زادآوری گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان


زادآوری گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین‌المللی  کانی‌برازان

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در پایش‌های خود از تالاب کانی‌برازان، دسته‌هایی از پرندگان در حال انقراض را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده در این تالاب بین‌المللی مشاهده کردند.

فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" دسته‌های چند قطعه‌ای از "اردک‌ بلوطی" و "باکلان‌ کوچک" را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده مشاهده کردند.

وی اضافه کرد: حضور این تعداد پرنده از این گونه‌های نادر و لانه‌سازی آنها در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و این امر نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و ایجاد مکانی امن برای این پرندگان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: زادآوری پرندگان و گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و به همین خاطر پایش‌های کارشناسان افزایش یافته و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

سخنور از اهالی روستاهای اطراف و گردشگران این تالاب نیز خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

امسال حجم آب ذخیره شده تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" ۱۵ درصد از سال گذشته بیشتر استوی با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت آبی تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مطلوب است، افزود: حجم آب ذخیره شده تالاب ۱۵ درصد از سال گذشته بیشتر است و حجم آب ورودی به تالاب چهار دهم مترمکعب در ثانیه است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده بومی و غیربومی در تالاب تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مشغول استراحت و جوجه‌آوری هستند و در روزهای اخیر پلیکان‌های سفید نیز به مجموعه پرندگان این تالاب افزوده شده است.

زادآوری گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان"

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان شامل گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

اردک بلوطی با نام علمی Aythya nyroca پرندهای از گروه اردک‌های غواص از تیرهٔ اردکیان است و این پرنده در ایران نیز دیده می‌شود و از پرندگان محافظت شده است.

سر و گردن و سینه این مرغابی به رنگ سرخ متمایل به قهوه‌ای، زیر دم آن سفید و جنس نر آن بدنی خرمایی تیره با چشم‌هایی سفید دارد که در ناحیه انتهایی نوک لکه سفید رنگی دارند.

پرهای ناحیه شکم سفید رنگ است و حد فاصل بین پرهای زیر شکم وسینه چند ردیف پر مواج سرخ و سفید براق وجود دارد که زیبائی خاصی به پرنده داده و قسمتی از بال‌ها سفید رنگ است و به دلیل آنکه دارای چشم‌های سفید رنگی هستند به آن‌ها مرغابی چشم سفید نیز می‌گویند.

باکلان کوچک با طول ۴۷ سانتی‌متر، دمی دراز و سری کوچک و گرد دارد، در تابستان هر ۲ جنس سری به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز پررنگ دارند، پر و بال آنها سیاه مایل به سبز براق با خال‌های سفید است.

باکلان‌ها خارج از فصل زاد و ولد، گلویش سفید و سینه‌اش به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارند و خال‌های سفید پر و بال را ندارد و پرنده نابالغ چانه سفید، گلو و سینه قهوه‌ای، سطح شکمی سفید مایل به قهوه‌ای و منقاری زرد رنگ دارد.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز