75 درصد تغییر کاربری‌ها در خارج از محدوده شهرها انجام می‌شود


75 درصد تغییر کاربری‌ها در خارج از محدوده شهرها انجام می‌شود

قزوین - ایرنا - معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: 75 درصد تغییر کاربری‌ اراضی در خارج از محدوده و در حریم شهرها و همچنین خارج از طرح هادی روستاها انجام می‌شود.

صفدر نیازی روز سه شنبه در نشست تبصره یک ماده یک اراضی کشاورزی قزوین افزود: سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها به عنوان حافظان زمین‌های کشاورزی باید این محدوده‌ها را در اختیار داشته باشند تا امکان کنترل تغییر کاربری‌های مجاز و غیر مجاز تشخیص داده شود.

این مسوول با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز و ساخت و ساز و تعرض به زمین های کشاورزی، اظهار داشت: باید تلاش شود تا احکام دستگاه قضایی در خصوص تغییر کاربری ها با سرعت بیشتر و در زمان کمتری اجرایی شود.

معاون حفظ کاربر ی و یکپارچه سازی اراضی سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه رعایت قانون در تغییر کاربری باید به عنوان یک اصل مورد توجه باشد،گفت: در همین راستا اجازه نداریم نسق های زراعی را برای صدور مجوز تغییر کاربری خرد کنیم.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی در کشور ما محدود است،افزود: اراضی درجه یک ما چهار میلیون هکتار است و این در حالی است که باید غذای ۸۰ میلیون نفر را نیز تامین کند بنابراین چاره ای نداریم که با جدیت از اراضی کشاورزی کشور صیانت و حفاظت کرده و با قاطعیت جلوی تغییر کاربری های غیرمجاز را بگیریم.

این مسوول گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری های غیرمجاز که عمدتا در اراضی درجه یک نیستند مخالفتی ندارد اما نباید به بهانه توسعه و اجرای طرح های اقتصادی اراضی کشاورزی مرغوب خود را تغییر کاربری دهیم.

معاون حفظ کاربر ی و یکپارچه سازی اراضی سازمان امور اراضی گفت: در رابطه با صدور مجوز اتاقک های کارگری در اراضی باغی باید پیشنهادات لازم از سوی استان ها ارایه و در این خصوص راهکاری در قالب بخشنامه و آئین نامه هماهنگ به استان ها ابلاغ شود.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403