کوه گَزیر ایذه، منطقه حفاظت‌شده‌ فاقد الزامات حفاظتی


کوه گَزیر ایذه، منطقه حفاظت‌شده‌ فاقد الزامات حفاظتی

اهواز -ایرنا- کوه گزیر با دارا بودن طبیعت منحصربفرد و گونه‌های جانوری کمیاب و رو به انقراض، جزیی از منطقه حفاظت‌شده شیمبار است که از این عنوان محافظ ، تنها در حد نام بهره می برد.

به گزارش ایرنا، محیط زیست ایذه سال‌هاست که در محرومیت به سر می‌برد و یکی از اصلی‌ترین مناطق که همواره مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌است کوه گزیر درمنطقه کارتا یا امامزاده سلطان ابراهیم است که بخشی از منطقه حفاظت شده شیمبار به شمار می‌رود.

این منطقه به دلیل برخورداری از حیات وحش شامل کل و بز، خرس قهوهای، پلنگ ایرانی، گرگ، روباه، کفتار و انواع پرندگان خشک‌ زی و تنوع ماهیان، جزو مستعدترین و غنی‌ترین مناطق حفاظتی استان خوزستان است‌.

با وجود اینکه بیش از دو دهه از اعلام منطقه حفاظت شده این منطقه می گذرد، هنوز به وسیله یک کانکس کوچک سه در چهار اداره می‌شود و این نشان از بی‌توجهی محیط زیست استان خوزستان به ایجاد ساختار حفاظتی در این منطقه با ارزش است.

کوه گزیر فقط اسم منطقه حفاظت شده شیمبار را همراه دارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مساحت کوه گزیر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از دره‌های عمیق و پستی و بلندی‌های زیاد تشکیل شده‌است که با وجود آنها سطح آن بسیار بیشتر از این عدد است.

احمد امیری افزود: این کوه در حوزه جغرافیایی شهرستان ایذه قرار دارد اما جزیی از منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا محسوب می‌شود و همین باعث شده‌است که امکانات آنطور که باید و شاید به آن تخصیص پیدا نکند.

وی با بیان اینکه این کوه از سه طرف با آب محصور است ادامه داد: تنها راه زمینی به این کوه از روستای شوار امامزاده سلطان ابراهیم ایذه عبور می‌کند.

امیری کوه گزیر را منحصربفردترین نقطه خوزستان از نظر تنوع زیستی و جانوری دانست و تصریح کرد: علاوه بر کل، بز، خرس قهوه‌ای، روباه، گرگ، پلنگ ایرانی و کفتار، انواع پرندگان نادر مانند جغد ماهی‌خوار، عقاب طلایی، لک‌لک سیاه و کبک تیهو در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: این منطقه سالها با یک نیرو و سپس ۲ نیرو از طرف اداره محیط زیست ایذه محافظت می‌شد که اخیرا با اضافه شدن نیروهای جدید، تعداد نیروهای آن به عدد چهار رسیده است و به صورت نوبتی در منطقه حضور دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه از لزوم احداث پاسگاه محیط بانی در این کوه سخن گفت و تصریح کرد: گزیر عملا توسط اداره محیط زیست ایذه اداره می‌شود و بهره‌ای از منطقه حفاظت شده شیمبار نمی‌برد و احداث یک پاسگاه محیط بانی حداقل امکاناتی است که باید به کوه گزیر اختصاص یابد.

وی ادامه داد: بهتر است که این کوه با اضافه شدن بخش‌هایی از منطقه گلزار تا حوالی تنگ زیر سوسن، یک منطقه حفاظت‌شده جداگانه را تشکیل دهند تا کار حفاظت از آنها با رویه بهتری انجام گیرد.

امیری افزود: محیط‌بانان مستقر در کوه گزیر به واسطه اهمیت این منطقه از آنجا حفاظت می‌کنند درصورتیکه این مسوولیت اضافه بر سازمان ماست، اگر طبیعت منحصربفرد گزیر به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شود خیلی بهتر میتوان از گونه‌های جانوری و زیستی آن محافظت کرد.

کوه گزیر در منطقه کارتا امامزاده سلطان ابراهیم ایذه واقع شده‌است.

در سالهای اخیر گزارش‌های زیادی از مشاهده حیوانات نادر در این منطقه گزارش شده‌است، آبان ۹۷ مدیرکل وقت محیط زیست خوزستان از تصویربرداری از سه پلنگ ایرانی در این منطقه خبر داده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت