سه خبر از شهرستان‌های اردکان، مهریز و یزد


سه خبر از شهرستان‌های اردکان، مهریز و یزد

یزد - ایرنا - تاکید فرماندار اردکان به رفع مشکل آب روستای گردشگری توت، برق مورد نیاز بازارچه صنایع دستی مهریز تامین شود و جلوگیری از ادامه ساخت ساختمان پزشکان یزد با حکم دادستانی از جمله خبرهای روز سه شنبه است.

فرماندار اردکان با بیان گلایه مردم در فصا تابستان به دلیل نبود آب در روستای گردشگری توت، خواستار رسیدگی فوری به این مشکل شد.

بهروز شهابی زاد در نشستی با بخشدار خرانق، رییسان شرکت های آب و فاضلاب شهری( آبفا) و روستایی (آبفار) و معاون اجرایی آبفار استان یزد با اشاره به واگذاری بی رویه زمین در این روستا بدون درنظر گرفتن زیرساخت ها و ‌برخی تصرف های غیرمجاز و توسعه ساخت و سازها، افزود: محدودیت منابع آبی مشکلاتی را برای ساکنان دایمی و موقت روستا ایجاد کرده است .

وی اضافه کرد: مردم حاضر به پرداخت هزینه آب مصرفی هستند و اخذ نکردن هزینه آب از مشترکان در گذشته ، مشکل آبرسانی به روستا را دوچندان کرده است.
همچنین جاوید عیدانی بخشدار خرانق تصمیم به تشکیل شورای آب، موانع پیش روی اجرای مصوبات قبل را تشریح کرد و خواستار همکاری هرچه بیشتر شورای روستا و اداره آبفار برای ساماندهی مقوله آب در این روستا شد.

تشکیل شورای آب ظرف یک هفته آینده با حضور نمایندگان فرماندار، آبفار و شورای روستا مورد تاکید قرار گرفت و با تدوین دستورالعمل قانونی برای قرائت کنتور، اخذ هزینه مصرف آب و خرید و حمل آب مورد نیاز به روستا تصویب شد تا با همکاری مشترکان روستا و پرداخت هزینه ها شاهد رفع مشکل موجود باشیم.

روستای توت در بخش خرانق با کمتر از ۵۰ نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری شمال شرق شهر اردکان واقع است و به واسطه باور مذهبی مردم سال‌هاست که در دهه پایانی صفر مکانی برای برگزاری مراسم تعزیه و آیین‌های مذهبی است.

مرکز بخش خرانق در روستای تاریخی به همین نام در مسیر شهر یزد به شهر طبس از توابع خراسان جنوبی قرار دارد.

در حال حاضر حدود ۹ هزار نفر در ۲۹ روستای اردکان ساکن هستند و مرکز این شهرستان ۹۸ هزار نفری در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

مهریز

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مهریز با اشاره به اینکه بیش از یک سال از افتتاح بازارچه و نمایشگاه دایمی صنایع دستی این شهرستان می‌گذرد، گفت: این مکان هنوز فاقد ترانس و برق کافی برای استفاده مردم و هنرمندان است.

مجاهد کرباسی افزود: هنرمندان برای فعالیت و برگزاری دوره‌های آموزشی و فروش صنایع دستی در فصول مختلف سال به وسایل سرمایشی و گرمایشی نیاز دارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به علت تامین نشدن برق مورد نیاز و ترانس ، عملا هیچگونه استفاده مناسبی توسط مردم و هنرمندن از بازاچه و نمایشگاه صورت نمی‌گیرد .

این مسوول اظهار کرد: در این خصوص تاکنون جلسه‌هایی با حضور مسوولان به خصوص شهرداری و شورای شهر برگزار شده که منتظر اقدام عملی هستیم.

کرباسی گفت: تامین برق مجموعه نقش مهمی در برگزاری دوره‌های آموزشی، فروش صنایع دستی، توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران به منطقه دارد.

وی با بیان اینکه این مجموعه و پارک جوار آن متعلق به شهرداری است و پیگیری حضور هنرمندان در آن بر عهده میراث فرهنگی است، همکاری شهرداری در رفع نیازها را خواستار شد.

تاکنون رشته‌های صنایع دستی چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی این شهرستان با ۲۰ فعال در فهرست آثار ملی ثبت شد و سایر رشته‌های فعال منطقه می توان به گیوه بافی، تخت‌کشی، قالی‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، سرمه‌دوزی و کار روی چوب و شیشه اشاره کرد.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

یزد

دادسرای عمومی و انقلاب یزد از ادامه عملیات اجرایی پروژه بزرگ ساختمان پزشکان واقع در بلوار طالقانی در مرکز این استان جلوگیری کرد.

به گزارش شامگاه سه‌شنبه روابط عمومی دادگستری یزد، وجود ایراد و ابهام های متعدد در قرارداد که شائبه تضییع حقوق عمومی را ایجاد کرده و همچنین تخلف فاحش ساخت و ساز و رعایت نکردن ضوابط پارکینگ از جمله دلایل این حکم است.

در گزارش ارسالی ،اشاره بیشتری به شروع طرح، وسعت و دست‌اندرکاران ساخت آن نشده است .

ازدحام پزشکان متخصص و فوق تخصص، آزمایشگاه مرکزی و شمار زیادی آزمایشگاه خصوصی، سونوگرافی، رادیولوژی، سی. تی. اسکن، ام. آر.آی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، مجتمع تجاری (ستاره)، سوپرمارکت، میوه فروشی، کالای پزشکی، لباس و تعدادی بانک در این خیابان مستقر است.

این بلوار که در هسته مرکزی شهر واقع شده با ترافیک سنگینی خصوصا عصرها روبروست به گونه‌ای که گاهی تحمل آن برای شهروندان و مسافران غیرممکن است.

از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان حدود ۶۰ درصد در شهر یزد زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام