اعدام کارمند بازنشسته وزارت دفاع به اتهام «جاسوسی موشکی»


اعدام کارمند بازنشسته وزارت دفاع به اتهام «جاسوسی موشکی»

سخنگوی قوه قضاییه: رضا عسگری کارمند وزارت دفاع در سال‌های پایانی خدمت اطلاعات موشکی ما را به سازمان سیا می‌فروخت که شناسایی، محکوم و اعدام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سخنگوی قوه قضاییه در بیست و نهمین نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.
حکم اعدام رضا عسگری اجرا شد و اعدام موسوی مجد هم اجرا می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه از اجرای حکم اعدام رضا عسگری در هفته گذشته خبر داد و گفت: حکم اعدام موسوی مجد نیز در فرآیند اجراست.
قای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حکم اعدام موسوی مجد اجرا شد؟ افزود: اجرای حکم فرآیندی دارد و اینگونه نیست که امروز حکم تایید و فردا هم اجرا شود، این پرونده در فرآیند اجرا قرار گرفته و اجرا نشده، اما جزو احکام قطعی و لازم الاجرای ماست.
وی گفت: کاری به فضاسازی‌ها نداریم و امنیت جامعه و کشور خط قرمز ماست و کسانی که بخواهند امنیت جامعه و شهروندان ما را به خطر بیندازند مطمئن باشند که دستگاه قضا با صلابت و اقتدار با آن‌ها برخورد می‌کند و به هیچ عنوان در این حوزه اهل مسامحه و کوتاه آمدن نیستیم و فضاسازی‌ها ما را به عقب نمی‌راند.
اسماعیلی با طرح این سوال که مگر می‌شود به کسی که اسرار کشور را به دشمن فروخته است بی تفاوت باشیم؟ گفت: حکم مشابهی را هفته قبل در خصوص یکی از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع بود، اجرا کردیم.
اسماعیلی گفت: نامبرده رضا عسگری است که سال‌ها در وزارت دفاع کار می‌کرد و با بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۵ بازنشست شد و در سال‌های پایانی خدمت و پس از دوران بازنشستگی به سازمان سیا وصل بود و اطلاعات موشکی ما را به این سازمان فروخت که شناسایی، محکوم و اعدام شد.
وی گفت: تعارف نداریم و امنیت کشور را معامله نمی‌کنیم، برخورد قاطع و اشراف اطلاعاتی وجود دارد و آن فرد فکر می‌کرد، چون بازنشسته شده است تحت نظر نیست، اما سفر‌های خارجی او رصد شد و مستنداتی بدست آمد.

تایید حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران آبان ماه
آقای غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا صدور حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران آبان سال گذشته را تایید می‌کنید یا خیر؟ افزود: آنچه که از ناحیه همکاران قضایی به ما اعلام شد این حکم در دیوان عالی کشور بعد از فرجام خواهی متهمان و وکلای مدافع آن‌ها در دیوان، تائید و برای اجرا به دادسرا اعاده شده است.
وی گفت: اجرای احکام یک فرایند قانونی دارد که باید این فرایند طی شود و ممکن است در فرایند قانونی با اعمال ماده ۴۷۷ و دیگر فرایند‌ها؛ نتیجه پرونده، تغییر کند، اما خبر تایید در دیوان این موضوع صحت دارد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات یکی از وکلای متهمان اغتشاشات آبان سال گذشته که به اعدام محکوم شده است و فضای رسانه‌ای که در این خصوص صورت گرفته است، ​افزود: درباره اتهامات این متهم باید بگویم در این پرونده خدای متعال به ما کمک کرد که جنایات این‌ها برملا شود.
وی ادامه داد: این متهمان اگر چه جزو عناصر اصلی اغتشاشات بودند، اما در صحنه جرم دستگیر نشدند، بلکه پرونده دیگری داشتند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: دو نفر از آن‌ها در یک صحنه سرقت که در حال ربودن اموال یک خانم بودند با تهدید اسلحه اقدام به ربودن اموال این فرد کرده بودند که با کمک خدا و اقوام وی دستگیر شدند.
آقای اسماعیلی ادامه داد: در واقع این دو نفر در حال سرقت اموال بودند که اقوام این خانم از راه می‌رسند و مانع از این کار می‌شوند و با کمک آن‌ها و حضور ماموران این دو نفر دستگیر شدند.
وی گفت: بعد از دستگیری در بررسی گوشی موبایل این دو نفر مشخص می‌شود که این دو نفر بانک و اماکن عمومی را در آن دوره از اغتشاشات به آتش می‌کشند و اتوبوس‌های شهری را آتش می‌زنند و به اموال عمومی خسارت وارد می‌کنند و از این اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری و آن را به خبرگزاری‌های خارجی ارسال می‌کردند که تمام این اسناد و مدارک موجود است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در بررسی‌ها مشخص شد این‌ها در اغتشاشات دست به جنایت زدند و خودشان نیز بهترین مستندات و مدارک را بر جای گذاشتند و علاوه بر آن در بازپرسی‌های نیز اقرار کردند و خودشان و وکلایشان که ۴ نفر هستند در فرآیند دادرسی اقدام به وکالت کردند و یکی از وکلا که نسبت فامیلی نیز با یکی از متهمان دارد و علاوه بر حرفه وکالت به خاطر تعصبات خانوادگی دفاعیات لازم را انجام داده اند.
آقای اسماعیلی گفت: جلسات دادگاه فیلمبرداری شده و حضور وکلا و اقاریر آن‌ها موجود است و مستندات در این خصوص وجود دارد که به پرونده رسیدگی و حکم صادر شده است.
وی افزود: یکی از وکلا که این روز‌ها در رسانه‌ها سر و صدای زیادی کرده اصلاً حق دفاع نداشته و نمی‌توانسته است از منظر وکیل چنین اظهار نظر کند و در واقع وکیل خودخوانده این متهم است و وکالت نامه خود را ارائه نکرده و اعلام وکالت نیز در این پرونده نشده است.
بعد از تأیید حکم در دیوان نامه‌ای نوشته و گفته است که من وکیل آن‌ها هستم و به واسطه همان نیز فضاسازی رسانه‌ای کرده مبنی بر اینکه به ما حق دفاع داده نشده است.
برخورد مقتدرانه با قانون شکنان ارزی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قانون شکنان و صادر کنندگانی که به تعهدات خود عمل نکنند به شدت تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
آقای اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوالی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره اینکه مهلت تعیین شده از سوی بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز‌های صادراتی رو به اتمام است، قوه قضاییه چه اقداماتی داشته است، افزود: هنوز چند روزی از این مهلت باقی مانده است و ما توصیه می‌کنیم که صادر کنندگان در این چند روز به تعهد ارزی شان برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور و مبادی ذیربط اقدام و پرهیز کنند از اینکه اقدام آن‌ها باعث شود قوه قضاییه به سراغ آن‌ها برود.

وی گفت: در این موضوع به خاطر اهمیت آن یک هماهنگی نیز بین سه قوه ایجاد شده است که اگر افراد در مهلت تعیین شده به تعهدات خود عمل نکردند اقدام شود که البته اگر به تعهدات خود عمل کردند، کاری به آن‌ها نداریم.
اسماعیلی افزود: مقدمات کار برای برخورد با این افراد در دادسرا با تشکیل کارگروهی با حضور نماینده بانک مرکزی، ضابطان قضایی، اطلاعات سپاه و پلیس امنیت و کارشناسان اقتصادی انجام و جلسات مشورتی متعددی برگزار و رویکرد‌ها مشخص شده است.
آقای اسماعیلی گفت: با قانون شکنان و کسانی که بخواهند در این شرایط به اقتصاد کشور آسیب بزنند برخورد مقتدرانه‌ای خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: این عده مطمئن باشند که اگر به تعهدات خود عمل نکنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و علاوه بر استرداد ارز، مجازات شدیدی خواهند شد.

برخورد پلیس با برگزارکنندگان مراسم‌ عزا و عروسی

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا قوه قضائیه در برنامه بلند مدت خود برنامه‌ای برای برخورد با افرادی که شیوه نامه‌های کرونا را رعایت نمی‌کنند، دارد؟ افزود: برنامه ما اعتماد به مردم و درخواست از خود مردم است و تقاضایمان از متولیان امور و جامعه رسانه‌ای این است که اطلاع رسانی مناسب داشته باشند و افکار عمومی را اقناع کنند.

وی گفت: مردم در موج اول بیماری کرونا در ایام نوروز و در روز ۱۳ فروردین ثابت کردند که اگر با آن‌ها برخورد اقناعی شود سرآمد مردم دنیا هستند و چه کسی باور می‌کرد روز ۱۳ فروردین کسی از منزل بیرون نیاید.
اسماعیلی گفت: در عین این که برنامه‌های اقناعی باید ادامه داشته باشد ما مصوبات ستاد ملی کرونا را لازم الاجرا می‌دانیم و ابتدا به دنبال پیشگیری هستیم که قوانین نقض نشود، اما اگر نیاز به برخورد قضایی بود با قانون شکنان برخورد خواهیم کرد.
آقای اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه وزارت بهداشت در موج دوم کرونا اعلام کرده مراسم‌های عزا و عروسی باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود، آیا قوه قضاییه می‌تواند در این مسئله ورود کند؟ گفت: از نیروی انتظامی و پلیس نظارت بر اماکن عمومی خواستیم از برپایی اینگونه مجالس جلوگیری کنند.

آخرین وضعیت پرونده ارزی سیف و عراقچی

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده ارزی سیف و عراقچی که سه بار به دادسرا برگشت، گفت: پرونده همچنان در دادسراست و نیاز به تحقیقات تکمیلی پیدا کرده است.

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر خاصی در پرونده آقایان سیف و عراقچی صورت گرفته است؟ افزود: به لحاظ نیازی که این پرونده به تحقیقات تکمیلی داشت، همچنان در دادسراست چرا که بر اساس گزارش دیوان محاسبات پیوندی با موضوعات ارزی ناظر بر مدیران ارشد نظام بانکی پیدا شد و برای اینکه اقدامات حوزه ارز به صورت جمعی بررسی شود کار مطالعاتی در حال انجام است.
اسماعیلی افزود: منتظر تکمیلی تحقیقات در این بخش هستیم و به بخش قبلی اضافه می‌شود.
وی گفت: هر دو نفری که نام بردید بازداشت نیستند.

صدور حکم دادگاه در ارتباط با پرونده مهدی جهانگیری

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری توضیح داد: دادگاه برگزار شد و به اتمام رسیده و حکم دادگاه در ارتباط با وی صادر شده اما چون غیر قطعی است از بیان جزئیات معذورم.

این پرونده جزو پرونده های شعب ویژه اخلال در نظام اقتصادی نیست و حکم هم قطعیت پیدا نکرده است و جزئیات اتهامات و محکومیت ها را به صدور حکم قطعی موکول می کنیم.
اسماعیلی افزود: وی محکومیت‌هایی در ارتباط با برخی اتهامات دارد که غیرقطعی است.

صید ترال ممنوع است و درصورت مشاهده برخورد خواهد شد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان با صیادان غیر قانونی در بحث صید ترال برخورد نمی‌شود، گفت: ما صید ترال را در بخش‌های مختلف آب‌های سرزمینی خود به لحاظ آسیب زیست محیطی و اشکالاتی که در فعالیت صیادان بومی و محلی ایجاد می‌کند مغایر با ضوابط و مقررات می‌دانیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در همین خصوص به ضابطان قضایی و نیروی دریایی سپاه و یگان‌های دریایی نیروی انتظامی اعلام کردیم در هر جای آب‌های سرزمینی چه در خلیج فارس و چه در عمان مشاهده کردند، برخورد کنند.
وی افزود: آخرین برخورد‌ها را در جلسه قبلی اعلام کردم و پس از آن گزارشی تاکنون به ما واصل نشده.
اما از مسئولان امر خواسته شده است با حساسیت بیشتری موضوع را رصد کنند و از ضابطان خواسته ایم با گشت‌های دریایی از ورود تخلف جلوگیری و با متخلفان برخورد کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛

مبارزه با مفاسد اقتصادی در زمره وظایف قوه است برگزاری جلسات مهم رسیدگی به پرونده‌های دانه درشت اقتصادی آخرین جلسه پرونده پتروشیمی هفته آینده برگزار می‌شود ۵ اقدام مهم قوه قضاییه در شرایط کرونایی ابلاغ دستورالعمل مجدد رئیس قوه قضاییه برای اعطا مرخصی به زندانیان آزادی دو هزار و ۵۷۴ محکوم مالی با مساعدت بنیاد مستضعفان فعال شدن چندین سامانه برای کاهش حضور مردم و وکلا به دستگاه قضایی برگزاری دادگاه الکترونیک به دنبال موج دوم کرونا به نمایندگی از قوه قضاییه از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می‌کنم نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟