
هرچند بعد‌ها مشخص شد لوب آهیانه‌ای اینشتین (قسمتی از مغز که مربوط به پردازش اطلاعات بساوایی، حسی و ادراکات دیداری است) در مقایسه با یک مغز متوسط، ١٥‌درصد بزرگ‌تر است. البته این تنها موردی نبود که کسی مثل اینشتین را از دیگران متمایز می‌کرد!

١- آلبرت اینشتین چهاردهم مارس ١٨٧٩ در شهر اولم (واقع در ایالت وورتمبرگ آلمان) به دنیا آمد. او در طول زندگی‌اش تابعیت‌های آلمانی، اتریشی، آمریکایی و سوییسی را داشت و حتی بدون تابعیت‌بودن را هم تجربه کرد!

٢- اینشتین هم مثل دیگر نابغه‌ها، رفتار‌های عجیب و غریب خاص خودش را داشت. مثلا هرگز جوراب نمی‌پوشید. از نظر او این کار، دردی از هیچ‌کس دوا نمی‌کرد!

٣- اینشتین عاشق ویولن بود و همیشه می‌گفت: اگر دانشمند نبود، حتما یک موسیقیدان بزرگ می‌شد. او معتقد بود که در موسیقی فکر می‌کند و زندگی‌اش را می‌بیند. اسم ویولن اینشتین «لینا» بود!

٤- آلبرت اینشتین در سال ١٩٢١، برای کشف قانون اثر فوتوالکتریک و ارتباط آن با نظریات فیزیک، برنده جایزه نوبل
فیزیک شد. او همچنین جوایز متعددی را برای «نظریه نسبیت» دریافت کرد.

٥- اینشتین تمام جایزه نقدی نوبلی که گرفته بود را به همسرش میلوا پرداخت کرد. این مبلغ بسیار بیشتر از حقوق سالیانه یک استاد دانشگاه بود. اینشتین بعد‌ها پس از جدایی از همسر اولش (میلوا ماریچ) با دخترخاله‌اش، السا لوونتال ازدواج کرد.

٦- نخستین ازدواج اینشتین با میلوا ماریچ، ١٦‌سال طول کشید و حاصل آن سه فرزند بود. از ابتدای این ازدواج، قراردادی بین آن‌ها بسته شد که یکی از صد‌ها ضوابط و شرایطش، آماده‌کردن و بردن سه وعده غذا به اتاق آلبرت بود!

٧- اینشتین در ایام جوانی، اختراعاتش درحوزه دستگاه‌های الکترومغناطیسی را در همان دفتر کارش می‌ساخت.

٨- حافظه اینشتین به‌شدت ضعیف بود. او اغلب نام‌ها، چهره‌ها و تاریخ‌ها را فراموش می‌کرد!

٩- ادگار هوور بنیان‌گذار FBI بسیار تلاش کرد تا اینشتین را از کشور خارج کند، پیش از آنکه دولت آمریکا به خاطر فعالیت‌های کمونیستی زندانی‌اش کند!
اینشتین؛ نابغه بی جوراب

١٠- در سال ١٩٥٢ و در آستانه سال‌های پیری اینشتین، برخی پست ریاست‌جمهوری در دولت جعلی اسراییل را به او پیشنهاد دادند، اما اینشتین خود را یک شخص معمولی می‌دانست و با روحیات صلح‌طلبانه‌ای که داشت، این پیشنهاد را نپذیرفت.

١١- چشم‌های آلبرت اینشتین (به صورت جداگانه و خارج از حدقه) داخل یک محفظه مخصوص در شهر نیویورک نگهداری می‌شوند!

١٢- ایده طراحی چهره کاراکتر «یودا» در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» از چروک‌های پیشانی و حالت چشم‌های آلبرت اینشتین گرفته شده است!

١٣- اینشتین عاشق سیگارکشیدن بود و ادعا می‌کرد سیگار کمک می‌کند تا او آرامش و تمرکز داشته باشد.

١٤- آلبرت اینشتین تا پایان عمر از فراگرفتن رانندگی امتناع کرد!

١٥- اینشتین در سال‌های پایانی زندگی، مجبور بود به جوانان و دانشجویان درس بدهد، چراکه به هیچ‌عنوان اوضاع مالی‌اش خوب نبود و بسیار فقیر شده بود.

١٦- آلبرت اینشتین به مدت ٢٠‌سال یعنی از ١٩١٣ تا ١٩٣٣ میلادی مدیر موسسه فیزیک کایزر ویلهلم بود.

١٧- سندرم اینشتین اختلالی است که موجب تأخیر در تکلم می‌شود و در افراد تیزهوش شیوع بیشتری دارد. برای نخستین‌بار، دکتر توماس ساول، این اختلال را کشف کرد.

١٨- آلبرت اینشتین از ١٥سالگی، روی محاسبات دقیق ریاضی، تسلط کامل داشت!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیب غفوریان پربازدید شد!