از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد


از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

بازگشایی مساجد بزرگ لندن از روز 4 مرداد، تبریک مفتی عمان برای تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد و آغاز مرمت دو مسجد در «رواندا» مرکز آفریقا ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در 24 تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۴ تیرماه:

سه کشته در حمله افراد مسلح به مسجدی در شمال افغانستان

از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

به نقل از «آناتولی»، افراد ناشناس صبح امروز (سه شنبه 24 تیرماه) به مسجدی در شهر «میمانا» در شمال افغانستان حمله کردند.

«کریم یوریش»، سخنگوی مدیر امنیتی شمال افغانستان گفت: این حمله هنگام نماز در ایالت «فاریاب» شمال افغانستان به وقوع پیوست.

وی افزود: این حمله منجر به کشته شدن سه نمازگزار و زخمی شدن سه نمازگزار دیگر شد.

سخنگوی مدیر امنیتی شمال افغانستان اظهار کرد: افراد مسلح پس از حمله به مسجد، فرار کردند، اما مقامات امنیتی تحقیقات خود را پیرامون این حادثه آغاز کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

مصلای «باب الرحمه» جزئی جدانشدنی از مسجدالاقصی است

از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

به نقل از «الجزیره»، اداره اوقاف اسلامی قدس و هیئت های اسلامی فلسطین حکم صادره از سوی یکی از دادگاه های صهیونیستی مبنی بر بستن مصلای «باب الرحمه» را نپذیرفتند.

هیئت عالی اسلامی، شورای اوقاف و امور اسلامی، دار الافتاء و اداره قاضی القضات در قدس اشغالی در بیانیه ای اعلام کردند: مصلای باب الرحمه بخشی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی است و به مسلمانان تعلق دارد.

در این بیانیه آمده است: «قوانین دنیایی» درباره مسجدالاقصی قابل اجرا نیست و ما ذره ای از خاک این مکان مقدس نمی گذریم.

اداره اوقاف قدس در پاسخ به این تصمیم رژیم صهیونیستی گفت: اداره اوقاف اسلامی قدس رأی دادگاه های رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد.

اداره اوقاف اسلامی قدس در ادامه بیانیه آورده است: ما به رأی دادگاه صهیونیستی کاری نداریم، این دادگاه ها ذی صلاح نیستند.

در ادامه بیانیه آمده است: مسجدالاقصی ارزشی بالاتر از آن دارد که این دادگاه ها وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهند، این تصمیم ها سیاسی است و مسلمانان این رأی را غیر قانونی می دانند.

همچنین در این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی مسئول کامل هتک حرمت به مسجدالاقصی است.

اداره اوقاف اسلامی قدس در پایان بر حمایت مسجدالاقصی توسط محافظان بیت المقدس تاکید کرد.

گفتنی است، دادگاهی در قدس اشغالی روز یکشنبه (22 تیر ماه) دستور بسته شدن مصلای باب‌ الرحمه را در مسجد الاقصی صادر کرد.

بازگشایی مساجد بزرگ لندن از روز ۴ مرداد

از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

به نقل از «5pillarsuk»،چند مسجد بزرگ در لندن قرار است درهای خود را در روز 25 جولای (شنبه 4 مرداد) به روی نمازگزاران باز کنند.

هفته گذشته کمیته هماهنگی مساجد و مراکز اسلامی در لندن برای بررسی اینکه آیا بازگشایی مساجد با توجه به موقعیت کنونی شیوع ویروس کرونا ایمن هست یا نه تشکیل جلسه داد.

تصمیم کمیته مبنی بر این بود که اهمیت حفظ زندگی افراد به ویژه با توجه به خطر بالای ابتلا به کرونا در میان جوامع از اهمیت اساسی برخوردار است.

کمیته هماهنگی مساجد و مراکز اسلامی در لندن در نهایت به این نتیجه رسید که بازگشایی مساجد برای برگزاری نمازهای جماعت را از روز 25 جولای در دستور کار قرار دهد.

این در حالی است که درهای برخی از مساجد از روز گذشته (دوشنبه 23 تیر) به طور آزمایشی به روی تعداد محدودی از نمازگزاران باز شد.

این کار برای کمک به تضمین امنیت سلامت نمازگزاران و دیگر شهروندان انجام شد.

مرکز فرهنگی اسلامی و مسجد مرکزی لندن،مرکز اسلامی غرب لندن،خانه رفاه مسلمانان،مرکز میراث فرهنگی- اسلامی المنار،مسجد التوحید و مسجد نجاشی از جمله مراکزی هستند که درهای آنها از روز 25 جولای به روی نمازگزاران باز می شود.

دولت بریتانیا پیش از این برای بازگشایی مساجد در سراسر این کشور از روز چهارم جولای چراغ سبز نشان داده بود و بسیاری از مساجد بر اساس همین رویکرد در حال حاضر با رعایت محدودیت های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی در حال فعالیت هستند.

آغاز مرمت دو مسجد در «رواندا» مرکز آفریقا

به نقل از «الالوکه»، موسسه «پیام رشد» در راستای اجرای طرح های جدید خود، مرمت مساجد «رواندا» را در آفریقا آغاز کرد.

هم اکنون با نظارت شیخ «عادل الشعراوی» مرمت مسجد «النور» در منطقه «ناوی» رواندا در حال انجام است.

مبلغان موسسه پیام رشد در این باره گفتند: این مسجد نیازمند مخزن آب، وضوخانه و برخی لوازم ضروری است که این موسسه در صدد برطرف کردن مشکلات این مسجد است.

موسسه پیام رشد همچنین اعلام کرد: مرمت مسجد «السلام» در روستایی واقع در رواندای آفریقا نیز با همکاری یکی از افراد نیکوکار آغاز شده است.

این مسجد نیز نیازمند وضوخانه و مخزن آب است، زیرا مسلمانان این منطقه برای گرفتن وضو باید آب را با قیمت های بالا خریداری کنند.

مسجد السلام در سال 2017 میلادی ساخته شده است، اما وضوخانه و مخزن آب ندارد. این منطقه حدود 300 مسلمان دارد.

موسسه پیام رشد، اخیرا نیز 37 مسجد را در جمهوری رواندا مرمت کرده و نیازهای این مساجد را برطرف کرده است.

این موسسه در راستای کارهای خیرخواهانه خود، چندین چاه نیز در نیجیریه حفاری کرده است.

هدف از این اقدام موسسه خیریه پیام رشد، دعوت مردم این کشور به اسلام است و پس از مسلمان شدن مردم برای ساخت مسجد به آنان کمک می کند.

رواندا، با نام رسمی جمهوری رواندا کشوری است کوچک در مرکز آفریقا. پایتخت آن کیگالی است.

مفتی عمان تبدیل«ایاصوفیه» به مسجد را تبریک گفت

از بازگشایی مساجد بزرگ لندن تا تداوم واکنش‌ها درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

به نقل از «النعیم نیوز»، شیخ «احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی اعظم عمان از اقدام «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: این اقدام را به امت اسلامی، ملت و رئیس جمهور ترکیه تبدیل می گویم، زیرا ایاصوفیه را بار دیگر به مسجد، خانه خدا تبدیل کردند و از این پس بار دیگر از این مسجد صدای اذان شنیده می شود.

شیخ احمد بن حمد الخلیلی تصریح کرد: این گام، گام موفقی برای مردم مسلمان و قهرمان ترکیه بود که توطئه هیچ گروهی آنان را دلسرد نکرد و پا بر جای «محمد فاتح» گذاشتند. عثمانی ها در آن زمان این مکان را به مکان عبادت و برگزاری آیین های مذهبی تبدیل کرده بودند و بار دیگر این اتفاق تاریخی برای مسجد ایا صوفیه افتاد.

مفتی اعظم عمان اظهار کرد: به مردم ترکیه بار دیگر تبریک می گویم که با این موفقیت توانستند جلوی هتک حرمت به این مکان را بگیرند و این گام، گام شجاعانه رئیس جمهور ترکیه بوده است.

تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد با واکنش های متفاوتی در کشورهای جهان مواجه شده است و برخی این اقدام را شجاعانه خوانده و برخی ابراز نگرانی کرده اند.

ایاصوفیه، یک بنا و عبادتگاه تاریخی واقع در استانبول ترکیه است که به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و یک موزه سکولار استفاده شده ‌است. از ژوئیه سال ۲۰۲۰ این بنا توسط رئیس‌ جمهور ترکیه دوباره مسجد شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش