تعیین 30 داروخانه در البرز برای توزیع انسولین مورد نیاز 20 هزار بیمار دیابتی


تعیین 30 داروخانه در البرز برای توزیع انسولین مورد نیاز 20 هزار بیمار دیابتی

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز از وجود 40 هزار بیمار دیابتی در استان خبر داد.

امیر بقایی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت انسولین‌های تزریقی «ان. پی. اچ» و رگولار برای بیماران دیابتی، اظهار کرد: در حال حاضر برای سهولت درمان بیماران و اینکه تزریق آنها را اذیت نکند از انسولین‌های قلمی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه انسولین‌های قلمی در بازارهای جهانی از جمله آمریکا از دو سال قبل با قیمت هر قلم ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار عرضه شده که رقم بالایی است، گفت: اما در ایران قیمت هر قلم انسولین حدود ۳۵ هزار تومان است که اگر با بیمه پرداخت شود نزدیک به ۹۰ درصد هزینه آن توسط بیمه پرداخت می‌شود.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه بعد از بحران ارزی با قاچاق معکوس مواجه شدیم، گفت: به همین دلیل اکنون برای مدیریت در بحث توزیع انسولین موضوع سهمیه بندی و توزیع به تعدادی داروخانه مشخص در سطح استان را در دستور کار داریم که به احتمال زیاد از هفته آتی با اعلام اسامی داروخانه‌ها آغاز می‌شود.

بقایی گفت: بر خلاف بسیاری از استان‌ها که توزیع انسولین در آنها از شبکه غیررسمی توزیع سر درآورده خوشبختانه در داروخانه‌های استان البرز، انسولین مورد نیاز بیماران ۹۰ درصد توسط سیستم‌های بیمه‌ای توزیع می‌شود.

به گفته وی با اقدامات انجام شده در زمینه توزیع انسولین دسترسی افراد سودجو به آن کاهش یافته است.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه قرار است توزیع انسولین در ۴۰ مرکز تعیین شده در استان البرز انجام شود که ۳۰ مورد داروخانه‌های شبانه روزی هستند، بیان کرد: داروخانه هلال احمر، داروخانه‌های کلینیک‌های تأمین اجتماعی و همچنین داروخانه درمانگاه حضرت ولی عصر سپاه نیز انسولین را توزیع خواهند کرد.

بقایی با اشاره به اینکه از این به بعد انسولین بدون نسخه به مراجعین داده نمی‌شود، عنوان کرد: نسخه‌های بیمه‌ای و نسخه‌های آزاد مورد قبول است، البته برای نسخه‌های آزاد ارائه مدارک پزشکی و تاییدیه سابقه بیماری لازم است.

وی با اشاره به تعداد بیماران دیابتی استان گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار بیمار دیابتی در البرز وجود دارد که از این تعداد بالغ بر ۲۰ هزار نفر انسولین دریافت می‌کنند.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با تاکید بر اینکه اعمال مدیریت بیشتر در بحث توزیع انسولین در استان البرز مدنظر است، گفت: می‌خواهیم اگر نشتی نیز در زمان توزیع وجود دارد، رفع شود.

بقایی با اشاره به اینکه انسولین به صورت سهمیه بندی به هر استان تعلق می گیرد، توضیح داد:در حال حاضر سهمیه ماهانه انسولین البرز حدود ۱۰۰ هزار قلم است.

این مسئول بیان کرد: به طور میانگین سرانه‌ای که برای یک بیمار دیابتی نیاز به تزریق انسولین در استان وجود دارد ماهانه حدود پنج قلم است.

وی با اشاره به اینکه انسولین ارزبری بالایی دارد، افزود: حدود ۱۵ درصد ارزبری دارویی کشور از انسولین است.

بقایی افزود: در حال حاضر هفت نوع انسولین قلمی در کشور وجود دارد و عمده انسولین‌ها وارداتی است از کشورهای دانمارک و فرانسه به ایران ارسال می‌شود.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه انسلولین بیماران دیابتی استان به موقع تامین می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در ذخیره انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403