گوشی های اپل، نصف صنعت لوازم خانگی، ارز می‌خورند!/ 9درصدی هایی که حق 91 درصد مردم را می خورند/ آخرین جزئیات از ممنوعیت واردات گوشی های لاکچری


گوشی های اپل، نصف صنعت لوازم خانگی، ارز می‌خورند!/ 9درصدی هایی که حق 91 درصد مردم را می خورند/ آخرین جزئیات از ممنوعیت واردات گوشی های لاکچری

واردات گوشی‌های برند امریکایی «اپل» حدود 500 میلیون یورو را به خود اختصاص داده اند؛ در حالی که میزان واردات قطعات لوازم خانگی، در سال 98 نزدیک به یک میلیارد یورو بوده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: هفته گذشته، خبرگزاری بی.بی.سی، خبری را مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های همراه بالای 300 یورو منتشر و سر و صدای زیادی به پا کرد. با وجود تایید این خبر توسط ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی، برخی از مسئولین در قبال آن موضع گرفتند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی نوشت: «ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰یورو دارای سه ایراد جدی است. با رییس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود.»

با وجود گذشت یک هفته از انتشار این توییت، همچنان کاربران فضای مجازی و کارشناسان منتظرند جهرمی، سه ایراد جدی که به این طرح وارد دانسته را معرفی کند.

همچنین حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره این موضوع گفت: «پیشنهاد تخصیص ارز برای واردات موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار در کمیته‌ای کارشناسی در بانک مرکزی مطرح شد، اما به تصویب مسئولان نرسید ... و واردات موبایل با روش سابق ادامه دارد»

اما مجید رضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز، ممنوعیت واردات گوشی همراه بالای 300 یورو را تایید کرد و در رد ادعای مدرس خیابانی، اظهار داشت: این موضوع شایعه نبود، بلکه دستورالعملی بود که بعد از رسانه ای شدن آن، عقب نشینی کردند.

حریری با استناد به صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود، ادامه داد: سخنگوی دولت در تاریخ 17 تیرماه اعلام کرد که این تصمیم از سوی کارگروهی بنام «کارگروه تخصیص ارز» در وزارت صمت بوده که هنوز مصوبه آن ابلاغ نشده، اما تصمیم گرفتند به آن دسته از گوشی‌ها ارز تخصیص ندهند.
در این رابطه، حسین یوسفیان، مدیر سامانه همتا(رجیستری موبایل) در نشست خبری انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، اظهار داشت: تکذیب خبر ممنوعیت واردات موبایل اشتباه است چراکه از ابتدای امسال هیچ ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص نیافته است؛ ضمن اینکه گفته شده واردات موبایل طی سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۴برابر افزایش یافته که این موضوع را تکذیب می‌کنم زیرا برخلاف این شایعات، واردات موبایل طی سه‌ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰۰هزار دستگاه نیز کاهش یافته است، البته حجم ثبت سفارش‌ها در سال جاری تغییری نیافته بلکه ارزی برای تخصیص نیست.
*91 درصد مردم گوشی لاکچری نمی‌خواهند
طبق آماری که از سمت بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، نشان می دهد که تنها 9 درصد از گوشی های موبایل وارداتی، بالای 300 یورو قیمت داشتند. این بدان معناست که بازار این گوشی ها، 9 درصد از مردم را شامل می شود و 91 درصد مردم، به هر دلیلی، استقبالی برای این نوع گوشی های موبایل نشان نمی دهند. گوشی‌هایی مثل برند اپل یا سری نوت سامسونگ یا مدل های بالای هوآوی، بیش از هزار دلار قیمت دارند.
گوشی های اپل، نصف صنعت لوازم خانگی، ارز می‌خورند!/ 9درصدی هایی که حق 91 درصد مردم را می خورند/ آخرین جزئیات از ممنوعیت واردات گوشی های لاکچریگوشی های اپل، نصف صنعت لوازم خانگی، ارز می‌خورند!/ 9درصدی هایی که حق 91 درصد مردم را می خورند/ آخرین جزئیات از ممنوعیت واردات گوشی های لاکچریگوشی های اپل، نصف صنعت لوازم خانگی، ارز می‌خورند!/ 9درصدی هایی که حق 91 درصد مردم را می خورند/ آخرین جزئیات از ممنوعیت واردات گوشی های لاکچری
*ارزی که می‌برند

اما نکته حائز اهمیت، میزان ارزی است که این گوشی‌ها از کشور خارج می‌کنند. در شرایطی که کشور دچار جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید از سوی امریکاست و طبق گفته سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به بازارنیوز مبنی برر این که فروش نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده و صادرات غیر نفتی نیز به مشکل برخورده است، مشکل ارزی، خود را در بازار آزاد نشان می‌دهد، به این صورت که در حال حاضر تا روز تنظیم این گزارش (۲۲ تیر)، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۲ هزار و ۷۴۰ هزار تومان است.

*اپل، نصف کل صنعت لوازم خانگی ارز می‌خورد!

به گفته حسین یوسفیان، میزان واردات گوشی همراه در سال گذشته، ۲.۴ میلیارد یورو بوده که از این میزان، سهم گوشی‌های به اصطلاح لاکچری بالای ۳۰۰ یورو، ۳۵ درصد و نزدیک به ۸۴۰ میلیون یورو بوده است. گوشی‌های برند امریکایی «اپل» حدود ۵۰۰ میلیون یورو را به خود اختصاص داده اند.

نکته تاسف بار این ماجرا این است که میزان واردات قطعات لوازم خانگی، در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیارد یورو بوده و همچنین به عنوان نمونه دیگر، واردات لاستیک خودرو‌های سنگین، ۲۵۰ میلیون یورو را به خود اختصاص داده اند. این درحالی است که سال ۹۷ به دلیل کمبود لاستیک خودروی سنگین، اغتشاشات گسترده‌ای توسط کامیون داران در کشور رخ داد.

ادامه این روند در سال ۹۹ و با توجه به این که میزان تقاضا، سالانه بیشتر می‌شود، خروج نزدیک به یک میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز ۹ درصد از افراد جامعه غیر قابل تصور نیست؛ لذا باید مسئولین، فکری برای این میزان خروج ارز داشته باشند.

*ارز نفتی برای واردات کالای لاکچری؟

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز، با انتقاد از واردات کالای لوکس با دلار‌های نفتی، اظهار داشت: مسئله اصلی این است که اساسا چرا گوشی با منابع ارز دولتی باید وارد شود. این موضوع تکرار یک روش غاصب است که نامش دستکاری در نظام قیمت گزاریست، که با ارز نفتی کالای لوکس وارد می‌کنند.

وی افزود: باید ارز نفتی ما مصروف به نیاز‌های اساسی مردم شود تا در اینصورت، افزایش قیمت ارز قیمت همه کالا‌ها را بالا نبرد و به مردم فشار زیادی وارد نشود. همچون گوشی گرانقیمت، هیچ کالای لوکس دیگری هم نباید وارد شود؛ چون در شرایط کنونی منابع باید صرف کالا‌های اساسی شود که بطور کوپنی در اختیار مردم قرار گیرد. ارز نفتی برای همه مردم است نه برای یک گروه خاص، اما کالا‌های آرایشی و موبایل لوکس و...، چون سود خوبی دارند با ارز دولتی وارد می‌شود و گران فروخته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا