ماسک ابزار همزیستی با کرونا


ماسک ابزار همزیستی با کرونا

ایلام - ایرنا - آنطور که پیداست کرونا به این زودی‌ها خیال رفتن ندارد یا اینکه دست‌کم کسی نمی‌داند کی می‌رود، درمان و واکسنش را هم که هیچکس در هیچ کجای جهان پیدا نکرده است اما ابزاری هست که می‌تواند همزیستی تقریبا مسالمت‌آمیز بشر با کرونا را تضمین کند.

ناچاریم روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها با کرونا زندگی کنیم مثل همه بیماری‌هایی که مردم را به وحشت انداختند و برای مدت‌ها زندگی بشر را مختل و هزاران نفر را مبتلا کردند، اما در نهایت نتوانستند زندگی بشری را به ورطه نابودی بکشانند و بشر نیز نتوانست راه نابودی آن‌ها را پیدا کند اما در هر زمان ابزاری یا روشی برای همزیستی یافت شد.

به طور مسلم تعطیلی و بگیر و ببند که خیلی‌ها در جای جای جهان امتحانش کردند، راه چاره کرونا نیست، روال عادی زندگی باید با شرایط جدید ادامه پیدا کند در غیر اینصورت خیلی‌ها نه از کرونا که از تنهایی، بی‌پولی و گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند ضمن اینکه تعطیلی‌ها تا ابد نیز نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

متخصصان بهداشتی می‌گویند شاید سال‌ها ناچار باشیم با کرونا زندگی کنیم اما اگر بخواهیم مبتلا نشویم و زنده بمانیم یک راه بیشتر ندارد و آن ماسک زدن است؛ به همین سادگی.

خستگی، کلید واژه ماسک نزدن

شاید اگر تا هفته‌ها پیش از این کسی ماسک نمی‌زد، می‌شد به نبود ماسک، گرانی و حتی عدم توصیه متخصصان و عدم اثبات کارایی آن نسبت داد اما الان که ماسک به وفور و ارزان در دسترس است و همه بر استفاده از آن تاکید دارند، اینکه کسانی چرا کار ساده ماسک زدن را آنهم وقتی که جانشان را نجات می‌دهد، انجام نمی‌دهند جای سوال دارد.

بیشتر آن‌ها در پاسخ به اینکه چرا ماسک نمی‌زنید عنوان می‌کنند که خسته شده‌اند از اینکه این پاسخ عجیب نیازمند واکاوی و بررسی است بگذریم آن‌ها هیچ تصوری در مورد اینکه در صورت ابتلا به کرونا چه شرایطی پیش‌رو دارند و چه تعداد انسان دیگر از جمله‌ خانواده‌هایشان را گرفتار می‌کنند هیچ تصوری ندارند در غیراینصورت چه بسا حاضر بودند ۲۴ ساعته ماسک بزنند.

تصور کنید اگر این ابزار به ظاهر ساده و نجات‌بخش که به راحتی با مراجعه به داروخانه‌ها و حتی فروشگاه‌ها قابل تهیه است در دسترس نبود خود را به چه آب و آتشی می‌زدیم و با هر قیمتی در هر کجای جهان حاضر بودیم آنرا بخریم.

ماسک و لزوم پریدن از جوی تنگ کرونا

مسوولان بهداشتی جهانی و کشوری مرتبا در خصوص همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز و زمستان هشدار می‌دهند بنابراین لازم است اکنون تا جوی کرونا تنگ است از آن بپریم و نگذاریم مصیبت آنفلوآنزا به بحران کرونا اضافه شود و همگان خصوصا پرسنل بهداشتی درمانی را از پای درآورد.

دغدغه مسوؤلان بهداشتی، کنترل وضعیت بیماری کرونا و جلوگیری از افزایش آن قبل از وارد شدن به فصل پاییز است تا بیماری ضعیف‌تر و کمرنگ‌تر شود زیرا اگر با وضعیت آرامتری وارد فصل پاییز شویم شاید بتوان بیماری را کنترل کرد.

این امکان تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن از سوی مردم و اصناف فراهم خواهد شد در غیراینصورت در فصل پاییز و زمستان با شرایط به مراتب و سخت‌تر مواجه خواهیم شد خصوصا اینکه کرونا هر روز چهره جدیدتری از خود نشان می‌دهد.

اعلام وضعیت قرمز کرونا در ایلام و افزایش استفاده از ماسک

تا قبل از اعلام وضعیت قرمز کرونا در استان ایلام کمتر کسی در خیابان‌ها و اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کرد اما اکنون هر چند به ۱۰۰ درصد نرسیده است اما تعداد زیادی از ماسک استفاده می‌کنند که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نتایج آن در کاهش تعداد مبتلایان و به تبع بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در چند هفته آینده خود را نشان می‌دهد.

به گفته دکتر جمیل صادقی‌فر، اما این خطر وجود دارد که به محض کاهش آمار حساسیت مردم در استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شود و دوباره به نقطه اوج و شرایط قرمز کرونا برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهادینه شوند چرا که تنها در این صورت می‌توان بهتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته آنفلوآنزا را کنترل کرد.

راه و رسم ماسک زدن

ماسک زدن هر چند به گفته متخصصان تا حدود ۸۵ درصد از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند اما راه و رسمی دارد که اگر رعایت نشود نتیجه‌ای که از آن انتظار می‌رود را در پی نخواهد داشت.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ️عدم استفاده از ماسک‌های آلوده، شل و گشاد، پرهیز از قرار دادن ماسک زیر بینی، عدم لمس قسمت جلویی ماسک، اجتناب از برداشتن ماسک حین صحبت و پرهیز از قرار دادن ماسک در محل دسترسی دیگران از جمله موارد مهمی است که در استفاده از ماسک باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر صادقی‌فر یادآور شد: شست و شوی دست‌ها قبل و بعد از لمس کردن ماسک، بررسی ماسک از نظر سلامت، استفاده از قسمت رنگی به سمت بیرون، قرار گرفتن قسمت فلزی روی بینی، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه و عدم فاصله بین صورت و ماسک لازمه کارآیی ماسک در پیشگیری از ابتلاست.

وی تاکید کرد: افراد باید از لمس کردن ماسک پرهیز کنند و آن‌ را از قسمت بند برداشته و ضمن دور کردن ماسک از مقابل صورت آنرا در در کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیاندازند.

به این زودی‌ها منتظر درمان و واکسن کرونا نباشیم و کار راحت، بدون زحمت، در دسترس و نسبتا ارزان ماسک زدن را انجام دهیم و خود و دیگران را از شر کرونا نجات دهیم.

تازه ترین آمار مبتلایان، جانباختگان و بستری شدگان از زبان سخنگوی وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشورگفت: تاکنون ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۹ نفر در کشور، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۲۲۵ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی