رتبه اول دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی


رتبه اول دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی از تشدید نظارت این دانشگاه بر عملکرد مراکز آموزشی زیرمجموعه این دانشگاه خبر داد و افزود: واحد استانی دانشگاه، رتبه اول دانشگاه‌های کشور در بعد نظارتی را دارد.

فرزان قالیچی روز سه شنبه در جلسه کمیته علمی و فناوری ستاد استانی مقابله با کرونا، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از انقلاب اسلامی، در راستای بازسازی اقتصاد کشور در عرصه صنعت و تولید تاسیس شده است.

وی افزود: ستاد مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 73 تاسیس شد و دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز به عنوان اولین واحد استانی در سال 75 شروع به فعالیت کرد.

وی در خصوص حوزه اختیارات و وظایف این دانشگاه، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی، مسئولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی، کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاری‌های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را برعهده دارد.

رتبه اول دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی

به گزارش ایسنا، قالیچی ادامه داد: مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی زیرنظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزش‌های علمی کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارت‌های متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تاسیس شده‌اند که رشته‌های تحصیلی را در حوزه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر برای دانشجویان ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت 33 مرکز علمی کاربردی در سطح استان طی سال گذشته، گفت: امسال در راستای سیاست‌های انقباضی دانشگاه و حذف مراکز وابسته به نهادهای دولتی، 13 مرکز علمی کاربردی در سطح استان حذف شده و اکنون 20 مرکز که اغلب مربوط به حوزه صنعت هستند، فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص آمار دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، تشریح کرد: 2466 دانشجو در مقطع کاردانی و 2434 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند؛ تاکنون 46 هزار و 349 دانشجو در مقطع کاردانی و 27 هزار و 444 دانشجو در مقطع کارشناسی و 65 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارغ التحصیل شده‌اند.

رتبه اول دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: با توجه به کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه‌های استان، و به تبع آن دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز با کاهش دانشجو روبه رو بوده اما با این حال، 20 درصد ظرفیت پذیرش خود را افزایش داده است.

وی در خصوص محور فعالیت‌ها و اهداف کلان واحد استانی این دانشگاه، اظهار کرد: از جمله اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی استان می‌توان به برنامه ریزی و تلاش برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های مهارت محور مراکز، نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مراکز و ارزیابی مستمر فعالیت‌های آن‌ها، ماموریت محور کردن فعالیت مراکز آموزشی از طریق تخصیص رشته‌ها و فعال بودن کمیسیون برنامه ریزی درسی دانشگاه به منظور تدوین دوره‌های درسی جدید با توجه به نیاز صنعت و جامعه اشاره کرد.

وی با تاکید بر انجام نظارت بر نحوه فعالیت مراکز آموزشی، گفت: با توجه به سیاست واحد استانی این دانشگاه مبنی بر افزایش کیفیت و نظارت بر آموزش‌ها، 10 نفر پرسنل، کار نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی را برعهده دارند.

قالیچی با اشاره به اهمیت تحصیل، متذکر شد: دانشگاه فقط محل نشستن و فراگیری علم نیست، بلکه محل الگوگیری از اساتید و کارخانه آدم سازی است.

رتبه اول دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی

وی در خاتمه با اشاره به تولید تجهیزات مرتبط با کرونا در مراکز آموزشی علمی کاربردی استان، تشریح کرد: از جمله اقدامات دانشگاه علمی کاربردی در این راستا می‌توان به تولید 50 هزار ماسک و ارسال آن به تمامی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور، تولید دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک، توزیع 55 هزار لیتر مایع ضدعفونی و تولید 120 هزار ماسک توسط فارغ التحصیل مرکز علمی کاربردی بهزیستی در قالب مشاغل خانگی اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، روسا و معاونان دانشگاه‌های استان به تشریح اقدامات هسته‌های مختلف این کمیته علمی پرداختند.

حسن ولی زاده، رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دبیر این کمیته با اشاره به تقدیر معاون وزیر بهداشت از اقدامات این کمیته علمی و فناوری، گفت: دانشگاه‌های استان اقدامات خوبی در راستای تامین ملزومات بهداشتی و پزشکی انجام دادند و نیاز استان را رفع کردند.

وی افزود: اکنون هسته‌های تخصصی این کمیته مشخص شده و کارهای خوبی در حال انجام است، در این راستا کتابچه‌ای نیز در خصوص عملکرد دانشگاه‌های استان در دوران کرونا، در حال تدوین است تا این اقدامات را به صورت جامع نشان بدهیم.

وی با اشاره به عملکرد خوب دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های مجازی، گفت: مشکلات خاصی در این زمینه به وجود نیامده اما همان مشکلات جزئی در ارائه آموزش‌ها نیز به مرور رفع شده و برای ترم آتی وضعیت بهتری خواهم داشت.

میر نریمان یوزباشی، معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز در این جلسه، با تشریح برنامه‌های هسته بازاریابی و توسعه مشاغل این کمیته علمی، گفت: اعضای این هسته متشکل از رییس دانشگاه علمی کاربردی استان، معاون علمی این دانشگاه، مدیرکل اداره تعاون استان، رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کارشناس، مشاور و مدرس حوزه کارآفرینی است که اقدامات مهمی را در جهت بهبود وضعیت کسب و کار انجام داده‌اند.

وی اظهار کرد: اقداماتی چون برگزاری رویداد ایده تاپ آنلاین در زمینه پایداری کسب و کارها در روزهای کرونایی و پساکرونا، برگزاری آنلاین جلسات مدیریت بحران کرونا در شرکت‌های تولیدی و خدماتی از طریق بهبود تاب اوری سازمانی، کارگاه‌های آموزشی آنلاین تحت عنوان بررسی تاثیر کرونا بر آینده مشاغل و راهکارهای مقابله با آن، کارگاه‌های آموزشی با موضوع توسعه کسب و کارها در فضای محازی، تدوین بسته پروتکل آموزشی شغلی و مکاتبه با کارخانجات تراکتورسازی ایران و انجام اقدامات استارتاپی در راستای تاب اوری سازمانی بحران‌ها، انجام گرفته است.

در ادامه، سیدعلی فارغ، معاون پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این جلسه، با اشاره به اقدامات دانشکده معماری در راستای تدوین باطراحی‌های امکان مهم در دوران کرونا، تشریح کرد: با توجه به این‌که بیمارستان‌های استان برای دوران اپیدمی طراحی نشده‌اند، اکنون طرح بازطراحی مبادی ورودی بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان امام رضا (ع)، آماده اجرا است.

وی افزود: اقدامات دیگری چون طراحی سازه مناسب سازی فضای مسکونی جهت مراقبت از بهبودیافتگان کرونا در منزل، بازطراحی فضای پادگان‌ها، اماکن عمومی و پرتردد چون مصلی تبریز، با توجه به بازگشایی‌ها انجام گرفته است.

وی با اشاره به تولید موادضدعفونی و ماسک در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ادامه داد: هم‌چنین طی قراردی با مرکز صداوسیمای استان، در راستای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی، فاصله گذاری اجتماعی،‌ انیمیشن ترویجی با زبان طنز به نام قرونا، انجام می‌گیرد.

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز با اشاره به ادامه دار بودن شرایط کرونایی در کشور، گفت: دانشگاه‌ها باید باید برای یکسال آتی‌ با شرایط کرونایی برنامه ریزی کنند.

وی افزود: در این راستا، اقدام به طرح پرسشنامه ارزیابی آموزش‌های مجازی دانشگاه کردیم تا نقاط ضعف و قوت خود را بدانیم، توصیه می‌شود تا سایر دانشگاه‌ها نیز این امر را انجام دهند.

اکبر غلامپور، مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه، با اشاره به اقدامات هسته تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی این کمیته، گفت: تمامی ایده‌های مهم در این راستا به خصوص میت‌های تشخیص سریع پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از این طرح‌ها، کیت تشخیص کرونا و آنفلوانزا است که اکنون در حال انجام است.

وی افزود: ماسک‌های سه لایه جرای و موادضدعفونی نیز به اندازه کافی توسط شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه فراهم شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

صمد رسول‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با اشاره به اهمیت بعد اجتماعی و فرهنگی کرونا در جامعه، گفت: با توجه به این‌که هنوز دارو و واکسن درمان این ویروس کشف نشده است، تنها راه کنترل این بیماری اجرای مسئولیت اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این راستا هسته سلامت روانی و اجتماعی که متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف استان است، با اجرای برنامه‌هایی در پی ارائه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و هم‌چنین پژوهش و تحقیقات در این زمینه اقدام کرده‌اند.

وی از راه اندازی سایت و سامانه مجازی ارائه مشاوره به خانواده‌های درگیر با کرونا خبر داد افزود: این اقدام بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در زمینه پژوهشی طرح‌هایی چون عوامل کاهش نگرانی مردم درباره ابتلا به کرونا، کاهش ملاحظات بهداشتی و تاثیر کرونا بر زنان خانه دار و بنیه خانواده‌ها در حال انجام است.

در ادامه، احمدرضا مصطفی قره باغی، رئیس دانشگاه صنعتی سهند، گفت: از زمان شیوع کرونا، فقط آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها تعطیل شده اما آموزش‌ها مجازی با صرف انرژی دو برابر در حال انجام است.

وی افزود: کرونا باعث تغییر نگرش و شیوه عمل‌ها شده است به طوری که ظرفیت برگزاری کلاس‌ها و جلسات در بستر مجازی، شناسایی شده است؛ مشکلاتی در ابتدا وجود داشت اما با مرور زمان این موارد رفع شده است.

وی با اشاره به اهمیت آسیب شناسی آموزش‌های مجازی در طول ترم، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان فاقد امکانات مناسب برای دریافت این آموزش‌ها هستند، از این باید صندوق رفاه دانشجویان، وام‌هایی با کارمزد پایین به دانشجویان برای تهیه این امکانات ارائه بدهند.

وی متذکر شد: در بحث آموزش مجازی، نحوه ارزیابی پایان ترم یکی از دغدغه‌ها محسوب می‌شود که امیدوارم در ترم آتی یک روش معین و راهکار مناسبی برای این امر اتخاذ شود.

در پایان این جلسه، مقرر شد تا بررسی آموزش مجازی دانشحویان استان به جلسه آتی کمیته واگذار شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی