تاثیر ویروس کرونا بر قلب


تاثیر ویروس کرونا بر قلب

العه اخیر بر روی سلول های بنیادی نشان می‌دهد کروناویروس جدید از طریق گیرنده های مشترک با ریه، قلب را نیز آلوده می کند. این امر می تواند دلیل عوارض قلبی ناشی از ابتلا به کووید19 باشد.

به گزارش افکارنیوز،

در ابتدا کارشناسان تصور می کردند که کرونا یک بیماری تنفسی است و علائم آن سرفه، تنگی نفس و ذات الریه است. با این حال، شواهد و مطالعات جدید در مورد این ویروس مرموز نشان می دهد که این بیماری همچنین می تواند باعث بروز علائم عصبی و قلب ی شود.

اخبار اجتماعی- پزشکان تغییراتی در سیستم گردش خون افراد مبتلا به COVID-19 گزارش کرده اند که گاهی اوقات منجر به لخته شدن خون و همچنین عوارض قلبی مانند تغییر در ریتم قلب، آسیب به بافت قلب و سکته قلبی می شود. درباره این مساله که کووید ۱۹ یک خطر برای قلب محسوب می شود، توافق جمعی و محکمی وجود دارد اما اینکه چه تعداد از علائم بیماری مربوط به تاثیر مستقیم روی قلب بوده و کدامیک حاصل فرآیندهای دیگر این بیماری از جمله التهاب ، هنوز ابهاماتی وجود دارد.

دانشمندان در مطالعه جدیدی که در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده، نشان می دهند که کووید۱۹ می تواند سلول های قلبی را آلوده کرده و عملکرد آنها را تغییر دهند. یافته های آنها، از آزمایشات موجود در سلول های بنیادی انسان نشان می دهد که علائم قلبی COVID-19 ممکن است نتیجه مستقیم عفونت بافت قلبی باشد.

رفتار کرونا در سلول‌های قلبی

دانشمندان برای تولید سلولهای قلبی از نوعی سلول بنیادی بنام سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) استفاده کردند. در این مطالعه، تیم iPSC ها را برای تبدیل شدن به سلولهای قلبی برنامه ریزی کرده و بعداً آنها را با ویروس کرونا ادغام کردند. محققان با استفاده از میکروسکوپ و تکنیک های تعیین توالی ژنتیکی، دریافتند که SARS-CoV-2 (کرونا) می تواند به طور مستقیم سلول های قلب را آلوده کند.

آنها همچنین نشان دادند که ویروس می تواند به سرعت در سلولهای قلب تقسیم شده و این باعث تغییر در توانایی ضربان قلب بعد از مدت زمانی کمتر از ۳ روز می شود. دکتر آرون شارما ، نویسنده اول این مطالعه تحقیقاتی ، توضیح می دهد: ما نه تنها کشف کردیم که این سلولهای بنیادی مشتق از سلولهای بنیادی مستعد عفونت توسط کروناویروس جدید هستند بلکه این ویروس می تواند به سرعت در سلولهای عضله قلب نیز تقسیم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور