ساوت چاینا: خواست چین از دنیا «نه» به تحریم آمریکا علیه ایران است


ساوت چاینا: خواست چین از دنیا «نه» به تحریم آمریکا علیه ایران است

پکن- ایرنا- روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ در گزارشی تحلیلی در مورد اهمیت برجام در صلح و ثبات جهانی نوشت که پکن همواره در چارچوب پایبندی به برجام، همه کشورها را به مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران فراخوانده است.

به گزارش ایرنا ساوت چاینا روز چهارشنبه نوشت: فراخوان کشورهای دیگر برای رویارویی با آمریکا به دلیل تحریم ایران و مخالفت با فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران، یک گام دیگر چین پس از انتشار اخباری درباره برنامه جامع همکاری های دو طرف در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری است.

گزارش می افزاید پکن واشنگتن را عامل تشدید تنش ها در خصوص برنامه هسته ای ایران معرفی کرده و افزوده است که همین اقدامات تحریمی و فشارهای حداکثری موجب شد تا ایران از برخی تعهداتش در چارچوب برجام عقب نشینی کند.

بنا به این گزارش، چین از کشورهای دیگر خواسته است به فراخوان آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران «نه» بگویند این درخواست در شرایطی مطرح می شود که روابط چین و آمریکا به پایین ترین سطح در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

ساوث چاینا نوشته است که درخواست چین برای مقابله با تحریم های آمریکا پس از آن است که اعلام شد چین و ایران در حال رایزنی درباره یک برنامه جامع همکاری هستند که بر اساس آن ۴۰۰ میلیارد دلار از سوی چین در ۱۰۰ طرح ایران سرمایه گذاری خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، اگر این طرح به ثمر برسد و برنامه همکاری اجرایی شود تقویت اقتصادی ایران را به دنبال خواهد داشت که به دلیل خروج دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از برجام و فشارهای حداکثری آسیب زیادی دیده است.

«لی شایو شیان» کارشناس دانشگاه نینگ شیا در شمال غرب چین می گوید که به غیر از تقویت اقتصاد ایران، این برنامه برای پکن هم چه باعث تشدید تنش ها با آمریکا شود یا نه، مزیت هایی دربردارد.

وی این برنامه را روندی برای به روز کردن روابط راهبردی چین با ایران دانست و افزود که چین همیشه به سرمایه گذاری در خاورمیانه و تامین نفت علاقه زیادی داشته است.

گزارش روزنامه ساوت چاینا حاکی است شرایط برای چین هم به نسبت سال ۲۰۱۶ میلادی که نخستین بار موضوع این برنامه مطرح شد فرق می کند این کشور به طور جدی با آمریکا دچار رویارویی شده است نگران انتقادهای علنی واشنگتن هم نیست و ابایی نشان نمی دهد.

روزنامه چینی تاکید کرد که وزارت خارجه چین با اعلام آخرین مواضع خود درباره برجام در پنجمین سالگرد این توافق بین المللی، از این برنامه به صورت آشکار حمایت کرده و حتی آمریکا را درخصوص وجود تنش های اخیر بر سر این موضوع مورد انتقاد قرار داده و مقصر دانسته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان