توزیع انسولین در 30 داروخانه البرز انجام می شود


توزیع انسولین در 30 داروخانه البرز انجام می شود

کرج - ایرنا - مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره مشکلاتی در عرضه انسولین برای بیماران دیابتی گفت : برای مدیت این مشکل توزیع انسولین به زودی در 30 داروخانه استان انجام می شود.

دکتر امیر بقایی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت : در گذشته از انسولین های تزریقی «ان. پی. اچ »و «رگولار» برای بیماران دیابتی استفاده می شد که اکنون برای سهولت درمان بیماران از انسولین های قلمی استفاده می شود.

وی گفت: انسولین های قلمی در بازارهای جهانی با قیمت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار عرضه می شود، اما در ایران قیمت آن حدود ۳۵ هزار تومان است که اگر بیمار دارای بیمه باشد نزدیک به ۹۰درصد هزینه آن برعهده بیمه است.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز به دلیل کمیاب شدن انسولین اشاره کرد و بیان داشت: پس از بحران ارزی با قاچاق معکوس این گونه داروها مواجه شدیم که به همین دلیل اکنون برای مدیریت در بحث توزیع انسولین موضوع سهمیه بندی و توزیع به تعدادی داروخانه مشخص در سطح استان را در دستور کار داریم که به احتمال زیاد از هفته آتی با اعلام اسامی داروخانه ها آغاز می شود.

وی گفت: بر خلاف بیشتراستان ها که توزیع انسولین در آنها از شبکه غیررسمی توزیع سردرآورده، در داروخانه های استان البرز، انسولین مورد نیاز بیماران ۹۰درصد توسط سیستم های بیمه ای توزیع می شود.

به گفته بقایی با اقدامات انجام شده در زمینه توزیع انسولین دسترسی افراد سودجو به آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه قرار است توزیع انسولین در ۴۰ مرکز تعیین شده در استان البرز انجام شود که ۳۰ مورد داروخانه های شبانه روزی است، بیان داشت: داروخانه هلال احمر، داروخانه های کلینیک های تامین اجتماعی و همچنین داروخانه درمانگاه حضرت ولی عصر سپاه نیز توزیع انسولین را خواهند داشت.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با این توضیح که از این‌لحظه بدون نسخه به جراجعان انسولین داده نمی شود، عنوان کرد: نسخه های بیمه ای و نسخه های ازاد مورد قبول است، البته برای نسخه های آزاد ارائه مدارک پزشکی و تاییدیه سابقه بیماری لازم است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰هزار بیمار دیابتی در البرز داریم که از این تعداد بالغ بر ۲۰ هزار نفر انسولین دریافت می کنند، افزود: در زمان حاضر هفت نوع انسولین قلمی در کشور داریم و عنده انسولین ها وارداتی است از کشورهای دانمارک و فرانسه به ایران ارسال می شود.

بقایی با اشاره به اینکه سهمیه ماهانه استان البرز در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار قلم انواع انسولین است، بیان داشت: به طور میانگین‌سرانه ای که برای یک بیمار دیابتی نیاز به تزریق انسولین در استان وجود دارد ماهانه حدود پنج قلم است.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: حدود ۱۵درصد ارزبری دارویی کشور مربوط به انسولین است که رقم بالایی است.

وی در خصوص ارتباط بین دیابت و کرونا بیان داشت : ارتباط بین دیابت و بیماری کرونا هنوز به اثبات نرسیده اما احتمال ابتلای بیماران دیابتی به بیماری های عفونی زیاد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر