گام اول در خرید اینترنتی توجه به نماد اعتماد الکترونیکی است


گام اول در خرید اینترنتی توجه به نماد اعتماد الکترونیکی است

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: اولین مورد در خرید اینترنتی و پرداخت الکترونیک توجه به نماد اعتماد الکترونیکی است.

محسن نوید در گفت گو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: نماد اعتماد الکترونیکی نمادی منحصر به فرد است که سازمان صنعت و معدن و تجارت بعد از بررسی محصولات و سایت فروشگاهی و دریافت ضمانتنامه‌های محتلف به صاحب یا صاحبان فروشگاههای اینترنتی اعطا میکند که این نماد دارای 5 ستاره هست و در ابتدای فعالیت، فروشگاههای اینترنتی دارای یک ستاره می‌باشند.

وی اضافه کرد: با مراجعه به وب سایت https://enamad.ir می توان فروشگاه‌ها و سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند را مشاهده کرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: کسب و کارهایی که در استان اردبیل دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند هم در سایت enamad.ir ثبت شده‌اند که تعداد آنها تاکنون 198 کسب و کار اینترنتی است.

نوید با بیان اینکه مورد مهم در هنگام خریدهای اینترنتی بررسی قیمت‌های محصولات است، ادامه داد: قیمت کالاها در برخی موارد در هنگام خرید می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای خریدار باشند زیرا اگر در سایتی قیمت محصول را خیلی پایین زده باشند باید به معیوب بودن محصول و جعلی بودن فروشگاه اینترنتی شک کرد چون هدف آنها می تواند کشاندن خریداران به صفحه پرداخت جعلی و برداشتن اطلاعات حساب بانکی باشد که به این عمل فیشینگ گفته میشود.

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: شاید برخی بر این عقیده باشند که با داشتن رمز دوم پویا امنیت خرید بالا میرود ولی اشاره به این نکته خیلی مهم و حائز اهمیت است که هکرها درصفحات خرید جعلی با ساختن صفحه پرداخت جعلی در انتظار هستند تا مردم با وارد کردن شماره کارت و شماره cvv2 و تاریخ انقضای کارت و حتی رمز یکبار مصرف کل اطلاعات حساب خود را وارد کنند چون آنها در صفحه جعلی از کدهایی در برنامه نویسی استفاده کرده اند که مدت زمانی از ما جلوتر هستند یعنی با وارد کردن اطلاعات حساب، آنها میتوانند حساب را در مدت زمانی که در اختیار دارند، هک کنند.

وی اضافه کرد: در صفحه پرداخت باید به نماد درگاههای خرید بانکها توجه ویژه شود و بعد از نماد بانک باید به نماد شرکت شاپرک( shaparak) نیز توجه کرد تا درست تایپ شده باشد و بعد از نماد شاپرک توجه به دامنه با پسوند .ir لازم و ضروری است.

نوید با بیان اینکه مورد بعدی که رعایت آن نیز خالی از لطف نیست و جلوی هک سیستم را میگیرید ریستارت کردن سیستم بعد از پرداخت الکترونیکی است، ادامه داد: نکته مهم دیگری که حائز اهمیت است این است که باید کارتی که دارای رمز خرید اینترنتی هست به اندازه مبلغی که میخواهیم خرید انجام دهیم، شارژ کنیم و درصورت هک اطلاعات حساب، فقط آن مبلغ از حساب برداشت شود تا جلوی خسارات بیشتر گرفته شود.

گام اول در خرید اینترنتی توجه به نماد اعتماد الکترونیکی است

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا