از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی


از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

احیای کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد در محلات در طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم»، ابتکار یک مسجد روستایی در خانه‌دار کردن جوانان و تدارک کانون فرهنگی هنری «لیلة‌القدر» برای نشاط معنوی بچه‌های مسجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در 24 تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۴ تیرماه:

«سه‌شنبه‌های تکریم»؛ طرح ملی احیای کارکرد فرهنگی اجتماعی مساجد در محلات

از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم» از دهه کرامت، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران این طرح ملی را همزمان با دهه کرامت وارد فاز اجرا کرده است.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: این طرح درصدد احیای کارکرد فرهنگی اجتماعی مساجد در محلات به منظور تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی اجتماعی و دینی است که در فاز نخست به خانواده معظم شهدا و ایثارگران اختصاص یافته است و امروز (سه شنبه، 24 تیرماه) سومین هفته اجرا را پشت سر می گذارد.

وی با بیان اینکه این طرح رویدادی محله محور و خانواده بنیان است، تصریح کرد: کانون های مساجد و بچه های مسجد در قالب طرح ملی «سه شنبه های تکریم» می کوشند با استفاده از ظرفیت های خودجوش و ملاحظه اقتضائات محلی با محوریت مسجد و ذیل نظر امام جماعت به شناسایی و تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران، چهره های ماندگار، نخبگان و نوجوانان و جوانان ممتاز در عرصه های فرهنگی هنری، اجتماعی، دینی و علمی محله بپردازند.

سعادتی تاکید کرد: علاوه بر این، الگوسازی برای نمازگزاران و اهالی محله بویژه نوجوانان و جوانان با رویکرد تربیتی و اصلاح سبک زندگی و شبکه سازی و جریان سازی در عرصه های فرهنگی و دینی و ارتقاء فرهنگ عمومی محله از دیگر اهدافی است که با اجرای این طرح ملی دنبال می شود.

وی درباره برنامه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برای فازهای بعدی این طرح ملی خاطرنشان کرد: معلمان، نخبگان، کسبه محل، خیرین محل، مروجان ارزش ها و فضائل دینی، نوجوانان و جوانان ممتاز، کارآفرینان، هنرمندان، ورزشکاران، خانواده موفق، مفاخر فرهنگی هنری، همسایگان و خادمان مسجد، مسئولان تأثیرگذار و مسجدمحور، گروه های جهادی و محرومیت زدا از دیگر اقشاری هستند که در دایره تکریم این طرح قرار می گیرند.

ابتکار یک مسجد روستایی در خانه‌دار کردن جوانان

از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

حجت‌ الاسلام والمسلمین «اصغر عباسی کیا» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه تشکیل شورای فرهنگی با مشارکت دهیاری، پایگاه مقاومت بسیج و جمعی از نخبگان از مهم ترین اقدامات مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای نجم آباد بخش قلعه نو شهرستان ری برای سامان دهی فعالیت ها و وضعیت فرهنگی این روستا طی دو سال اخیر بوده است، اظهار کرد: برگزاری برنامه های قرآنی، هنری و علمی با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، رونق کتاب خوانی و کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی، مهم ترین اهداف از تشکیل این شورا است که اکنون به مهم ترین مرکز تصمیم گیری در این روستا تبدیل شده است.

امام مسجد حضرت ابوالفضل (ع) افزود: این مسجد با همکاری شورای فرهنگی روستای نجم آباد، یک گروه جهادی با هدف مقابله با ویروس کرونا و از طریق سم پاشی سرتاسر روستای نجم آباد و تهیه و توزیع ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده راه اندازی کرده است.

وی گفت: تهیه و توزیع بسته ارزاق و پوشاک میان 20 خانواده نیازمند البته به صورت مخفیانه و با رعایت آبرو و کرامت افراد، از برنامه های دیگر مسجد حضرت ابوالفضل (ع) روستای نجم آباد در دوره شیوع ویروس کرونا بوده که البته در این دوره، در چهار نوبت انجام شده است. به عبارت واضح تر 80 بسته ارزاق در دوره شیوع ویروس کرونا میان 20 خانواده توزیع شد.

عباسی کیا در ادامه با بیان اینکه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای نجم آباد با همکاری اداره اوقاف، بخشداری و دفتر امام جمعه بخش قلعه نو و با مشارکت بنیاد مسکن، طرحی جالب برای رفع مشکل جوانان این روستا در زمینه مسکن و اشتغال اجرا کرده است، اظهار کرد: هر فردی می تواند با پرداخت 30 تا 50 میلیون تومان، صاحب خانه ای 75 متری شود و مجوز اشتغال در مجتمع دامداری ایجاد شده در قالب این طرح را به دست آورد.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح که با استقبال خوبی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره تبلیغات اسلامی شهر ری و امام جمعه بخش قلعه نو شهرستان ری روبرو شده و همسو با مطالبه مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی های داخلی است، موجی از نشاط و شادابی در میان مردم روستای نجم آباد ایجاد کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پایگاه مقاومت بسیج شهید بهشتی نقش مهمی در اجرای برامه های مختلف مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دارد، اضافه کرد: اکنون مراحل نهایی دریافت مجوز فعالیت کانون فرهنگی هنری با هدف رونق برنامه های جوان پسند طی می شود.

عباسی کیا در پایان گفت: مسجد حضرت ابوالفضل (ع) مرکز تمام فعالیت های دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در روستای نجم آباد شده و همین موضوع موجب استقبال خوب مردم این روستا از برنامه های این مسجد به ویژه نماز جماعت شده است.

تدارک کانون فرهنگی هنری «لیلة‌القدر» برای نشاط معنوی بچه‌های مسجد

از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

حجت ‌الاسلام والمسلمین «محمد حسین عبدالحمیدی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه باوجود شیوع ویروس کرونا برنامه های مسجد لیله القدر (واقع در تهران، تهران نو، خیابان تیموری) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود، اظهار کرد: پایگاه مقاومت بسیج این مسجد علاوه بر ضد عفونی کردن محلات مختلف منطقه تهران نو و توزیع بسته های بهداشتی میان نیازمندان، ایستگاه بهداشتی در حیاط این مسجد راه اندازی کرده است و ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را با تخفیف 50 درصدی به فروش می رساند.

امام جماعت مسجد لیلةالقدر افزود: کانون فرهنگی هنری این مسجد، مجری اصلی طرح تابستانه «نشاط معنوی» در این خانه خدا است که طی آن برنامه هایی در حوزه های قرآنی، معارفی، ورشی و مهارتی انجام می شود.

از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس های آموزش حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن و خوشنویسی، کارگاه های الکترونیک، خلاقیت و معرق کاری، اردوهای یک روزه پارک جنگلی، پینت بال و فوتبال و ... از برنامه های طرح تابستانه نشاط معنوی در مسجد لیله القدر است.

عبدالحمیدی تاکید کرد: برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد لیله‌القدر ویژه کودکان و نوجوانان مقاطع چهارم تا ششم است و کلاس ها، کارگاه ها و اردوها با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش و با کسب رضایت خانواده ها انجام می شود.

از احیای کارکردهای مساجد تا خانه‌دار کردن جوانان به همت کانون‌های مسجدی

وی خاطرنشان کرد: مدیریت کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج مسجد لیله القدر به شرکت کنندگان در برنامه های طرح نشاط معنوی تاکید می کنند که شرکت در نماز جماعت را جدی بگیرند و هر کس در این نماز شرکت کند از مزایای مختلفی بهره مند می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج